Alla inlägg den 28 december 2008

Av Zkrivaren - 28 december 2008 23:02

Äntligen är det slut på helgerna och en vardag kommer, tyvärr gör även nya helger det, och jag börjar redan krokna på flera sätt. Flera helger är inte vad jag behöver, snarare lite positiva saker, positiva för mig.


Sängen är det nu.


Lev väl!

Av Zkrivaren - 28 december 2008 20:01



Angående föregående inlägg... Är det inte ”missbruk” av grövsta slag? Funderar på hur man hamnar där... av misstag, hmm...


Till avresan. Sitter här och undrar om jag kommer med... om jag inte kommer sitta här den 4:de och tycka det är många dagar kvar. Måste nog få någon att påminna mig. Sen håller jag tummar och tår att det inte är snöstorm eller dimma på Svalbard, då kommer inte mina barn till Oslo där jag ska möta upp dem för vidare färd dagen efter.

Här lite fakta:

Denna årstid är det inte som varmast. 20 grader ovan ytan, 17 under... Natten behagliga 14, men då ska man ju ligga under ändå... som de flesta vet här, under täcket. Fem timmar sol???... per dag, om det inte regnar, är molnigt, eller sandstorm från Sahara i väster... Kan ju ha tur att inte bli bränd. Ej sol= bästa uv-skydd


Mellan Afrikas västkust och Gran Canaria, med tio mil till vardera, ligger Fuerteventura, den näst största av Kanarieöarna. Närmaste grannen är Lanzarote inom bekvämt avstånd. Om Lanzarote går i dramatiskt svart går Fuerteventura i en varm brunskala med mättade nyanser i dova jordfärger och milt ockragult. Klimatet är torrt och soligt och konstbevattnade oaser med palmer och fruktodlingar lyser upp landskapet.

Fantastiska stränder
Varje kanarieö har sin särart. Fuerteventuras är stränderna. De är fantastiska, häpnadsväckande och gigantiska både på längden och bredden. Allt från Playa Cotillos lugna laguner och de naturskyddade, svepande dynerna Las Dunas utanför Corralejo i norr, ner till pärlbandet av sandstränder med bl a Playa de Sotavento, Costa Calma och Playa de Jandia på Jandiahalvöns sydostsida. Den 30 km långa stranden sträcker sig ända ned till Jandía. Den stadiga vinden inbjuder till surfing och kitesurfing. De bästa surfställena finns i Corralejo och på västsidan.


Eftersom jag är en äventyrare... var förr, så ska vi till ett av surfställena... idag får jag väl kolla på goitingarna. Tja, ingen ide att planera... många dagar kvar och utgången är oviss. Det enda jag vet är att resa är betald och passet giltigt.Ha det bra där ute och sköt om er... och försök sova gott, det ska jag göra // Zimpelz

Av Zkrivaren - 28 december 2008 19:44

Jag har inget emot stora bröst, men de kan ju ha sin nackdel också...för ölburkar....


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 28 december 2008 14:39

Nu märks det i vilken tid vi är i, nära nyår. I Umeå brinner det och är svårsläckt. I Skövde likaså.

Vad orsaken till bränderna är, kan jag inte svara på, men jag vet att alltför många är alltför oförsiktiga med levande ljus. Se till att släcka alla levande ljus innan ni går ut eller lägger er!

Se till att ha fungerande brandvarnare och en brandsläckare.


På nyårsafton är risken störst med alla raketer, varav en del styrs mot hus, kanske in i en bostad med utbränd sådan som följd.

Tänk på hur du skjuter raketen och var nånstans!

Av Zkrivaren - 28 december 2008 10:22

”Oskyldiga barnens dag” Borde varit rätt översättning då de ändrade menlösa till värnlösa. Men allt ändras ju, så även vad ord betyder...

Hette också 4: dag jul och ingick i helgen...

En dag för barnen tycker jag är viktig även om jag tycker det borde varit hela året. Se bara nu i Israel vad som händer och på flera andra ställen runt vårt klot. Det finns mycket ondska och för min ser de ut som religionen drar ett stort strå till stacken.

I bibeln står det inget om denna dag utan det förklaras som ”gossebarn”

Före 1901 – Menlösa barns dag 1993-2000 – Menlösa barns dag, Rakel och Benjamin

Från 2001 – Värnlösa barns dag och Benjamin

Ordet "menlös" är ett gammalt ord som betyder "oskyldig", någon som inte åstadkommit något "men", dvs "skada". Menlösa barns dag, som för övrigt numera har bytt namn till Värnlösa barns dag (vilket är en lite märklig översättning...) är en gammal kristen martyrdag till minne av de oskyldiga barn i och omkring Betlehem som mördades av den judiske kungen Herodes den store efter Jesu födelse.

Det var när Herodes hade fått kännedom om ryktet att Messias (den kung som enligt profeterna och traditionen skulle komma och befria Israel från allt förtryck) skulle ha fötts, som han tog reda på vad profetiorna sa om platsen för Messias födelse. Däremot visste han inget om när den här blivande kungen hade fötts och de visa männen hade återvänt till sitt hemland utan att ge honom de närmare informationer som han bett dem om, så för att vara på den säkra sidan gav han order om att man skulle döda alla pojkar i trakten som var upp till två år gamla.

 

Nu har vi det inte så illa här i Sverige, men illa nog efter våra mått. Våra oskyldiga barn är väl värda att må bra och få den omsorg den behöver... Kan vi få våra barn må bättre, så kommer våra barn bry sig om sin näste. Så gå in och skriv på ”En Manifestation för Barnentryck på versen, där ligger en direktlänk. Idag har 731 skrivit på, en nu är det ute på Facebook, där fanns en grupp för barn med 2000 medlemmar... Nu har jag inga mera idéer kvar men hoppas övriga sprider länk till insamling vidare.

www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=2472

Vi föddes med smärta... låt oss leva utan

Stoppa allt våld mot oss barn... Vi är eran framtid...

 Önskar er en bra dag och gör vad ni kan för att hjälpa... kostar inget och så många kan få den hjälp de behöver. Kram på er...
Av Zkrivaren - 28 december 2008 10:10

Igår blev min ytterdörr nästan inslagen av min granne, packad av öl, stinkande av alkoholens dofter, som trängde in till mig i mitt telefonsamtal. Inte hade jag lust att öppna. Han är otrevlig full, och jag kände inte för att be den i telefonen dra och supa, inte med tandvärk.


Kvällen avrundades dock mjukt och jah kom i säng skapligt och fick sova bra igen, något jag gärna blir bortskämd med. Ida är det sista söndagen 2008, vad ska man göra då?


//Zkrivaren

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards