Alla inlägg den 2 februari 2009

Av Zkrivaren - 2 februari 2009 22:12

Godkväll alla . Jag jag håller på att byta bredbandslev. och chock utan bredband från idag till vecka 7 .Ska leva med mobilt bredband och hoppas och tror att det ska funka .Bara jag får mitt mobilabredband  men lev. tiden är ju ganska långa nu för tiden . Jag förstår inte det varför ska allt ta så lång tid nu , när allt annat går så fort .  Har haft ett trevligt samtal (tel) med min farbror i Kiruna som jag inte har pratat med på några år . Varför blir det så ???? Är vi så intresserade av bara de närmaste och glömmer de som finns längre ifrån oss .Som vi egentligen skulla vara mer rädda om för de är ju för det mesta äldre och lever kanske inte i så många år till. Ja är det att jag har flyttat från norrland och kanske tror att allt är som det var när jag var där sist . Inget ändrar sig bara jag , tyvärr när jag ser i spegeln och mitt barnbarn springer emot mig och ropar momo , inser jag att åren har gott .Och att jag håller på att planera min dotters 30 års kalas , oj vad jag är gammal *ler* . Ja till mitt försvar var jag ung när jag fick barn , vad jag vill tro själv . Ja nu får ni alla ha det så bra ni kan KRAM


// zladdertackan


Av Zkrivaren - 2 februari 2009 21:28

Kan finnas en och annan som undrar vad denna ”hondjävul”gör när jag inte är vaken, nä... det är väl ett önsketänkande... men jag tar det ändå.


Jag ha suttit och läst ”bra vetenskap”, vilket kan få mig att vakna till emellanåt.  Sen tog jag en tur till min Ica, blunda allt jag kunde så jag slapp se kostnaden... såg inte, hörde inte... det har jag läst på nätet att man ska, omedveten om ens handlingar kan man säga.


För att sen koppla av hjärnan ytterligare använde jag vispen, helt i onödan... då jag inte ens vill ha en. Här var dagens matnyttiga... Sugna?

Större irl, mycket kladd och massa mörk, ljus och strödd m. vit choklad...


Här är min nyttoläsning, den kan ge mera än en kladdig kaka, verklighetsbaserad är den också...

Dagens Socialförsäkring (D.S) Tidningen för de i försäkringskassan

Finns en hel del matnyttigt att läsa, så gör det. Tex

Lender äger grunden är lagd... Så med henne vid rodret blir det som på Malmborgs tid   

Ingen tillsyn över försäkringsläkare, så de kommer få härja fritt i fortsättningen också...

”Inga onödiga kontakter ska tas”

Handläggare ska kontrollera tandvården i efterhand? Ska de nu bli försenade där med?  Hygienister och tandläkare har 14 dagar på sig att få in till f-k, vilket f-k tycker tandvården är dåliga på... Då verkar de ligga i samma fas, så det kan inte bli problem för för-sinknings.kassan



Kan ta lite tid ladda ner...

http://www.forsakringskassan.se/press/publikationer/ds/dokument/ds_09_01.pdf


Sen har jag haft ”lite” sviter sen mitt fall... Attan man inte kan se ”neråt”, hade nog gjort mindre ont om jag fallit för någon, än ner i ett mörkt hål... Lite kroppsdelar har visst fått sig en törn.


Önskar alla en god natt, nu ska här kopplas av med lite goitingar... Prison Break, det kan jag behöva nu.

Ha det bra och sköt om er...//  Zimpelz

Av Zkrivaren - 2 februari 2009 20:28

Måndagen, som brukar vara jobbig, blev inget helt undantag för mig.


Det positiva, skrivandet, ett telefonsamtal, som blev "hackmat" och en positiv inställning, räckte inte till idag.

När jag sorterade och färdigställde backupen på mina bilder, blev minnena för mycket för mig och ensamheten oerhört tydlig. Nu bär det av nedåt. Hur långt och hur länge, vet jag inte.


Upp som en människa, ner som en...pannkaka?


Lev väl!


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 2 februari 2009 20:17

Ja, då har hondjävulen vaknat till liv igen... nu menade jag ingen annan än mig själv...


En "Riviere`s" försvarstal...  

Tre synpunkter på Försäkringskassans arbete


”Detta egna ansvar kan vara bra att påminna sig när kvällstidningarna ondgör sig över Försäkringskassans oduglighet och oförmåga att sköta sitt uppdrag. På det har jag tre synpunkter.””Försäkringskassan fungerar väl, förvånansvärt väl faktiskt”.


När någon lägger ”faktiskt” efter, då kan man undra vem de försöker övertygade... mig, dig eller sig själva?

När man sitter och läser utgår man från det situation man själv sitter i, de flesta är friska och jobbar, de friska som är arbetslösa eller som jag i detta ”fallet”... sjuk.

Kopierad text:

”Grundprincipen i trygghetsförsäkringarna är att den som har någon arbetsförmåga ska använda den. Det gäller också försörjningsstödet. Bara den som inte kan försörja sig har rätt till socialbidrag. Solidaritetens moraliska budskap till oss är att vi alltid ska göra vårt bästa, be om hjälp när vi behöver, men inte i onödan förlita oss på andra.
Detta egna ansvar kan vara bra att påminna sig när kvällstidningarna ondgör sig över Försäkringskassans oduglighet och oförmåga att sköta sitt uppdrag. På det har jag tre synpunkter...

Gå in och läs vilka principerna här.

http://www.folket.se/folket/standard_article.php?id=236099&avdelning_1=101&avdelning_2=101&t=1123633254


"De som har skäl att känna sig kränkta är väl de som arbetar och bidrar till den sjukförsäkring vi har, när de får kännedom om att sådana som är allt annat än sjuka och svaga går sjukskrivna?"


”Jag tror att alla vill arbeta, eftersom arbetet är det som ger respekt, självkänsla och värdighet”


Detta var ett uttalande av Helena Riviere för ett tag sedan. (länk till tidigare inlägg) ...


"De som har skäl att känna sig kränkta är väl de som arbetar och bidrar till den sjukförsäkring vi har, när de får kännedom om att sådana som är allt annat än sjuka och svaga går sjukskrivna?"”Jag tror att alla vill arbeta, eftersom arbetet är det som ger respekt, självkänsla och värdighet”


http://zkrivaren.zkrivaren.bloggagratis.se/2009/01/03/1247872-missbruk/


Även om alla sjuka vill vara friska och arbeta så finns det de som hamnar på andra sidan, vad är vi värda?


Vi flesta har försökt bygga upp oss, att tycka vi är värdiga något, är då sjuka inget man ska respekterar? Har sjuka ingen självkänsla? Har sjuka ingen värdighet?

I så fall vet jag inte vem jag är längre...

Ha en fortsatt bra kväll...// Zimpelz


Av Zkrivaren - 2 februari 2009 16:54

Var fjärde äldre som har hemtjänst, bor på äldreboende eller servicehus är undernärd. Varannan är i riskzonen.
Expressens granskning visar att vanlig kattmat kan vara mer näringsrik än de gamlas mat.
- Vi skulle behöva vara lika noga med maten de gamla får som maten vi ger till våra husdjur, säger dietisten Anja Saletti.


http://www.expressen.se/halsa/1.1451823/gamla-far-mindre-naring-i-maten-an-katter


Jag har själv grannar med hemtjänst, i såväl uppgången som i närområdet, och det är inte utan att jag oroar mig för dem efter att ha läst artikeln i dagens Expressen.


Skrämmande många gamla är undernärda. Det visar tidigare studier Anja Saletti, dietist och medicine doktor vid Uppsala universitet, gjort. På sjukhem är i stort sett alla undernärda eller i riskzonen. En förklaring är att många av dem är mycket sjuka eller döende.

Men de som bor hemma med hemtjänst, är dessvärre också väl representerade i de undernärdas lista, de är friska nog att bo hemma och inte döende.


Expressen gjorde en test med 5 slumvalda matlådor och den visar att kvalitéten varierar kraftigt, och har stora brister. Tre av dem hade för lite kalorier och fett, jämfört med rekommendationerna.

Om man jämför med Sheba essence tonfisk, så innehåller fyra av de fem rätterna mindre kalorier per 100 gram än kattmaten, lika många hade mindre fett och samtliga mindre protein.


I DN kokar det rejält, trots att tidningen inte ligger på plattan.

Det jäser och kokar bland landets konsumenter. Det är inte bara de höga matpriserna som väcker vreden utan också den försämrade kvaliteten på färdiglagad mat och råvaror.


Kärrhöken störtdyker mot stranden nedanför Camilla Sparrings hus i Svärdsjö och allt är vackert som ett vykort från Dalarna med blånande berg och röda stugor. Inne på köksbordet står hennes dator uppställd med närmare 23.000 namnunderskrifter på folk från hela landet som mejlat in sitt stöd för hennes Matuppror. Därtill har hon 4.000 handskrivna brev i samma ärende samlade i en kartong. Målet är att ha 100.000 namn innan årets slut.

Upproret började när skolköket i Svärdsjö skulle stängas i fjol och hennes barn skulle få sin skolmat från ett storkök i Haraldsbo i Falun.


Läs hela artikeln på dn.se

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=799186


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 2 februari 2009 16:31

Vad har vi gjort för ont?


På onsdag skall Hälsingland, Ångermanland och Medelpad, få massor av snö, jag skriver decimeter! Och  det blåser hit, med ovänlig hälsning från Sibirien. 

Vad har vi gjort dem?

Först drabbas Västra Götaland,Värmland, Dalarna och slutligen södra Norrland.

Om man skall tro Expressen och smhi.

http://www.expressen.se/vader/1.1451804/sibiriens-snokaos-kommer-hit


Och som det inte räcker skall det fortsätta med nederbörden.

Undrar om det finns ett privat jetplan för mig till Australiens varma kontinent?


//Zkrivaren


Av Zkrivaren - 2 februari 2009 16:13

Jag var extra slö igår, ingen motion vare sig ute eller i sängen, bara fingrarna och munnen motionerades, inte illa i och för sig, men frisk luft kan ju vara bra.

Så idag blev det en betydligt längre promenad.


Det började med  att den så hett eftertraktade solen kom på ett kortare besök. Tyvärr hann jag inte ut med en gång, men när jag väl kom ut och skulle  möta solguden kom jag i en gud famn, Bore!

Den rackaren låg i bakhåll. Så for jag sprang ut kom hans mäktiga kalla vindar rätt på mig och jag skakade til och blev förbannad. Nu jävlar, tänkte jag och travade iväg i ren ilska, och det var svettigt...att bli ilsk.


På slutet passade jag på att smita in till databutiken, och köpa lite för dyra pengar, men ska man säkerhetskopiera så ska man göra det bra.

Sedan var det lite slut i matskåpet, så ICA fick ett besök också, och jag hade nåt att titta på, hela tiden. En läcker kund av motsatt kön. 

I kassan kom hon dessutom precis före mig, lillkisen hon hade med, bar stol't korgen.


När jag så står i kön och njuter av utsikten kommer en manlig kassör farande någonstans ifrån och vi, läckerbiten före, hennes son och jag byter kassa. Jag kunde inte låta bli och kommentera med hur lagom han kom, när man stod sist i kön.


Efter mig hade jag en sorgen pensionär. Hon handlade mycket. Det var grädde. grädde. grädde. grädde.kattmat, kattmat, kattmat, grädde. grädde. grädde.kattmat, vitkål och salladshuvud.

Jag undrar om katterna var vegetarianer?


//Zkrivaren med påfyllt förråd

Av Zkrivaren - 2 februari 2009 10:05

Doktorn till blondinen:
- Vad har hänt?
- Jag har druckit diskmedel.
- Diskmedel? Vad skulle det vara bra för?
- Jo...det stod ju att det tog bort fett.


*****


Den lilla pojken tillfrågades av polisen varför han skjutit ihjäl sina föräldrar.
- Jo, svarade grabben, jag ville så gärna vara med på den utflykt som kommunen anordnar för föräldralösa barn nästa vecka!


*****


- Välkommen, sa Sankte Per, när en svensk knackade på Himmelrikets port. Men säg nu inte att du kommer från Ängelholm!
- Närå, för jag kommer från Vingåker...

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards