Alla inlägg under september 2009

Av Zkrivaren - 15 september 2009 23:52

Ännu en dag är till ända, en lång dag med tråkigheter och spännande utmaningar om vartannat, är till slut slut. Inget spännande som är av gång för dig som läsare, så jag avrundar med ett godnatt o sov gott.


Lev väl!


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 15 september 2009 09:39

Det händer att jag blir irriterad, till och med förbannad, och nu är jag inom nämnda områden.


Autism och ahdh är var och en för sig väldig jobbiga sjukdomar, inte bara för den som drabbas utan även för anhöriga och vänner. Att då ha båda sjukdomarna i en kropp är ett helvete för alla!


13-årige Fredrik har denna dubbeldiagnos, som det så fint heter.

Hans inledning i skolan blev en mardröm, på grund av hans dubbeldiagnos blev han utsatt för mobbing i

Solbergaskolan i södra Stockholm, där han också varit inblandad i slagsmål.

Detta är ingen skolmiljö för ett barn. Ändå gjorde slkolledningen ingenting för att minska problemen, hjälpa Fredrik.


Skolinspektionen tittade på ärendet och kritiserade Solbergaskolan och dess rektor Ann-Katrin Averstedt, detta var ingen miljö för Fredrik! Men några konkreta åtgärder vidtogs inte från skolan, trots kritiken från skolinspektionen mot skola och politiker.


Efter mer kritik erbjöds en plats på Sankt Örjans resursskola, där Fredrik kom att trivas mycket bra och göra framsteg. Detta blev uppenbart för mycket för Solbergaskolans rektor Ann-Katrin Averstedt, som i vintras sa upp avtalet med målet att tvinga Fredrik tillbaka till Solberga skolan igen, mot Fredriks vilja och bästa!


Ingen utvärdering om grabbens behov förelåg beslutet, vilket nu Skolinspektionen åter kritiserar skolan för. 


Vem ger Solbergaskolans rektor Ann-Katrin Averstedt, rätten att leka med ett barns hälsa? Vem eller vad ger henne rätt att skada ett barn? Vem eller vad ger skolan och ansvariga politiker rätt att använda barn som slagpåsar?


- Alla elever har skolplikt och rätt till utbildning. Om de hålls hemma av sina vårdnadshavare är det väldigt allvarligt, säger Jonas Höglund, verksamhetssekreterare på Stockholms stads grundskoleavdelning, till DN.se.

Det stämmer att alla har rätt till utbildning, men under vilka förhållanden skall denna utbildning ske?

Ska utbildningen ske med målsättningen att ett barn, som politikerna säger är vår framtid, mår dåligt och blir bara sämre?

Idag är grabben sjukskriven av läkare, han mår oerhört pyton och detta är orsakat av Solbergaskolans rektor Ann-Katrin Averstedt, som inte har någon som helst empati eller förståelse för Fs sjukdomsdiagnos eller stödbehov! Hade människan haft något av detta hade grabben fått gå kvar i den skola han bäst trivdes i.


Nu riskerar föräldrarna böter om inte Fredrik kommer tillbaka, men ha är för fan sjukskriven, inte skick att gå till skolan på grund av usel hälsa!!!

Vad håller man på med från ansvarigt håll? Personligen tycker jag det liknar grov misshandel av barn!


Skolinspektionen väljer nu att avsluta ärendet då de inte har befogenhet att tvinga fram beslut.

- Vad är det för mening att anmäla om de inte har några befogenheter att göra någonting? Hur rätt man än har och hur rätt alla andra tycker att man har så känns det som att man inte har några rättigheter.


http://www.dn.se/sthlm/solbergaskolan-ann-katrin-averstedt-skolinspektionen-1.951937


//Zkrivaren






Av Zkrivaren - 14 september 2009 20:53

En lång mötesdag är slut snart, om inte telefonen börjar ringa.

Så började dagen och jag sprang för att träffa folk hela dagen, det med känslor som inte var de bästa.

Kanske för att jag inledningsvis hamnade i en lägenhetsbrand i min trappuppgång och involverades i den.

Många kilometrar har avverkats och jag med dem, nu måste jag i säng, den tomma.

Vem sa det var kul att vara singel? INTE jag!


Lev väl!


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 14 september 2009 09:14

Sex är det mest tabubelagda ämne jag växte upp med. Och vad roligt det var att utan vuxnas insikt och bakom deras ryggar, hålla på med just sex. Ok, det var oskyldigt i början, men blev allvarligare och skönare med tiden. Det som började med en puss avancerade till att smeka bröst och hångla, innan kläderna for av.


Idag när det är mer frigjort inom sex, man kan prata om det fritt och få kanske en sköns stund, läser jag i SVD att 1,7 procent av ungdomarna mellan 16 och 25 år har sålt sex! Mest killar!


Är det jag som lever i det förflutna eller ska jag dra en påse överhuvudet och skämmas för mitt eget kön, vi som alltid ska haft det så lätt att ragga brudar som vi lagt på rygg, satt på och sedan pratat om det?

Försäljningen sker över nätet och jag undrar var man fått uppgifterna ifrån, för speciellt synligt har jag inte märkt det, inte ens fått förfrågan, och jag far runt på nätet. Inte för sex, utan annan information.


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3516625.svd


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 13 september 2009 22:30

Säg Twingly och de flesta vet vad det är, säg Goggle och ännu fler vet vad det är för vem har inte hört uttrycket "googla"?

Och Google är stort, vill bli större genom diverse uppköp kors och tvärs, men nu tar Twingly upp kampen. De ska lansera en ny söktjänst, lite annorlunda, Twingly Channels bygger på att användarna själva hjälps åt med att leta upp det nya och spännande på olika områden.


För varje område skapas en kanal och det är användarna som gör det. Enligt Twingly själva är de först ut med denna typen av tjänst, som de tror får efterföljare, inte minst vill man köpa tjänster från företaget.


http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5509894


Lev väl!


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 13 september 2009 15:33

De första 168 (o)lyckliga människorna har vaccineras mot grisarna Svininfluensan.


I fredags kom det vaccin till Mälarsjukhuset i Eskilstuna, som med Örebro ingår i en världsomfattande test av vaccinet. Några svenskar mer eller mndre gör inte så mycket tydligen.


Igår fick 168 människor i Eskilstuna sprutan och enligt DN var det inga oroliga miner.


Läkemedelsföretaget Glaxosmithkline, GSK, genomför sammanlagt sexton kliniska prövningar av sitt vaccin, Pandemrix, i Europa, Kanada och USA.



http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/de-forsta-svenskarna-far-vaccin-mot-svininfluensa-1.951439



//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 12 september 2009 23:57

En ovanligt lång lördag är till enda, lång för att grannen under, som inte har ett rätt i skallen, drog igång musikmaskinen på jättehög volym. Uppvaknandet i form av studsande mellan väggarna var inte lika skönt som att sova utmattad.

Blåslagen och trött, tog jag mig ut, ner till marknaden efter det jag smällt i mig en rejäl frukost, eller snarare brunch. På plats var det tunt med folk och det gick nog dåligt för de som stod med stånd där, stora fina stånd, inte konstigt kvinnorna var där då.

Nåja, jag träffade massor av folk, stod och chattrade, prova en "vurre med böd" och sedan mer snack, innan det blev dags att dra sig mot hemmet, då hade timmarna runnit iväg.


Kvällen har också runnit iväg och jag har blivit trött, snarklådan väntar och jag kommer.


Lev väl!

//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 12 september 2009 09:46

Varje år skadas och dödas människor på grund av att onyktra människor sitter och kör bil. Även skador på andra bilar och miljö tillkommer.

Detta är ett storstadsfenomen, säger de från lilla orten, och storstan säger tvärtom.


Idag läser jag i Barometern att båda parter har rätt, i Emmaboda på väg 120 vinglade en bilist runt igår kväll, en bilist som polisen lyckades få tag i. Det var en äldre kvinna som druckit alkohol och inte skulle eller kunde, framföra bilen på ett trafiksäkert sätt. Därmed avlivas även myten att det bara är yngre förare som kör berusade. Även om det finns de som gör det är det inte bara yngre, alla åldrar finns med i statistiken.


För din egen skull, kör nyktert och låt bilen stå även dagen efter, och helst en dag till. För även om du känner dig nykter kan alkoholen vara kvar i kroppen och ge effekt, inte minst i en alkometer, om du blir stoppad på väg till kiosken.


//Zkrivaren



Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards