Alla inlägg under november 2008

Av Zkrivaren - 5 november 2008 10:10

För att besvara en kommentarsfråga: "Hur svårt ska det vara..?" så kan jag meddela att det var inte alls svårt att sova inatt...som en stock.


Och jag ska banne mig klaga på hantverkarna, jag försov mig! De började senare än normalt, borrade två gånger och sedan vet inte jag vad som hände, men jag vaknade senare än tänkt. Snacka om att stressa sedan.


Så jag får återkomma hit senare.

Av Zkrivaren - 4 november 2008 20:43

Mobilen väckte mig och jag studsade rakt in i...väggen!

Jag hade naturligtvis glömt att jag kvartade i soffan, som står tvärtom mot sängen, i fall man vill ha omväxling...eller så.

Med fula kommentarer i huvudet, trötta ögon, men ändå utvilad snopp kropp, blev det både bloggskrivande o annat gjort.


Senare kom hantverkare hit och levde runt i nära två timmar under vilken tid jag hann med att ta en snabbis pratstund med grannen.


Efter hantverkstiden var det dags för ICA, får inte glömma damerna där heller. Kanallade in och hittade satumas, goda saker under 10 kr per kilo. I kassan, den alltid lika trevliga o glada Johanna (hos henne vill jag stanna).


Hem till bostaden och liten uppdatering av hemsida...trodde jag.

Användarnamn eller lösenord fungerade inte. Kastade mig på telefonen, gjorde ont, men telefonen höllt och jag ringde upp dem. Senare ringde en tekniker tillbaka, "min tekniker" och han talade om att han var orsaken till problemet. Första gången som jag har lyckats få prata med problemet själv. Men nån gång ska vara den första som flickan sa...var är hon?


Och här i bloggen går det mot varmt i diskussionerna efter mina inlägg om kvinnans behag...eller var det ojämn fördelning, samt våra barn. Men jag är frusen av mig, vill ha det skållhett...fast det är väl få som vågar öppna truten...som vanligt.


Nu skall jag göra mig i rodning för sängen soffan igen. Efter allt bestyr såär det fullt i sängen, inte av damer som jag vill, åtminstone en så skön o fin, utan av annat. Dessutom pågår en stor ommöblering, så om några dagar måste jag ha kompass för att hitta...mig själv.


Lev väl!


Och lyssna på Alf Robertsson - Hundar, ungar och äppelvin

Av Zkrivaren - 4 november 2008 13:10

Den 31 oktober repriserade jag mitt tidigare inlägg om barn som far illa och den namninsamling som pågår.

Fram till idag har endast ytterligare 31 personer skrivit på, det är knappt 8 personer per dag.


Jag sitter och funderar på hur många som reagerat om det antingen varit prishöjning på bensin till 35 kr per liter, eller skattehöjning med 25 procent, hur många hade skrivit under då?

Av Zkrivaren - 4 november 2008 13:06

- Vad döper blondinen sitt randiga zebra-mjukisdjur till?
- Pricken!


*****


- Vart blev blondinen hänvisad när hon anmälde sig på arbetsförmedlingen?
- Till utgången!


*****

- Hur ser man att en blondin haft kul kvällen innan?
- Man kastar trosorna på väggen och ser om dom fastnar!


*****


- Nu, Karl, har jag som först kommit underfund med varför det kallas stryktips.
- Så duktigt, gumman lilla!
- Jo, alla lag du tippar får ju stryk! 

Av Zkrivaren - 4 november 2008 12:38

Det kanske undgick en och annan gårdagens nyhet om jäömställdhet i hemmets städning och hur det påverkar på samma plats i en familj om minst två vuxna. Så här är texten igen.


"Den ojämna fördelningen av hushållsarbetet bidrar till att kvinnor har lägre psykiskt välbefinnande än män. Mäns föräldraledighet kan dock motverka den ojämna arbetsfördelningen eftersom män som tagit lite längre ledighet har ökat sin hushållsarbetstid efter ledighetens slut. Detta visar en ny doktorsavhandling i sociologi vid Stockholms universitet.

I Sverige liksom i övriga Europa gör kvinnor i genomsnitt tre gånger så mycket hushållsarbete som män. Samtidigt arbetar kvinnor oftare deltid eller är hemma på heltid för att ta hand om hem och barn. Sociologen Katarina Boye vid Stockholms universitet har undersökt orsaker till och konsekvenser av detta, bland annat genom att studera svenska par före och efter att de blivit föräldrar.

- Kvinnor lägger mer tid på sådant som matlagning, inköp, städning och tvätt än män redan innan barnen kommer, men föräldraskapet bidrar till att fördelningen blir ännu mer ojämn. Kvinnan är den som tar på sig det extra hushållsarbete som skapas när man får barn. Bland män är det bara de som tagit ut föräldraledighet i mer än en månad som ökat sin insats i hushållsarbetet när de blivit föräldrar, berättar Katarina Boye.

Avhandlingen visar vidare att fördelningen av hushållsarbetet är speciellt ojämn i par där kvinnan har en stor total arbetsbelastning från yrkesarbete och hushållsarbete. I par där både kvinnan och mannen arbetar mer än heltid på arbetsmarknaden gör kvinnan i genomsnitt fyra gånger så mycket hushållsarbete som mannen.

- Männen i de här familjerna har lika mycket tid som kvinnorna att göra hushållsarbete, men de gör mycket mindre. Subventioneringen av hushållsnära tjänster är antagligen införd med de här högt belastade kvinnorna i åtanke. Men eftersom kvinnornas höga arbetsbelastning beror på den ojämna fördelningen av hushållsarbetet blir det snarast en subventionering av männens bristande ansvar, säger Katarina Boye.

En av orsakerna till att svenska kvinnor i genomsnitt mår sämre än män är att kvinnor lägger mer tid på hushållsarbete än män gör. Kvinnor mår bättre ju längre deras yrkesarbetstid är, och det finns också en positiv effekt av att utföra hushållsarbete. Men blir hushållsarbetstiden för lång får det negativa effekter på kvinnors psykiska välbefinnande. Dessutom finns en negativ effekt av den totala arbetsbelastningen från yrkesarbete plus hushållsarbete.

Att jobba relativt mycket och inte göra allt för mycket hushållsarbete är positivt inte bara för svenska kvinnor utan för kvinnor i hela Europa, oavsett om de har traditionella eller moderna attityder till jämställdhet. Men det finns vissa skillnader mellan länder.

- Där familjepolitiken uppmuntrar traditionella roller bland kvinnor och män är till exempel hushållsarbete lite mer positivt för mödrar än i andra länder, men samtidigt är yrkesarbete lika positivt i dessa länder som i andra delar av Europa, säger Katarina Boye.
"

Att alla kvinnor skulle ha lägre psykiskt välbefinnande, betvivlar jag. Det finns idag pyskiskt starka kvinnor, som vet vad de vill, och säger till och ifrån. Inledningen i ovanstående text ger bilden av att alla kvinnor har lägre psykiskt välbefinnande..
Vad det gäller hem och arbete, nämns inget om  arbetsmarknaden och utbildning, något som bidrar till om man blir hemma, del-, halv- eller heltidsarbetande kvinna. Om hon har hälsan och är frisk.
Inte heller nämns något om att kvinnans plats var hemmet/bostaden förr i tiden och långt tillbaka i tidens begynnelse. Därmed icke sagt att jag delar denna syn. Något som kanske andra, män som kvinnor, gör idag.

Men vi män ska kunna göra hushållsarbete också, inte bara glo på TV, eller ta bilen till golfklubben eller fotbollsarenan.  Vi kan diska för hand, stuva in kläder i tvättmaskinen och dammsuga m.m, dock är många dåliga på att visa detta. Så upp till bevis karlar!

Det ligger en hel del arbete bakom tillökningen i familjen. Mannen får oftast slita hårt, under tiden kvinnan kan ligga och ha njutningen i behåll. När det sedan är uppenbart att de lyckats få resultat, blir det inte alltid hurrarop av olika skäl. När sedan kvinnan (åtminstone än så länge) föder barnet, blir det hon som ammar detsamma och blir hemma med. Där finns en grund till hur det sedan blir, oavsett rättvisa.


Att mäns föräldrarledighet motverkar den ojämna arbetsfördelningen, kan väl stämma, men bara under den tiden mannen är föräldrarledig, hur blir det sedan?


Av Zkrivaren - 4 november 2008 08:54

Med känslosprötena utfällda kände jag hur kallt det var i sovrummet igår kväll och fattade beslutet att kvarta i bäddsoffan i vardagsrummet.

Ett mycket klokt beslut skulle det visa sig. Där var det normal temperatur och jag kunde konstatera att raggsocker, vinterunderställ och täckjacka med tillhörande pälsmössa inte behövdes.

Jag kom att sova mycket gott.


Nu är det mer skakigt, arbeten pågår i fastigheten och det borras och spikas och jag vet inte vad, förutom att jag skakar med vibrationerna. 


Ha en trevlig dag!

Av Zkrivaren - 3 november 2008 22:36

Efter en del chatt o släktforskande ssläcker jag  ner för kvällen och lägger mig i...nånting, kall säng i kallt rum, eller skönsoffa i varmare rum.

Vad det än blir skall du där ute ha en fortsatt bra o trevlig kväll!


Lev väl!

Av Zkrivaren - 3 november 2008 19:26

I Katrineholm finns det ett par som sover väldigt...hårt.

De har också dåligt...minne.

På spisen kokade det torrt och av tillhörande rökutveckling började rökdetektorn att tjuta. Detta uppfattades av grannarna som ringde brandkåren och deras starka grabbar.

De tog sig in i lägenheten genom att använda stora nyckeln. Inget jag rekommenderar med tanke på skadorna.


Snabbt fann de torrkokningen, som kunde avbrytas och vädring påbörjas, därefter fann de paret som bodde i lägenheten...fortfarande sovandes!

Nu är de anmälda för allmänfarlig vårdslöshet. Tydligen får man inte längre vara glömsk eller sova hårt då?

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards