Alla inlägg under februari 2009

Av Zkrivaren - 11 februari 2009 14:01

OBS!!!  Ni som nu läser detta, det kan finnas pappan som sitter i mammans situation!!!


Idag vet jag inte vad jag ska komma med. Gårdagen gick ju i barnens” illa-mående” tecken, vilket inte går att släppa. Läste på en sida om fattigbarnen i Sverige, nu är det inte så att barnen är fattiga utan föräldrar som har det knapert och inte kan tillgodose barnen med det de behöver.


Då handlar det inte om överkonsumtion, utan det allra viktigaste. Mat, kläder, fritidsaktivitet, kunna ha råd att vara med på aktiviteter skola anordnar(vilket de ofta inte tänker på att alla kan ha råd med) som att åka med på skidresa som många andra kan.

 

Det är synd om barnen, de flesta där det finns en vuxen, ensamstående förälder, något som jag har erfarenhet av. Ibland undrar jag varför det heter så... och kan det vara därför den andre förälder helt plötsligt drar sig ur ansvaret för barnen. Jag har själv haft med 2 styck att göra och utav anledning pengar så brast det. Utav någon konstig anledning började bråk redan på underhållsbidrag, då i detta fall pappan, trodde att det gick till mamman. Att då som i detta fall, jag.

 

Tänk att de stred för 1068 kronor i månaden, det är för mig en gåta. De hade jobb så den summan avdraget på lön var inte mycket, resten hade de till sig själva. Sen kom då barnen behövde cykel, iväg på skolresor, de vill göra sådant som andra barn och jag som mamma kunde bara tala om, vi har inte råd. Att fråga pappa, var detsamma som noll och inget. Jag fick bidrag så det kunde jag betala.


Den förste gick så långt att han drog av bensinpengar för att han kom och lämna och då var det kört, efter det blev det genom försäkringskassan. Av den erfarenheten fick jag kämpa med f-k då pappa 2 inte klarade av alla krav på vad en familj krävde, han tog sin plånbok och gick utan tanke på att familjen han lämna utan pengar fick enorma problem.

 

Problemet blev att gå till soc och förnedra mig. Fick till slut ”låna” pengar som skulle betalas tillbaka, men vad gjorde man inte, man skrev på pappret. Jag fick till slut det genom f-k och han stod nu i skuld till dem. För de månader det tog betalade han inte. Sen skitsnacket om att det är viktigt ”föräldrar kommer överens”, det finns i tomma intet. Allt blev till slut att jag fick sälja, eller snarare nästan ge bort barnens hem för jag klarade inte gå på knä längre.

 

Det är oftast den förälder barnen bor hos som får tjata... be som leder till osämja. Då med barnen som insats. Jag ska inte säja det fungerar bättre idag, då min äldsta dotter sitter mitt i strid... med en pappa till sin son som ser bara pengar och kör på i sitt stuk.

 

Så inte har barnen de bättre idag tyvärr. Jag får ofta samtal från dottern i detta ämne för att hon vill ha råd hur hon ska göra. Då är jag väldigt diplomatisk för att inte förvärra läget. Jag brukar råda till att ringa de som vet, söka på nätet, dock inte i bloggar. Ta reda så mycket fakta hon kan och framförallt inte skriva egna avtal, då det retar mer än det gör nytta.

 

Då pappan hela tiden ändrar riktning å hur han har det för tillfället ska hon enbart rätta sig efter, byter han jobb så kan han inte ha pojken, har han inget jobb ska det ändras igen, har han ingen respektive kan han inte ha pojken, då han oftast flyttar hem till föräldrar... finns ingen plats. När han ska ha pojken, lämnas han i farmors vård och pojken undrar när pappa ska ha honom.


Pojken har än idag inte haft plats i pappans hem med ett eget rum, utan bara levt i en ”karusell”... och mamman kan inget göra, då hon inte får förhindra kontakt för då kan hon förlora. Man ska vara överens? Jag sökte på ordet i wikipedian... det fanns inte där, kan det va så illa att det inte finns?

 

Fattar inte hur det ska gå till utan att den ene gång på gång får anpassa sig och hur det än blir sitter denne 9-åring emellan. Tänk jag trodde det var bättre för barnen idag än förr i det fallet, men inte ens det!


Att vara skilsmässobarn är inte lätt, kommer aldrig heller att bli. Sen är jag medveten om att det inte går att rädda alla förhållanden. Men att skaffa familj och sen komma på att det inte var så ”kul” och dra ut och leva loppan, det är lågt. Sen att heller inte vilja vara med och bekosta sin egen åkomma, det är väldigt lågt... Men vet ni vad... det straffar sig en dag då barnen ser, förstå och kan tänka själva, den dagen kommer...

 

Några länkar vill ni inte ha om ämnet... så här kommer de

http://sydsvenskan.se/sverige/article412228/Vart-tredje-Malmobarn-lever-i-fattigdom.html

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2448507.svd

http://www.rb.se/press/debattartiklar/Pages/kvartsmiljfattigabarn.aspx

http://www.sr.se/cgi-bin/kronoberg/nyheter/artikel.asp?artikel=2625475

http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_227325.svd


Med detta som vanligt "korta" inlägg lämnar jag er och konstaterar att det är, inte konstigt en del barn är fattiga på kärlek och omvårdnad och omtanke, ingen ser dem, ingen hör dem, många fattar inte att de sitter emellan... och att de inte blev positivt av detta heller. Men det blev något...


Tänk att 229.000 fattig-barn nästan är lika många som "skamfläcken" fosterhemsplacerad 250.000 en tillfällighet tro...


Måste också tillägga, jag tror inte riktigt summan är så hög pga att vi vet det finns många nolltaxerare i vårt land och barn till dessa föräldrar har ju givetvis inte en krona, så den ska nog putsas något, även om det är illa nog.

Summan om "placerade" barn från förr, den stämmer då det finns dokumentation. (Har ni inte läst om maskrosbarnen, så finns de under gårdagens inlägg).


Här är en myndighet som gärna hjälper till att människor får svårt att klara sin vardag... utan ersättning kan det bli stora hål i ekonomin... och det blir barnen som får lida.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2452409.svd

 

Sköt om er och de era, det är Viktigt för alla...// Zimpelz

Av Zkrivaren - 11 februari 2009 12:23

Den svenska a-kassan ger en lägre ersättning för medelinkomsttagare än kassorna i en rad EU-länder. Till exempel får arbetslös i Sverige som tidigare tjänade 25 000 kronor i månaden omkring 5 000 kronor lägre ersättning än arbetslösa i Tyskland, Frankrike och Nederländerna.


Det visar en jämförelse av arbetslöshetsersättningen för en medelinkomsttagare inom industrin i åtta EU-länder som TCO har gjort. När det gäller inkomsttak är Sverige tillsammans med Danmark sämst i Norden. Särskilt Norges ersättningsnivåer är betydligt högre.


- Den statliga försäkringen sviker lärare, sjuksköterskor och ingenjörer, och andra medelinkomsttagare. Försäkringen har blivit sämre i ett europeiskt perspektiv. Livlinan för många är den fackliga inkomstförsäkringen, men den omfattar bara cirka 40 procent av löntagarna, säger TCO:s ordförande Sture Nordh.


http://www.e24.se/pengar24/dinarattigheter/arbetsratt/artikel_1078273.e24


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 11 februari 2009 12:15

Jag blev nyligen diagnostiserad med ÅNK (åldersbetingad nedsättning av korttidsminnet).
Så här visade sig symptomen:

Jag bestämde mig för att tvätta bilen. När jag är på väg ut till garaget upptäcker jag posten i hallen. Bäst att kolla posten innan jag tvättar bilen, säger jag till mig själv. Jag lägger bilnycklarna på bordet, kastar reklamen i papperskorgen och märker att den behöver tömmas.
Därför lägger jag räkningarna och ett brev med en svarsblankett på bordet och bestämmer mig för att tömma papperskorgen först. Eftersom jag trots allt går förbi en brevlåda när jag ska till pappersinsamlingen kan jag lika gärna posta svarsblanketten. Men då behöver jag en penna.
Mina pennor ligger på skrivbordet i arbetsrummet, så jag går in dit och hittar en flaska juice som jag börjat dricka ifrån. Jag ska börja leta efter pennan, men först måste jag flytta juicen så jag inte råkar spilla på skrivbordet.
Juicen håller på att bli varm och bör sättas in i kylen.
På väg till köket med juicen får jag syn på en blomvas som står på bänken. Blommorna behöver vatten, så jag ställer ifrån mig juicen på bordet. Då ser jag mina glasögon som jag letat efter hela förmiddagen. Det är bäst att jag lägger dem på mitt skrivbord, men först ska jag vattna blommorna.
Jag lägger glasögonen på köksbänken och fyller
vattenkannan med vatten. Då får jag plötsligt syn på fjärrkontrollen till TV:n. Någon har lagt den på köksbordet.
Ikväll när vi ska se på TV kommer vi att få leta efter kontrollen, men ingen kommer att tänka på att den ligger på köksbordet. Jag bör lägga den där den ska vara, men först ska jag vattna blommorna. Jag häller lite vatten i vasen, men det mesta hamnar på golvet. Jag lägger tillbaka kontrollen på bordet och går för att leta en trasa. Så går jag ut i hallen igen för att försöka komma på vad jag hade tänkt göra. Vid dagens slut är bilen fortfarande smutsig,
svarsblanketten har inte blivit postad, det står en flaska med varm juice på bänken, blommorna är vissna, jag kan inte hitta någon penna, jag kan inte hitta fjärrkontrollen till TV:n, jag kan inte hitta mina glasögon och jag har ingen aning om var jag lagt bilnycklarna.

Jag försöker komma på varför det inte blev något gjort idag. Det är förbluffande, för jag vet att jag har varit upptagen hela dagen och jag är helt FÄRDIG av utmattning! Jag förstår att detta är ett allvarligt problem och jag ska söka hjälp för det, men först ska jag kolla min mail.
Kan du vara snäll och göra mig en tjänst? Skicka detta meddelande till alla som du tror har glädje av det, för jag kan inte komma på vem som jag redan har skickat det till...

Av Zkrivaren - 11 februari 2009 11:07

För en kille som mig, som hatar vinter och speciellt snö, är dagen riktigt sorglig. Frö en gångs skull hade smhi rätt, det km 1 decimeter snö, och inte en fan är ute och skottar eller plogar. Man ssitter väl i värmen och dricker kaffe. Det är vad kommunens pengar går till.

En mil norrut regnar det. Något känns väldigt fel, i söder snöar det och i norr regnar det, borde det inte vara tvärtom?


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 10 februari 2009 23:19

Efter en tumultartad dag där känslorna varit skakiga, och där mycket hänt och inte fungerat med mera, är det dags att fundera på att lägga sig.

Mitt huvud är fullt med tankar, som bara snurrar runt i mitt huvud nu. Dessa måste sorteras ut innan jag somnar.


Eftermiddag/kväll blev i chattens tecken, spred sig värmen i denna annars så kalla lägenhet, och musiken går i samma anda, även om det är så kallad dansbandsmusik.

Ett samtal, ett sms, ett mejl, telefonsamtal, kan ge så mycket, och mer därtill, det kan rädda en människas liv, om det vill sig.

Ute ser jag månen genom molnen, och jag tänker på en spökskrivare som kom att betyda mycket för mig, som gav så enormt mycket, som jag faktiskt saknar mycket idag. Det var just att titta på månen på kvällen som förde oss samman. Och numer tittar jag på månen varje kväll den syns, och tänker tillbaka. Smärtan i mig är en varm smärta, glädje, men även sorg.


Idag har jag istället för spökskrivare, fyra zkriverskor, tack o lov.


Musiken ikväll tillägnas de som står eller stått mig nära, men även er alla andra besökare. Nu ska jag gå och torka mina ögon och snyta mig.


Tack spökskrivare, zkriverskor, råttisar m fl för att ni finns.


Lev väl!


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 10 februari 2009 23:16

Att vara barn är inte lätt och vad passar inte bättre som avslutning på dagen...

Lyssna och försök förstå de utsatta barnen då/ nu.

Vi är oftast inte synliga... och vi som syns är vi som utmärker oss, de som rynkas på pannan och fnyses åt... vi som bara vill ha "lite" uppmärksamhet, men innerst inne är vilsna själar av någon anledning...


Med detta vill jag önska alla god natt... ta väl hand om er...// Zimpelz

Av Zkrivaren - 10 februari 2009 18:08

Sverige måste införa det kontroversiella trafikdatalagringsdirektivet, som tvingar teleoperatörer att spara information om e-post och telefonsamtal i upp till två år. Det blir konsekvensen av en dom i EG-domstolen idag. Därmed försvinner motståndarnas sista hopp om att stoppa lagen.


Detta om något är ett mycket bra skäl till varför vi inte skall vara med i EU!

Enligt trafikdatalagringsdirektivet ska EU:s medlemsländer införa en lagstiftning som tvingar teleoperatörer att spara information om e-post, sms, telefonsamtal och internetuppkopplingar. Vem som ringt vem, när en person kopplat upp sig på internet eller när någon sms:at eller skickat e-post ska lagras mellan sex månader och två år.


Direktivet har skapat debatt, både i Sverige och utomlands. Många menar att det är hot mot den personliga integriteten. Jag är en av dem.


Så sent som i förra veckan tog Datainspektionen upp trafikdatalagringsdirektivet i sin genomgång av 20 lagförslag som påverkar den personliga integriteten. "Datainspektionen och övriga dataskyddsmyndigheter i Europa har varit starkt kritiska till det EG-direktiv som ligger till grund för lagringen", skriver myndigheten i rapporten.


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2450033.svd


//Zkrivaren




Av Zkrivaren - 10 februari 2009 17:46

Inte länge ni fick vara ifred... Nu är jag på G igen

Jag har mer att förlora...? Är det en dåres försvarstal?

Är det konstigt man reagerar? Vad i h-vete är det för ”dogs”. Kan de inte låta barnen vara i sina fantasier, nu menar jag inte de ska ens fantisera om dem.

Det borde räcka med att sitter och försöker leka med de i sin egen ålder på datingsidor. Men det är väl så att ingen vill ha dessa män... eller har de en skada

Nu var detta en påhittad Lisa, men hur många riktiga finns inte som går på detta tjat... ? Att vända ett NEJ till JA...

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2350553.svd

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2350711.svd

Jag blir så arg när jag hör hur de försöker ”knäcka och dessutom lyckas vända ett nej till ja. De äldre män som håller på borde skämmas. Även yngre... Vad har de fått för skev bild av vad livet är, eller borde vara.

6 av 10 unga sextrakasseras...  Nu diskuterar Göran Hägglund med IT-branchen. Jag vet inte om det är nåt att diskutera. Alla vet ju att snacka kan ta tid. Nä se till att Anmäl och sätt dit bara

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2347305.svd

Hoppas de åker dit utav bara sjuttan, häng gärna ut dem också så vi får se vika kräken är. De borde ha tapat rätt att vara anonyma.

Regeringen föreslår fängelse upp till ett år? Alla vet vi hur ”tama” straff brottslingar får i vårt land... och dessutom kommer ut tidigare. Är dags de får sitta av vad de döms till. Gott uppförande ska man ha innan man gör nåt brottsligt och inte under tiden man avsitter.

Bättre skydd? Har vi haft nåt?

- Det viktiga för mig är att vi får ett bättre skydd mot den här typen av fula gubbar på nätet, säger justitieminister Beatrice Ask (M).

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2392299.svd

Sen måste vi vuxna "peppa" barnen så de inte ger sig in i, visa intresse, tala om vad som kan finnas, innan det går så långt att de "tjatat" till sig möte också som kan leda till värre saker.

Måste säga vi lever i en avig värld... Barnen är utsatta...// Zimpelz

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards