Alla inlägg den 11 februari 2009

Av Zkrivaren - 11 februari 2009 23:19

Jag är trött, slutkörd och trött igen.

Sängen väntar, jag väntar, inget är som väntans tid, om man inte väntar för väntandets skull, eller på en förtjusande dam.


Sängen får nog vänta en stund till i fall att...eller hur det var.


Tack alla besökare för idag!


Lev väl!


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 11 februari 2009 23:02

Joakim Lundmark, 22, filmade när han stoppades av två poliser i Varberg. När han bad att få se deras legitimation blev han hånad och hotad med psykvård.
- Förstår du inte det kanske vi får åka ner på psyket med dig, säger polismannen på filmen.


Det här är verkligheten idag, Sveriges så kallade polismän i full aktion. Jag trodde jag var ensam om en liknande händelse för många år sedan, men nu vet jag bättre.


Han hade tidigare känt sig illa behandlad av polisen vid en trafikkontroll i Örebro.
När två poliser återigen stoppade honom för en rutinkontroll i Varberg den 8 mars bad han därför att få se deras legitimation.
– Det är en trygghet om polisen inte är anonym. Om jag vet hans tjänstenummer kan jag använda det i en anmälan, säger Joakim Lundmark till Expressen.se.


Visserligen är poliser också människor, men nu börjar det bli för mycket som kommer fram i dagsljuset. Det är dags att agera från ansvarigt håll, högt upp!

Annars kommer polisen att bli ett hatobjekt för alla svenskar och deras arbete kommer att försvåras högst betydligt, och det är helt fel riktning.


 http://www.gt.se/nyheter/1.1463325/poliser-jo-anmalda-efter-psykhot


En fråga till polisen, det har förekommit falska poliser ute tidigare, är det då helt fel att vilja försäkra sig extra, även till uniformerade?


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 11 februari 2009 20:58

Ven skvallrar först?

Nästa haveri som de sjuka ska hamna i.

 

Från försäkringskassans till arbetsförmedling, de som nu ska ha samarbete. A-f ska nu ta hand om de som inte har rätt till sjukersättning och sjukpeng.

 

De f-k skickar ut ska nästa ”haveri” ta hand om. Under tiden så sjunker de drabbade till, botten?

http://www.aftonbladet.se/debatt/article4377008.ab

Kan säga detta blir ett tillägg till föregående inlägg om fattiga i Sverige. Sen är det soc nästa instans... funderar på om de ska haverera då?

 

Nä, bygg upp ”nya förbättrade” fattighus så det finns någonstans att ta vägen... Nytt och förbättrat verkar vara tidens melodi... om det funkar ser vi ju

 

Kom på att det finns ett spel som heter ”sänka skepp”... bara det att där ska man träffa för att sänka. Hmm, Jag tror de är det, dom spelar i regering och på dessa myndigheter. Mycket ”bommar” i riktiga livet och sänker människor som redan har slagsida, vi får hoppas det inte leder till ”rysk roulett”

Men vad gör det, det finns ju de som har mycket kvar...

 

Ny Fattig välfärd, fattiga föräldrar, fattiga barn...  sjuka och pensionärer var ju redan utarmade

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=882591

Detta blev lagom kort. Ha en bra kväll...// Zimpelz

Av Zkrivaren - 11 februari 2009 20:45

Det är den norska avdelningen av Internationella Juristkommissionen, ICJ, som stämmer Sverige i Europadomstolen för mänskliga rättigheter i Strasbourg.
Under torsdagen kommer den svenska regeringen att tillsätta en utredning av FRA-lagen.


FRA-lagen har redan innan den trädde i kraft varit föremål för kritik och hot mot den personliga integriteten, precis som jag skrev igår om EU:s krav på övervakning av bl a e-post och telefonsamtal.


- Vi har ingen kontroll, och det är i princip en total övervakning av all vår kommunikation utanför Norge, säger Jon Wessel Aas, jurist på ICJ, till Rapport.
Han har tidigare skrivit en debattartikel i den norska tidningen Dagbladet om den svenska FRA-lagen.

Den norska regeringen är också kritisk till lagen.
- Regeringens ståndpunkt är en djup skepsis så här långt, säger kommunikations-minister Signe Navarsete, till nyhetsprogrammet.


Skillnaden mella FRA-lgen och övervakningen via e-post etc. är att den senare är begränsad till Sverige vad det gäller telefonsamtal, men internet och e-post, kan ju gå via Norge och tvärtom också. Vilket även här är en övervakning av norsk e-post, fast de inte är medlemmar i EU.


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=882927


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 11 februari 2009 17:13

Idag fick jag veta vad jag betalar hyra för, eller vad betalar jag för egentligen.

-bostad, som är periodvis kall.

-el.

-oskottat vid porten.

-oskottat/plogat på gården. Gjort på andra ställen.

-onåbar hyresvärd.

-extrem lyhördhet.

och en del annat negativt.


Att vara ute idag var en pina. Ett väder som de flesta av ett större antal personer jag pratat med, kunde dra nån annanstans. Alla vill ha vår nu!


Nere vid ICA möttes jag av en effektiv vägspärr bestående av ett trettiotal vagnar med Johan som förare samt assistent. Alltid trevligt att träffa Johan och vi hann byta några ord, bl a om skitvädret. Som även orsakat tågstopp. Förutom förseningar av leveranser, bilar som snurrat, krockat eller parkerat i dikena.

Inne i butiken var det som vanligt, trevligt. Och det höllt på att bli jättetrevligt. Något långsammare än vanligt rundade jag ett hörn och fick se ett läckert akterparti, tillhörande en snygging, som plockade med varorna, och i lagom höjd också. Hade jag haft min vanliga fart hade det blivit en stöt som känts...i huvudet. För varuhyllor ska man inte överfalla.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 11 februari 2009 14:01

OBS!!!  Ni som nu läser detta, det kan finnas pappan som sitter i mammans situation!!!


Idag vet jag inte vad jag ska komma med. Gårdagen gick ju i barnens” illa-mående” tecken, vilket inte går att släppa. Läste på en sida om fattigbarnen i Sverige, nu är det inte så att barnen är fattiga utan föräldrar som har det knapert och inte kan tillgodose barnen med det de behöver.


Då handlar det inte om överkonsumtion, utan det allra viktigaste. Mat, kläder, fritidsaktivitet, kunna ha råd att vara med på aktiviteter skola anordnar(vilket de ofta inte tänker på att alla kan ha råd med) som att åka med på skidresa som många andra kan.

 

Det är synd om barnen, de flesta där det finns en vuxen, ensamstående förälder, något som jag har erfarenhet av. Ibland undrar jag varför det heter så... och kan det vara därför den andre förälder helt plötsligt drar sig ur ansvaret för barnen. Jag har själv haft med 2 styck att göra och utav anledning pengar så brast det. Utav någon konstig anledning började bråk redan på underhållsbidrag, då i detta fall pappan, trodde att det gick till mamman. Att då som i detta fall, jag.

 

Tänk att de stred för 1068 kronor i månaden, det är för mig en gåta. De hade jobb så den summan avdraget på lön var inte mycket, resten hade de till sig själva. Sen kom då barnen behövde cykel, iväg på skolresor, de vill göra sådant som andra barn och jag som mamma kunde bara tala om, vi har inte råd. Att fråga pappa, var detsamma som noll och inget. Jag fick bidrag så det kunde jag betala.


Den förste gick så långt att han drog av bensinpengar för att han kom och lämna och då var det kört, efter det blev det genom försäkringskassan. Av den erfarenheten fick jag kämpa med f-k då pappa 2 inte klarade av alla krav på vad en familj krävde, han tog sin plånbok och gick utan tanke på att familjen han lämna utan pengar fick enorma problem.

 

Problemet blev att gå till soc och förnedra mig. Fick till slut ”låna” pengar som skulle betalas tillbaka, men vad gjorde man inte, man skrev på pappret. Jag fick till slut det genom f-k och han stod nu i skuld till dem. För de månader det tog betalade han inte. Sen skitsnacket om att det är viktigt ”föräldrar kommer överens”, det finns i tomma intet. Allt blev till slut att jag fick sälja, eller snarare nästan ge bort barnens hem för jag klarade inte gå på knä längre.

 

Det är oftast den förälder barnen bor hos som får tjata... be som leder till osämja. Då med barnen som insats. Jag ska inte säja det fungerar bättre idag, då min äldsta dotter sitter mitt i strid... med en pappa till sin son som ser bara pengar och kör på i sitt stuk.

 

Så inte har barnen de bättre idag tyvärr. Jag får ofta samtal från dottern i detta ämne för att hon vill ha råd hur hon ska göra. Då är jag väldigt diplomatisk för att inte förvärra läget. Jag brukar råda till att ringa de som vet, söka på nätet, dock inte i bloggar. Ta reda så mycket fakta hon kan och framförallt inte skriva egna avtal, då det retar mer än det gör nytta.

 

Då pappan hela tiden ändrar riktning å hur han har det för tillfället ska hon enbart rätta sig efter, byter han jobb så kan han inte ha pojken, har han inget jobb ska det ändras igen, har han ingen respektive kan han inte ha pojken, då han oftast flyttar hem till föräldrar... finns ingen plats. När han ska ha pojken, lämnas han i farmors vård och pojken undrar när pappa ska ha honom.


Pojken har än idag inte haft plats i pappans hem med ett eget rum, utan bara levt i en ”karusell”... och mamman kan inget göra, då hon inte får förhindra kontakt för då kan hon förlora. Man ska vara överens? Jag sökte på ordet i wikipedian... det fanns inte där, kan det va så illa att det inte finns?

 

Fattar inte hur det ska gå till utan att den ene gång på gång får anpassa sig och hur det än blir sitter denne 9-åring emellan. Tänk jag trodde det var bättre för barnen idag än förr i det fallet, men inte ens det!


Att vara skilsmässobarn är inte lätt, kommer aldrig heller att bli. Sen är jag medveten om att det inte går att rädda alla förhållanden. Men att skaffa familj och sen komma på att det inte var så ”kul” och dra ut och leva loppan, det är lågt. Sen att heller inte vilja vara med och bekosta sin egen åkomma, det är väldigt lågt... Men vet ni vad... det straffar sig en dag då barnen ser, förstå och kan tänka själva, den dagen kommer...

 

Några länkar vill ni inte ha om ämnet... så här kommer de

http://sydsvenskan.se/sverige/article412228/Vart-tredje-Malmobarn-lever-i-fattigdom.html

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2448507.svd

http://www.rb.se/press/debattartiklar/Pages/kvartsmiljfattigabarn.aspx

http://www.sr.se/cgi-bin/kronoberg/nyheter/artikel.asp?artikel=2625475

http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_227325.svd


Med detta som vanligt "korta" inlägg lämnar jag er och konstaterar att det är, inte konstigt en del barn är fattiga på kärlek och omvårdnad och omtanke, ingen ser dem, ingen hör dem, många fattar inte att de sitter emellan... och att de inte blev positivt av detta heller. Men det blev något...


Tänk att 229.000 fattig-barn nästan är lika många som "skamfläcken" fosterhemsplacerad 250.000 en tillfällighet tro...


Måste också tillägga, jag tror inte riktigt summan är så hög pga att vi vet det finns många nolltaxerare i vårt land och barn till dessa föräldrar har ju givetvis inte en krona, så den ska nog putsas något, även om det är illa nog.

Summan om "placerade" barn från förr, den stämmer då det finns dokumentation. (Har ni inte läst om maskrosbarnen, så finns de under gårdagens inlägg).


Här är en myndighet som gärna hjälper till att människor får svårt att klara sin vardag... utan ersättning kan det bli stora hål i ekonomin... och det blir barnen som får lida.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2452409.svd

 

Sköt om er och de era, det är Viktigt för alla...// Zimpelz

Av Zkrivaren - 11 februari 2009 12:23

Den svenska a-kassan ger en lägre ersättning för medelinkomsttagare än kassorna i en rad EU-länder. Till exempel får arbetslös i Sverige som tidigare tjänade 25 000 kronor i månaden omkring 5 000 kronor lägre ersättning än arbetslösa i Tyskland, Frankrike och Nederländerna.


Det visar en jämförelse av arbetslöshetsersättningen för en medelinkomsttagare inom industrin i åtta EU-länder som TCO har gjort. När det gäller inkomsttak är Sverige tillsammans med Danmark sämst i Norden. Särskilt Norges ersättningsnivåer är betydligt högre.


- Den statliga försäkringen sviker lärare, sjuksköterskor och ingenjörer, och andra medelinkomsttagare. Försäkringen har blivit sämre i ett europeiskt perspektiv. Livlinan för många är den fackliga inkomstförsäkringen, men den omfattar bara cirka 40 procent av löntagarna, säger TCO:s ordförande Sture Nordh.


http://www.e24.se/pengar24/dinarattigheter/arbetsratt/artikel_1078273.e24


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 11 februari 2009 12:15

Jag blev nyligen diagnostiserad med ÅNK (åldersbetingad nedsättning av korttidsminnet).
Så här visade sig symptomen:

Jag bestämde mig för att tvätta bilen. När jag är på väg ut till garaget upptäcker jag posten i hallen. Bäst att kolla posten innan jag tvättar bilen, säger jag till mig själv. Jag lägger bilnycklarna på bordet, kastar reklamen i papperskorgen och märker att den behöver tömmas.
Därför lägger jag räkningarna och ett brev med en svarsblankett på bordet och bestämmer mig för att tömma papperskorgen först. Eftersom jag trots allt går förbi en brevlåda när jag ska till pappersinsamlingen kan jag lika gärna posta svarsblanketten. Men då behöver jag en penna.
Mina pennor ligger på skrivbordet i arbetsrummet, så jag går in dit och hittar en flaska juice som jag börjat dricka ifrån. Jag ska börja leta efter pennan, men först måste jag flytta juicen så jag inte råkar spilla på skrivbordet.
Juicen håller på att bli varm och bör sättas in i kylen.
På väg till köket med juicen får jag syn på en blomvas som står på bänken. Blommorna behöver vatten, så jag ställer ifrån mig juicen på bordet. Då ser jag mina glasögon som jag letat efter hela förmiddagen. Det är bäst att jag lägger dem på mitt skrivbord, men först ska jag vattna blommorna.
Jag lägger glasögonen på köksbänken och fyller
vattenkannan med vatten. Då får jag plötsligt syn på fjärrkontrollen till TV:n. Någon har lagt den på köksbordet.
Ikväll när vi ska se på TV kommer vi att få leta efter kontrollen, men ingen kommer att tänka på att den ligger på köksbordet. Jag bör lägga den där den ska vara, men först ska jag vattna blommorna. Jag häller lite vatten i vasen, men det mesta hamnar på golvet. Jag lägger tillbaka kontrollen på bordet och går för att leta en trasa. Så går jag ut i hallen igen för att försöka komma på vad jag hade tänkt göra. Vid dagens slut är bilen fortfarande smutsig,
svarsblanketten har inte blivit postad, det står en flaska med varm juice på bänken, blommorna är vissna, jag kan inte hitta någon penna, jag kan inte hitta fjärrkontrollen till TV:n, jag kan inte hitta mina glasögon och jag har ingen aning om var jag lagt bilnycklarna.

Jag försöker komma på varför det inte blev något gjort idag. Det är förbluffande, för jag vet att jag har varit upptagen hela dagen och jag är helt FÄRDIG av utmattning! Jag förstår att detta är ett allvarligt problem och jag ska söka hjälp för det, men först ska jag kolla min mail.
Kan du vara snäll och göra mig en tjänst? Skicka detta meddelande till alla som du tror har glädje av det, för jag kan inte komma på vem som jag redan har skickat det till...

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards