Alla inlägg den 14 februari 2009

Av Zkrivaren - 14 februari 2009 23:19

Dagen har gått otroligt bra, mycket tack vare otroligt fina människor (som själva vet vilka de är), som gjort mig lite gladare.

Jag tassade ner till ICA tidigare idag och köpte ett par semlor. Hyfsat glad kom jag till kassan där kassöeskan, en äldre dam, satt. Hon är inte den snabbaste, men alltid korrekt! Idag blev det korrekta mer uppspelt än vanligt. Detta kanske berodde på stridshönan bakom mig i kön, som bara måste ha upp sina varor på bandet, helst direkt bakom kassan för att stoppa dem i kassen.
Eftersom jag hade jämna pengar ville jag ge henne det. ICA har nämligen nya fina kassor, med jättehungra myntomater. Jag får alltid hålla i "pluskan" hårt, så jag får några slantar med mig hem.
Den här gången skulle jag lasta i 4:50, och naturligtvis får jag upp en femkrona, som jag inte ens visste om. Lite mer grävande och under hörsamt stönande bakifrån fick jag mata myntomaten, som gupsk svalde dem. Kassörskan som jag väntade lite irriterat på kvittot och när det kom lyckades kassörskan göra konfetti av det, något som fick oss att börja skratta högt, till en persons ilska.

Nu på kvällen har mejlen gått varm och jag har avverkat ett av mina tunga telefonsamtal.
Nej, det är inte telefonen som är tung utan samtalet, som handlade om min hund, så humöret har gått ner en bit och det är nu jobbigt igen.
Mina tankar går åt alla håll, snart snubblar jag nog på dem också. Så jag slutar nu innnan fingrarna slår knut på...nåt.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 14 februari 2009 20:33

Vassego... bara hälla upp vinet. Så kan det bli... för visst är alla värda nåt gott...

 

Ska erkänna, mitt är slut...

Nu är surroundljudet på... fullt ös

Nu har halva temet sjungit och jag väntar på min...

Sköt om er... Hjärtekram... Z



Av Zkrivaren - 14 februari 2009 19:16

Det var skördetid och på ängarna låg det höbalar.
Drängen gich tillsammans med den unga pigan och
när de gick förbi en höbal låg det två personer där och
pippade.

-Vad gör dom? Undrade pigan som inte visste vad dom gjorde.
-De steker fläsk säger drängen.

-Jaså jaha!

De gick vidare hemåt bondgården då de fick se ytterligare ett par som låg och pippade.

-Vad gör dom då? undrade pigan.
- Dom steker också fläsk.

Drängen som var intresserad av pigan frågade lite försiktigt.
-Du skulle inte vilja steka lite fläsk?

-Jo,det skulle jag gärna men jag har inte gjort det förut.
Drängen och pigan började pippa och när det gick för drängen så la han av en redig brakskit.
-Vad var det? undrade pigan förskräkt.

-Ehhhh!Det var stekpannan som sprack.
-Jaha det kunde jag ge mig attan på för jag fick hela fittan full av flott!


//En samproduktion av Zladdertackan/Zkrivaren

Av Zkrivaren - 14 februari 2009 16:47

Alla Hjärtans Dag kan vara en bra dag även för de ensamma.

Idag har det varit strålande väder och nästa hela 4 plusgrader. Människorna är glada och själv känner jag mig nöjd med dagen. Jag vet vem jag skall tacka för det också.

Och ett antal hjärtebrev har mejlats iväg. Jag hoppas att du som är ensam, också har den möjligheten och orken att göra det. 

Mina tankar finns idag hos de ensamma, de som är det mot sin vilja.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 14 februari 2009 16:41

och lite annat i väntan på kvällens melodifestival. Varför inte se vad du kan... Tala gärna om hur många poäng ni fick... jag ska ärligt tala om mina sedan.

http://wwwc.svd.se/apps/quizen/qpage.aspx?sTid=265


Ni kan gå in och lyssna på 60 sek klipp på låtanrna ikväll. Det lilla man hör måste jag säga... H.E.A.T är lite av sån musik jag gillar, kunde varit mer drag. Sen fastnade jag för What if, Cookies n Beans... gillade texten av flera anledningar, skulle kunna vara för den jag är. Lilla Amy sjunger bra... men jag gillar inte den oskuldsfulla rösten, lite lamt. Sen läste jag Måns skulle bada i en isvak om han vann... det unnar jag honom, men chansen är inte stor. Markolio hade jag väntat mig mer utav... lite drag tror jag. Lili och Susie har aldrig varit mina favoriter och inte i dag heller. Resten får man nog lyssna mer på för att säga nåt om... får se ikväll när de uppträder om det gör skillnad.

Nu ska ni ta detta med en nypa salt, jag är inte som alla andra!


Vilken som kommer gå vidare... jag tror jag har "beans" som lite favorit just nu

Gå in och hör... Har ni lust kan ni ge en vink i komm.lådan

http://svtplay.se/v/1431464/melodifestivalen/60s_amy_diamond_-_it_s_my_life?sb,k105412,1,f,105412


Här ser ni vad som är vilkigt denna dag...

Kvinnor vill ha:

1. Kram 33%

2. Röd ros 32%

3. Middag 30%

4. Upplevelse 23%

5. Blombukett 21%

6. Alla hjärtans dag-kort 15%

7. Smycke 14%

8. Choklad 11%

9. Resa 11%

10. Champagne / vin 9%

11. Hjärtformat godis 8%

12. Bok 8%

13. Underkläder 5%

14. Kläder 3%


Män vill ha:

1. Kram 41%

2. Middag 27%

3. Röd ros 17%

4. Upplevelse 14%

5. Resa 11%

6. Champagne/vin 10%

7. Alla hjärtans dag-kort 9%

8. Choklad 9%

9. Bok 7%

10. Blombukett 6%

11. Hjärtformat godis 5%

12. Underkläder 3%

13. Kläder 3%

14. Smycke 2%

Källa: Sturegallerian


Nu är det knappt 3 timmar så ska det dukas fram räkor och vitt vin... för det är jag värd denna dag. Sköt om er...// Zimpelz sänder "hjärtekramar" till de som vill ha...


Av Zkrivaren - 14 februari 2009 13:36

Av Zkrivaren - 14 februari 2009 13:15

3 GAMLA DAMER SATT PÅ EN BÄNK UTANFÖR SITT ÄLDREBOENDE, DÅ EN GAMMAL MAN KOM GÅENDES FÖRBI. 

DEN ENA GAMLA DAMEN ROPADE: "VI SLÅR VAD OM ATT VI KAN GISSA DIN AKTNINGSVÄRDA ÅLDER."

DEN GAMLE MANNEN SA: "DET FINNS INTE EN CHANS ATT NI KAN GISSA MIN ÅLDER ERA GAMLA FJOLLOR."

EN ANNAN AV DE ÄLDRE DAMERNA SA: "SJÄLVKLART KAN VI DET. BARA TA AV DEJ BYXORNA OCH KALSONGERNA SÅ SKA VI TALA OM HUR GAMMAL DU ÄR."

MANNEN BLEV LITE GENERAD, MEN IVRIG ATT MOTBEVISA DAMERNA, DROG HAN NER BYXORNA.

DAMERNA BAD HONOM FÖRST GÅ ETT PAR VARV OCH SEDAN HOPPA UPP OCH NER ETT ANTAL GÅNGER.


EFTER EN STUND ROPADE DOM I KÖR: "DU ÄR 87 ÅR GAMMAL"

STÅENDE MED BYXORNA NERE VID ANKLARNA FRÅGADE DEN GAMLE MANNEN: "HUR KUNDE NI GISSA DET?"

DAMERNA SLOG SIG PÅ KNÄNA OCH TJÖT AV SKRATT SAMTIDIGT SOM DOM UNISONT ROPADE--" VI VAR JU PÅ DITT FÖDELSEDAGSKALAS IGÅR!

Av Zkrivaren - 14 februari 2009 13:11

"Alla hjärtans dag" firas den 14:e februari varje år, och har sitt ursprung i traditioner som rör helgonet Sankt Valentin som uppstod under medeltiden i Frankrike och England. Dagen kallas även Valentindagen eller Sankt Valentins dag.

Firandet började redan i slutet av 400-talet, då man firade ett helgon vid namn Valentinus. Det är dock lite osäkert vem denna var. Det finns flertal martyrer vid det namnet dokumenterade från 200- och 300-talet, även om inget är känt runt dem.
Enligt sägner skulle Sankt Valentinus ha gett synen åter till fångvaktarens dotter, vilket kan nämnas i dagens historier om Sankt Valentinus

Enligt en sen medeltida helgonlevnad ska Sankt Valentinus ha återgett synen åt sin fångvaktares dotter - något som kom att inlemmas i vissa moderna historier om honom.

Romantiken och kärleken kom inte in i bilden förrän under medeltiden och tros ha sin koppling till fåglarnas kärlekssök under tidig vår. Detta kom att inspirera pojkar och flickor till att säga vem de skulle hålla ihop i minst ett år framåt. I Sverige har denna tradition blivit kopplad till tiden runt pingst.

Helgonet blev inte kopplad till kärlek förrän i 1300-talets England och Frankrike. Då uppkom kärleks och parbildningslekar hos unga och förälskade. Kärleksbrev med rim uppkom under medeltiden, och senare under 1800-talet trycktes det valentinkort som smyckats med sidenband och spets. Idag är Valentindagen en starkt uppskattad dag i alla engelskspråkiga länder. Gåvor och kärleksbrev är vanligt att ge bort.

Olika sägner kring helgonet har uppkommit.

En är om en kristen som levde i Rom under 200-talet. Kejsar Claudius löt honom lida martyrdöden, då Valentin lät döpa unga par. Innan sin död lyckades ett kort smugglas ut till fångvaktarens dotter, som han var förälskad i. Detta sägs vara grunden till att skicka Valentinkort. Han sägs även ha plockat blommor i trädgården för att ge till älskade par. Därav att blommor ges på denna dag.

Olika berättelser med romantiskt innehåll har också kommit till. Enligt en av dessa var Sankt Valentin en kristen som levde i Rom på 200-talet och fick lida martyrdöden efter att ha trotsat kejsar Claudius II förbud att viga unga par. Innan han avrättades lyckades han smuggla ut ett kort till fångvaktarens dotter (jämför med den medeltida legenden ovan) som han var mycket förälskad i: det första Valentinkortet och ursprung till seden att skicka kort denna dag. Valentin sägs även ha haft för vana att plocka blommor i trädgården och ge dem till älskande par. Detta påstås ha givit upphov till seden att ge varandra blommor på Alla hjärtans dag.

Den äldsta bevarade kärlekshälsningen från Sankt Valentins dag är från år 1477. Den unge Margery Brew skickade en kärlekshälsning till sin trolovade. Hon kallade honom "worshipsful and well beloved valentine".

Valentins dag och alla hjärtans dag har inte varit så spritt i Sverige, förrän på 1960-talet, då det av kommersiella skäl och genom amerikansk kulturell påverkan lanserades.

NK var först med att försöka lansera sedan. Men det tog tid innan man firade med mer än gelehjärtan.

Under 1990-talet tog det fart. Då firandet togs in i skolor och då dagen även fått en plats i kalendern.

I Japan ger flickor vanligtvis choklad till de pojkar dom tycker om, och förväntas få något tillbaka av dom på "white day" 14 februari.

Dagen har uppmuntrats i Finland sedan den 1987 togs in i kalendern. Finlands Röda kors uppmuntrar också människor till frivillig vänarbete.
________________________________________________________

Ge ett hjärta eller en varm tanke till någon du tycker om... Och du... Glöm inte att visa det, annars vet personen inte om det.

Vet det finns många ensamma(däribland jag). Har kommit på att man kan unna sig något, köpa en ros till sig själv för man är värd det. Jag skickar i mina tankar, rosor till er alla... Vet ni... ni är alla guld värda...



Ha en så bra "Alla Hjärtans Dag" ni kan...

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards