Alla inlägg under augusti 2007

Av Zkrivaren - 31 augusti 2007 23:55

Så ar fredagen snart blivit lördag igen. Vart tog veckan vägen? Nyss var det måndag, tisdag, onsdag, torsdag och idag fredag. Snart är det jul, sedan dröjer det inte länge innan det är midsommar med regn och alkohol.


Godnatt & sov gott besökare därute någonstans! 

Av Zkrivaren - 31 augusti 2007 23:35

Släktforskandet började för många år sedan som ett svalt intresse på växande rot och så har det fortsatt. Det som är roligt är när släktnamn som Burvall, Tjernström (även med ä), Moritz och Zachrisson (även med k), alla från företrädesvis Västerbotten eller med rötter därifrån. Själv tillhör jag Zakrissläkten, där ovanstående namn ingår tillsammans med Burlin och Burman, för att nämna några.


I en annan blogg snubblade jag på en släkting som just börjat med att släktforska. Han bor i Borås, så det är en bit mellan oss, men med e-post och annan datahjälp kan vi hjälpa varandra. Men det finns även jättefina och snälla släktforskare, även om jag sprungit på en och annan mina. Både som bloggare och som släktforskare.


Jag kan bara konstatera att bloggandet kan ge nya släktingar. Är du släkt med mig?

Av Zkrivaren - 31 augusti 2007 18:37

Så har jag gjort min högst ovetenskapliga test i servicen m.m mellan mina butiker ICA och COOP. ICA börjar få ont om varor igen, i synnerhet på Euroshoppers produkter. Servicen var för att vara vid 18-tiden, bra.

Hos COOP fanns det upplagrat liksom hos ICA, men färre växter, men vissa väldigt bra pris. Tack för det! Och tacka för din trevliga service och leende idag, du såg väl hur till jag blev mig, lyfte någon mm från golvet och hjärtat slog på. :-)

Tack till båda butikerna som hade satt ner priset på lösgodiset, jag köpte en del påsar hos er båda.

Veckans resultat är så här långt oavgjort.

Av Zkrivaren - 31 augusti 2007 15:39

Efter att ha tagit mig till biblioteket idag för att komplettera min släktforskning, höllt jag på att förfrysa alla delarna på kroppen. Stel som en pinne, nästan överallt kom jag in på biblioteket, där mina favoriter var på plats. Släktforskarbibliotekarien, som får hjärtat att bulta snabbare, kroppen att tina och andra delar alerta. Hon kan mycket om släktforskning och i mån av tid är det kul att prata om ämnet med henne. Och vid hennes sida den gamle erfarne bibliotekarien med deckare som specialité, men han har även ett ruggit minne. Jag sa mitt namn en gång, det sitter i honom fast än jag inte är en flitig gäst på biblioteket, åtminstone inte än.


Att sitta där i sin hörna framför skärmen och ta fram uppgifterna när tystnaden råder, går snabbt och jag är effektiv, tills högljudda Sture kommer in och berättar sitt liv för alla, även de som jag, inte vill höra. Effektiviteten bromsas upp, men tar fart igen när han går. Dessvärre avlöses han av ungar, högljudda ungar, och effektiviteten är borta. Jag avbryter i förtid.


När jag kommer ut har det regnat och jag är glad att jag parkerade cykeln under skydd. Nu blev det centrum för att handla lite hos Coop, det var ett tag sedan. I kassan betjänas jag av A, söt och charmig, det riktigt pirrar i kroppen. Och dagens leende fick mig att lyfta en mm från golvet.


Vid cykeln kom det delikata problemet, hur skall jag transportera en blomma, Bergspalm, med andra varor i påsen fastspänd på cykeln? Efter lite funderande kom en kalaspingla gåendes förbi. Hon var nog en god fé för strax efteråt löste jag frågan och fäste allt på cykeln. Det höllt hem och med minimala skador på allt i kassen.


Om en stund skall jag ta på mig vinterkläderna och gå ut med en hund som tycker det är skönt väder ute nu. Hon tar ingen hänsyn till frusna husse. Men det gör inget, hon är min hund ändå. Men skall jag ha värme får jag emigrera.

Av Zkrivaren - 31 augusti 2007 11:40

En man sitter hemma och kollar sport på tv när hans fru frågar:
- Kan du fixa lampan i hallen?? Han tittar snett på henne och säger:
- Ser jag ut som en elektriker?
- Men kan du fixa kylskåpsdörren då?? Eller laga kylen??
- Ser jag ut som en kylmontör??
- Jaha, men du kan väl åtminstone fixa trappsteget vid ytterdörren. Han säger:
- Jag är f-n ingen snickare och fixar inga trappsteg!! Ser det ut som det står Järnia i pannan på mig? Jag har fått nog. Jag går till puben.
Han går till puben och dricker några timmar och börjar få skuldkänslor och bestämmer sig för att gå hem och laga de trasiga sakerna. När han kommer hem märker han att trappsteget är lagat och lampan i hallen fungerar och att kylskåpsdörren är hel.
- Älskling, hur har det här gått till??
- Tja, efter du hade gått satte jag mig på trappan och grät lite. Just då passerade en ung man och frågade vad som var fel. Och jag sa som det var. Han erbjöd sig att fixa alla sakerna om jag antingen hade sex med honom eller bakade en kaka.
- Så vad blev det för sort?
- Men du... Ser jag ut som en konditor???

Av Zkrivaren - 31 augusti 2007 10:02

Hur ser en bra dag ut? Om det är att logga in och få jättetrevliga kommentarer, då har jag fått enbra start åtminstone, med tanke på fjuttiga 9 plusgrader och mulet väder. Jag överlevde natten i det kalla rummet och nu rör jag åtminstone fingrarna över tangentbordet.


Två killar vi är lite snällare emot är Arvid och Vidar, båda har namnsdag idag. Grattis!


God förmiddag! 

Av Zkrivaren - 30 augusti 2007 23:05

Efter en dag som varit något av en otursdag, skall jag frysa ner mig i frysboxen och sova lite, om det går. För så kallt är det här inne i lägenheten, kanske grannen inte har lärt sig att stänga fönstret, som brukar stå på vid gavel. Åtminstone är det risk för frosthalka på golvet.


Godnatt & sov gott besökare därute någonstans! 

Av Zkrivaren - 30 augusti 2007 21:49

Så har Inga från Sverige gjort entré och gör PR på sitt sätt för landet, åtminstone ser hon svensk ut.

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards