Alla inlägg under maj 2009

Av Zkrivaren - 5 maj 2009 10:32

EU:s medlemsländer har nu gått med på att internetanvändare inte ska kunna stängas av från nätet utan en rättslig prövning. En kompromiss mellan Europaparlamentet och ministerrådet öppnar upp för att hela EU:s telekompaket godkänns i veckan. "Vi har fått igenom omkring 90 procent", säger Lena Ek (C) till SvD.se.

http://www.svd.se/nyheter/politik/euvalet2009/artikel_2834279.svd


Det är en liten seger, men det finns mycket runtsom filtering av sidor, som det inte sägs så mycket om hur de kommer att kunna användas eller hur leverantörerna kommer att tolka respektive använda detsamma.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 5 maj 2009 09:03

Ja nu var jag i stora staden (Mölndal) igen.

Och har den stora äran att passa mitt barnbarn (det första)

som är mormors guldklimp.

Har varit och lämnat henne hos dagmamma , de är på lokal där alla

dagbarn och dagmammor är en dag i veckan.

Och idag kommer det en konstnär som ska måla med dem .

Det tycker hon är jätte kul . Som ensamt barn behöver hon komma

ut och träffa andra barn ett tag .

Jag ska städa åt min dotter lite , det tycker hon och hennes man om.

Ja något får jag göra , sedan ska jag åka hem i em . Ska ha tvättstuga 18-24 och nattuggla som jag är kan det vara bra. Men det är ju lätt att man blir det när man inte har några tider att passa . Ja jag ska till läkare på fredag och ska bevakas i 24 eller 48 timmars EKG  men som tur är får jag vara hemma hela tiden . Jag bara hoppas att det visar något så det inte är bara jag som hittar på . Men det kan vara så att det är oro som jag har och har haft i mitt privatliv. Och hoppas att ingen kan putta ner mig i den djupa grop som jag blev på påskaftonen . Men har tycker jag klättrat en bra bit upp och vill inte hamna där igen . Men en fördel är ju att jag och X:et inte har träffats på ca 14 dagar . Jag blir ganska nere efter att han går när han har varit till mig . Nog om detta idag har vi regn och jag och barnbarnet skulle på utflykt i em . Hoppas bara det klarnar upp efter hon har sovit middag . Ja nu ska jag göra lite nytta . Men det blir några rader i kväll/natt med. HA EN BRA DAG ALLA SOM LÄSER DETTA


// zladdertackan

Av Zkrivaren - 4 maj 2009 22:52

För en gång skull på senare tid blir det en nattblogg där jag är huvudpersonen och ett kort sammandrag av dagen.


En dag som vädermässigt bjöd på skiftande väder som solsken, mulet, regn och hagel. De flersta människor fick en liten del av va de ville ha, och naturen, den torra marken med växtlighet, fick liten fuktighet att syrpla i sig. Och visst blev det lite grönare gräs efter att målaren passerat...


Nu ska jag lägga mig och sova, har ett viktigt och trevligt samtal att se fram emot...har det sagts mig.


Lev väl!


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 4 maj 2009 22:29

Telekompaketet som bollas i Bryssel är så mycket mera än vad som står i medierna, fildelningens straff och ansvar.

Och just denna del tycks man äntligen ha hittat en lösning på och det blir inte som Frankrike ville.

Den heta frågan om EU:s telekompaket är på väg att lösas upp i en kompromiss.
Fildelare ska inte kunna stängas av utan rättslig prövning.
En knäpp på näsan åt Sarkozy, säger EU-parlamentarikern Christofer Fjellner (M).


EU-parlamentarikern Christofer Fjellner (M) tycker att kritikernas synpunkter nu fått gehör i frågan om att nätanvändare inte ska kunna stängas av utan domstolsbeslut. I kompromissen slås fast att ingen utan rättslig prövning ska kunna stängas av från internet, enligt Fjellner.

Formuleringarna kunde vara ännu lite starkare men som i alla internationella förhandlingar så måste man hitta en kompromiss. Och jag tycker att vi har vunnit den kompromissen. Där har vi haft en seger, säger Fjellner till TT.

Däremot är Fjellner inte alls nöjd med formuleringarna om operatörernas möjligheter att filtrera informationen på nätet och respektera integriteten. Han räknar med att kompromissen röstas igenom men hoppas kunna ta den delen till förlikning.  Detta skriver bl a Aftonbladet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5065164.ab


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 4 maj 2009 22:07

Det finns 985 bekräftade fall i 20 länder av den nu omdöpta Svininfluensan, enligt WHO.

Hittills har 26 personer avlidit, 25 av dem i Mexiko och ingen i Europa.

Enligt WHO har följande länder rapporterat säkra förekomster av influensan: Österrike (1), Kanada (85), Kina, Hongkong (1), Costa Rica (1), Colombia (1), Danmark (1), El Salvador (2), Frankrike (2), Tyskland (8), Irland (1), Israel (3), Italien (1), Nederländerna (1), Nya Zeeland (4), Sydkorea (1), Spanien (40), Schweiz (1) Storbritannien (15).


Detta tyder på att influensan klingar av, men det är ändå för tidigt att avfärda den helt och hållet, inte minst tidsmässigt då den kan återkomma farligare i vinter.


http://www.dn.se/nyheter/varlden/inga-nya-dodsfall-i-influensan-1.858146


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 4 maj 2009 11:33

En dag kom det in en ung student på apoteket. Hon gick fram till disken och väntade på sin tur.
När det väl var hennes tur frågade hon expediten om de sålde kondomer i stor storlek.
- Ja, det gör vi. Vill damen köpa några?
- Nej, men går det bra om jag står kvar här och väntar tills någon gör det?

Av Zkrivaren - 4 maj 2009 10:26

Ja nu har det hänt igen , ville hjälpa en vän (manlig) som mår ganska dåligt.

Och har erbjudit han att få komma och vara hos mig ett tag .

Och så sa jag att just nu är mitt gästrum upptaget av min son , och att min syster ska komma .

Då ifråga sätter han det ,varför hon kan komma men inte han .

Säger då att hon kan ligga ihop med mig i dubbelsängen .

Men att jag inte vill ha han eller min son där och vad händer .

Jo han slutar direkt att chatta .

Har män bara sex i hjärnan och vad jag vet har jjag inte bjudit hit han på annat sätt än som vän.

Men det passar inte , funderar på vad som man ska göra åt det.

Har kollat igenom mail och vad vi har chattat och jag ser inte att jag lovat han mer än vänskap.

Jag tycker jag är värd att kunna säga nej när jag inte vill ha sex med en man.

Jag blir besviken på män och har nog svårare att hitta någon , när mina sk vänner uppför sig som han .

Tråkigt för han är en vän som jag inte vill mista. Nej nu dags för dagen sysslor .

//zladdertackan

Av Zkrivaren - 4 maj 2009 08:51

I en tid av nya idéer omkring el, som vind- och solkraft plneras en ny lagstiftning som gör det enklare för dig och mig att producera el genom t.e.x solceller.

I ekobyn Charlottendals gård utanför Järna kacklar de frigående hönorna förnöjt i vårsolen. På stallbacken framför den faluröda ladan leker gårdens barn.
Det kunde vara som hämtat ur en Astrid Lindgren-film. Bara en liten detalj skvallrar om att vi befinner oss i det 21:a århundradet – den hundra kvadratmeter stora solcells­anläggningen på ladans tak.

– Vi installerade den för två år sedan och har inte behövt underhålla den sedan dess. Vi räknar med att den ska hålla i minst tjugo år – och ha betalt sig på knappt tio år, berättar Peter Hagerrot, en av de boende på gården.


Den här anläggningen hade inte varit möjlig utan ett statlig stöd, som täckte 70 procent av den totala investeringen på 800.000 kronor. Detta stöd, som har kunnat sökas sedan 2005, har enbart utgått till solceller på offentliga lokaler. Charlottendal lyckades få del av stödet eftersom förskolan betraktades som offentlig.


Nu kommer ett nytt stöd som riktar sig även till provapersoner. Stödet får den här gången täcka max 60 procent av kostnaderna och utgå med max två miljoner kronor per installation.

Samtidigt förbereds en lagändring som ska förenkla för små kraftproducenter att tjäna pengar på att mata ut el på nätet. Hittills har ett kostsamt regelverk förhindrat dem från att tillgodoräkna sig den el de inte förbrukar själva. I stället har de tvingats släppa ifrån sig sitt el-överskott alldeles gratis.

Men nu ska man ändra på detta. En lagändring föreslås förbereds en lagändring som ska förenkla för små kraftproducenter att tjäna pengar på att mata ut el på nätet. Hittills har ett kostsamt regelverk förhindrat dem från att tillgodoräkna sig den el de inte förbrukar själva. I stället har de tvingats släppa ifrån sig sitt el-överskott alldeles gratis.

Man skulle även få ett el-certifikat

Lagändringen kan träda i kraft tidigast vid årsskiftet.


Jag undrar om det innebär att de iniativrika människorna kommer att ha solcellspaneller på sina balkonger i hyreshusen i stället för blomlådor i syfte att producera egen gratis el i framtiden.


//Zkirvaren


http://www.dn.se/nyheter/varlden/nytt-stod-kan-ge-dig-egen-el-1.857422

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards