Alla inlägg under maj 2009

Av Zkrivaren - 17 maj 2009 21:39

Ännu en ung tjej har försvunnit efter att ha blivit mobbad i skolan.

Itorsdags träffade hon rektorn för skolan som hon går på i Arvika. Efteråt lämnade hon skolan och är sedan dess försvunnen. Flickan är deprimerad.


Enligt Per-Arne Eriksson vid Värmlandspolisen sågs Malin Persson senast i Koppom på vid 04.00 på lördagsmorgonen – om det var hon. Mycket tyder på det.
Malin Persson har i så fall fått skjuts av en lastbilschaufför, från Trysil i Norge tillbaka över gränsen till Sverige.
- Jag tror att hon somnade i lastbilen. Hon ville inte uppge sitt namn utan sa bara att hon är hemmahörande i Arvika, säger Per-Arne Eriksson.
Polisen i Värmland har under söndagen sökt i Koppomstrakten med både en vanlig patrull och en hundpatrull.
- Just nu har vi inget mer att gå på. 


Polisen vill ha tips om flickan Malin Persson är 167 centimeter lång, blåögd och har axellångt, rödblont hår. Hon går med något framåtlutande gång och har troligen en vit bag med sig.

Har du tips, ring polisen på 11414.


Personligen vet jag vad hon går igenom, det är inte något kul. Jag hoppas att Malin skall ha tänkt på att ta sig hem välbehållen, tala ut med någon hon har förtroende för, om det som till slut fick henne att försvinna.

Mobbarna ger jag inte något för och skolans agerande borde man titta närmare på.


http://www.expressen.se/Nyheter/1.1572844/mamman-har-nagon-sett-min-dotter


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 17 maj 2009 17:26

...är pensionärerna på väg att ilskna till ordentligt.

Detta med anledning av att pensionerna för åldrerspensionärer skall sänkas från januari 2010 och återställas först 2015. Samtidigt får vanliga löntagare återställt 2011 eller 2012, flera år tidigare.


På Myntorget utanför Riksdagshuset i Stockholm står en grupp från pensionärsorganisationen PRO. De delar ut flygblad för att upplysa allmänheten om att pensionärerna betalar högre skatt än de som arbetar.

PRO ska protestera varje onsdag, med undantag för ett semesteruppehåll i år, ända fram till valet nästa år.


PRO och SPF har tillsammans 800.000 medlemmar, alla röstberättigade, och nu är de förbannade.

Organisationernas talesmän talar sig varma och de har en rad argument för sin sak. Pensionen är uppskjuten lön, det särskilda grundavdraget för pensionärer togs bort med motiveringen att lön och pension skulle skattas lika, det finns inget annat land som beskattar pensions­inkomster hårdare än lön.

De har inte heller mycket till övers för Pensionsgruppens förslag om att sprida ut effekterna av att tillgångarna i AP-fonderna sjönk kraftigt i höstens börsras.


Det stämmer att åtstramningen, minskningen, av pensionerna blir mindre å andra sida tar det längre tid innan de återställs.

De ålderspensionärer jag har pratat med är redan fly förbannade och menar att politikerna måste ta sitt ansvar och minska effekterna rejält, inte bara ålägga Försäkringskassan att utreda. Fyll på istället från andra konton, som t.e.x det konto som har hundratals miljoner kronor över från licensbetalare av TV-licensen.

Jag tror politikerna inte har räknat med de svenska penisonärerna, de som byggde vårt land till vad det är idag. Och nu jäser det ibland leden. Bäva månne politikerna.


http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/manga-pensionarer-kommer-att-reagera-1.867216


//Zkrivaren



Av Zkrivaren - 17 maj 2009 17:21

I ett fint väder tog jag på mig rätt skor och vandrade i väg, idag för min egen skull. Ut i naturen, på vägen och sen ut i skogen, ibland Liljekonvaljer som nu sakta kommer igång samt lingonris, eller är det blåbär..?
Och vilka härliga vyer det finns i skogen, vilka bilder. Fick sällskap av ett rådjur som dock inte ville vara med på bild.

Efter cirka 40 minuter kom jag fram till en skogsstig jag inte gått på. I slutet var jag framme på en enskild väg, där jag absolut inte skulle vara, men korsade den in på nästa, en väg mot en tipp. Rakt upp i himlen trodde jag först, men det var bara strax under.
Halvvägs upp förstod jag vilken utsikt som väntade och när jag var näst högst upp stannade jag till och njöt, inte bara av utsikten utan även att jag kunde andas på ett lite annorlunda sätt, lättare och djupare, nåt jag inte gjort på 7-8 år. Självklart måste jag bara ta mig uppför mitt-toppen med stenblock och jordhögar som var förrädiska. På en yta stor så mina fötter fick plats och ca fem cm till, stod jag och fotograferade utsikten, några bilder är utlagda från detta tillfälle. Värst var filmen jag tog, jag var tvungen att snurra ett varv runt mig själv, eller ramla långt ner genom stora stenar, klippor och betong. Eftersom jag vet att det finns de som skulle banna mig till döddagar om jag ramlade, lät jag bli. Det resulterade i nästan tre minuter film med vy på cirka tre mil.

Nu blir det lite lugnare efter det att bilderna är sorterade, upladdade och jag nöjd.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 17 maj 2009 11:54

I Norge är det full fart sedan i natt, det är den syttene mai, Norges nationaldag, landet där man firar häcken av sig i ett dygn i en glädjeyra som saknar motstycke.

Och nu firas det dubbelt upp för Norge vann - för tredje gången - Eurovision Song Contest, Sverige på plats i skamvrån med den sämsta placeringen någonsin, 21:a plats. Europa är uppenbart inte redo för Malena Erman, som sjunger häcken av dem, säger hon.

http://www.expressen.tv/noje/1.1572084/malena-jag-sjunger-hacken-av-dem-anda


Grattis Norge till segern och ha en fin nationaldag med härligt firande!


Frågan som väcks i Sverige är om det inte är dags att byta ut ledningen i den svenska melodifestivalen som suttit för länge och blivit för insnöade i gamla djupa förlorade spår.

Tävlingsansvarig Christer Björkman, har dock ingen tanke att avgå, han menar att han inte har nåt med det att göra med just den delen utan han menar att han har hand om endast utveckling av program och underhållning.

Han uppmanar alla svenska låtskrivare att skicka in nya bättre låtar med den mix som Norge lyckades med.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 16 maj 2009 20:50

I en sammanfattning kan lördagen beskrivas som en vilodag inför Eurisionfestivalens final om några minuter för dem som vill se och höra det.

Även för mig har det varit mycket vila, även om jag försökt göra lite nytta. En värkande rygg har satt stopp för det mesta och vila påtvingats mig.

Så kvällens sista inlägg får bli detta, med förhoppning om en b ättring på denna front inom kort.


Var rädd om dig därute och tack för att du läser denna blogg.


Lev väl!


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 16 maj 2009 17:00

 I kväll avgörs det. I kväll är det finalen som få missar, det är Eurovision Contest final för 53:e året.

Men Erman är inte högst tippad, det är Island som av DN får betyget 5 mot Ermans (och flera) 3. undrar hur det är med den svenska andan hos DN?

Frankrike, Estland, Turkiet, Bosnien-Hercegovina, ges alla betyget 4.


Hela listan hittar du hos DN.

http://www.dn.se/kultur-noje/musik/har-ar-alla-tavlande-i-melodifestivalens-final-1.867620


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 16 maj 2009 11:29

Försäkringskassan får ta emot fler hon efter det att sjukskrivningarna stramats åt.

Förra året rapporterades 250 hot riktade mot Försäkringskassans personal. Det var rekord, men det lär slås i år. Under enbart årets fyra första månader har 181 hot inrapporterats och 32 av dem har polisanmälts. Det handlar om en faktisk ökning och delvis om en ökad anmälningsbenägenhet.

En tydlig ökning gäller hot där personer säger att de ska skada sig själva eller begå självmord, enligt skyddsombud och annan personal som DN har talat med. Det finns inga jämförelsesiffror eftersom hoten började särredovisas först i augusti i fjol.


Att ökningen om självmordshot ökar är inte konstigt alls när en persons hela tillvaro äventyras av att denne, oförmögen att arbeta, inte kan få sin sjukersättning, utan tvingas förnedra sig själv att kontakta sociala vars budget sprängs många gånger om, och alla får inte heller bidrag därifrån. Vad finns då kvar för den som hamnar där? Självmord!

Men det är inte Försäkringskassans fel enbart. Det är sittande regering och övriga politiker som beslutat att förstöra för alla utom sig själva, därför att en liten klick människor utnyttjar systemet och tar pengar de inte skall ha.

 Politikerna måste ta sitt ansvar och ändra tillbaka reglerna!


Vart tredje av årets 181 inrapporterade hot handlar om att personen ska skada sig själv. Dessa, liksom andra sorters hot, är nästan alltid kopplade till ett negativt besked från Försäkringskassan. Med få undantag handlar det om sjukpenning eller sjukersättning, de områden där reglerna har skärpts ordentligt.

– Under året kommer allt fler personer att få beskedet att de inte är berättigade till sjukpenning eller sjukersättning och vi har en beredskap inför att hoten kommer att öka. Vi får inte vara naiva för hur det ser ut, säger Berit Sjödin.


Att FK:s personal drabbas är inte konstigt, de ska utföra idiotiska uppgifter som de delvis själva står bakom, men som politikerna ställt sig bakom. Vem ger dem rätt att förstöra ett människoliv, en familj, barn?


http://www.dn.se/nyheter/sverige/hoten-okar-mot-f-kassans-personal-1.867503krivaren





Av Zkrivaren - 16 maj 2009 11:24

Äntligen har jqag kommit till datorn, lika trött som igår efter en natt av dålig sömn igen.


Hungrig kan jag vara, fattig också, men att skjuta inne i en matvarubutik, då är man nog desperat hungrig på...pengar, som en gärningsman var i Vårby.

Vårby supermarket rånades tidigare idag och en personal sköts ner innan en ensam gärningsman flydde. Polisen har satt in omfatande resurser i jakten på gärnings mannen.

Vittne till händelsen?

Polisen söker vittnen till händelsen. Har du upplysningar gällande ärendet? Ring till polisen på 114 14 eller 112 ifall det är av akut karaktär.

http://www.dn.se/sthlm/anstalld-skjuten-vid-ran-mot-varby-supermarket-1.867614


//Zkrivaren


Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards