Alla inlägg under mars 2009

Av Zkrivaren - 11 mars 2009 09:51

Två jägare var ute i djungeln när de plötsligt fick se ett lejon i en glänta. Den ene sprang in i djungeln medan den andre föll ned på knä, knäppte händerna och bad att lejonet inte skulle vara hungrigt. När han tittade upp såg han till sin förvåning att också lejonet satt och bad.
Jägaren:
- Ber du också till Gud?
Lejonet:
- Nej, jag tackar för maten!

Av Zkrivaren - 11 mars 2009 07:46

Varför är man så glad åt regeringens utspel om höjt dieselpris?

LRF är det inte? Och många människor berörs. Samtidigt hurrar vissa och inte minst media tycker det är bra.


Bra, är vad det inte är! Det finns idag inga riktiga miljöalternativ i fordonsindustrin. Hur kan alla ha missat det?


Att höja skatten på diesel med 40 öre och sedan tala luddigt om att hjälpa företagen nån gång, är inte bara uselt, det är dåligt också av dem som kallar sig politiker idag, liksom de som ställer sig bakom detta.


Idag har vi i huvudsak tre typer av bränsle.

Det är bensin, diesel och etanol.

Bensinbilarna och dieselbilarna, drar all mindre bränsle och släpper ut allt mindre skadliga ämnen, ändå bestraffas de.

Etanolbilarna, som till viss del körs på bensin och är dyrare i drift hyllas.

Alternativen, riktiga miljöbilar saknas i denna storleksordning. Forskningen tycks ha stannat av.


Att höja skatter för att styra bränslepriserna och därmed orsaka skador på den svenska ekonomin för den enskilda människan, är inget alternativ!

En höjd skatt slår mot bl a bönderna, som producerar bl a mjölk, som stiger i pris i bästa fall för bonden . Leveranserna av bröd, mat, dryck etc fördyras och leder till ökade priser i våra butiker. Och den enskilde kompenseras inte omedelbart och till samma summa.


Det som behövs är en långsiktig planering och investering.

Satsa på gasbilar i olika former, och elbilar. Det finns idag bara en liten forskning på detta, så vitt jag vet. Den måste öka. Ge den forskningen medel att ta fram det som behövs för att bilindustrin ska kunna bygga rena miljöbilar, som verkligen är miljövänliga bilar till skillnad mot dagens så kallade miljöbilar, för även etanolbilarna släpper ut skadliga ämnen.

Bygg ut antalet stationer för el- och gas bilar i hela landet, på ett sätt att det går att finansiera och driva. Ge forskningen omkring detta medel att forska mer, pressa fordonsindustrin till att satsa på el och gas. Satsa premier till dem som köper en miljöbil på 30.000 kr.  Detta gäller inte etanolbilar.


Varför kan inte regeringen gå i spetsen för detta?

Att de själva köper och kör el- och gasbilar?


När den nya fordonsparken finns i handeln till priser som helst är lägre än dagens, och tankställen för el och gas är väl utbyggt i hela Sverige (även norrland), då är det dags att använda styrmedlet skatt. Då skall dagens bränslepriser upp rejält! Men inte förr!


Idag gör regeringen allt fel. Inkompetens? Nej, snikenhet!

Regeringen räknar kallt med att utnyttja dagens bränsle som alla behöver till att göra oss mer fattiga, samtidigt som de påstår sig vara mijömedvetna. De vill fylla kassakistan på andras bekostnad. De för en prispolitik som inte fungerar. Som fördyrar. Kompensation dröjer, om den ens kommer.


Idag kostar en liter

95 oktan 11:59

96 oktan 11:76

98 oktan 11:99

Diesel 11:19

Etanol 9:89

Biogas 10:43


Det mesta är inte miljövänligt till fullo.

Tänk dig köra en elbil för runt 3 kr milen istället för över 11 kronor. Och inte släppa ut något skadligt i luften.

Detta är ett miljövänligt alternativ, men vem pratar om det i regeringen? Vem driver den frågan öppet och högljutt?

Med elbil och gasbil skulle de flesta människor kunna tåla en prislista som är betydligt högre idag, förutsatt att även dagens dieseldrivna tunga fordon, får ett kraftfullt möjligt alternativ.


Framtidens pris som lägst

95 oktan 15:59

96 oktan 15:76

98 oktan 15:99

Diesel 15:19

Etanol 10:89

Biogas 10:43


Lägg sedan till olika skatter på utsläpp och det blir helt ointressant och alldeles för dyrt med dagens bilar.


Men innan allt detta är klart, skall inte bränslepriserna stiga genom höjda skatter, sänk istället priset på etanol och dagens biogas ordentligt, så det blir ett kraftfullt alternativ i trafiken.


//Zkrivaren


Av Zkrivaren - 11 mars 2009 07:28

I går kväll vid sjutiden kraschade Caroline af Ugglas, 36, i hög fart på motorvägen på väg till hemmet i Kungsängen.

Flera andra fordon var involverade i seriekrocken som krävde ett helt uppbåd av poliser och sjukvårdspersonal.
- Jag är glad att jag lever, säger Caroline själv. 


http://www.expressen.se/noje/melodifestivalen/1.1493744/caroline-af-ugglas-i-svar-seriekrock


Hon kommer inte att repetera i Globen idag, men på lördag ska hon vara med, säger hon själv.


Halkan har slagit till rejält mot mälardalen och detta var bara ett exempel på en av de många trafikolyckor som har inträffat.

Nu på morgonen är det fortfarande minusgrader och före min del är det -2 som gäller.

Ta det extra lungt på morgonen!


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 10 mars 2009 21:51

Nu är Stockholmarna illa ute, i ett förslag vill man dela dem. Förslaget är seriöst och avser fler än man kanske tror vid första ögonblicket.

Men många är de av uppfödda, liksom jag, i Stockholm, och som har av någon anledning som jag inte känner till utöver min egen då förstås, dragit vidare ut i landet kanske söderut. Till Skåne.


Men då ligger de bra till för att delas, förslaget gäller bl a Skåne.

Stockholmare får finna sig i att bli kallade för nollåttor.
Och snart kan alla skåningar bli nollfyror.
Region Skåne föreslår att hela Skåne får ett gemensamt riktnummer, skriver Kristianstadsbladet. 


Skåne, Blekinge, Halland, Småland, Gotland och Öland berörs av förslaget.

Själv tycker jag det är bättre om Zimplez förslag, dela söder om  huvudstaden, där finns 04:orna, ovan 08:orna, sedan får det väl bli 09:orna i norrland.


Med detta skall en livrädd f d 08:a tacka för idag och önskar alla en fortsatt bra kväll!


Lev väl!


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 10 mars 2009 19:29

...Men överlever hon, tills hon får det hon borde ha rätt till. Sina kompensationspengar för den svåra tid då hon kom till koncentrationslägret Auschwitz.

Nu ska hon straffas och betala tillbaka återstoden av hennes liv. Idag är hon 84 år och har gått igenom läns, kammar och nu till regeringsrätt för den summa som kallas ”pension” som hon fick av tyska staten. Kämpat i de senaste 3 åren? Har varit inne på i annat sammanhang att ord/innebörd inte betyder samma i olika länder...

Jag får säga det är konstigt att de helt plötsligt läser ett ord och tar det för det som står... något som är ovanligt

Finns det inte rim och reson hos myndigheten f-k? Försäkringskassan gör som de brukar, trycker ner... totalt utan nåd av något slag... här gäller bara det de läser på pappar och sen tolkas det hej vilt.

Hitler Förintelsen... Är en film som kommit ut på dvd nu. Kan rekommendera försäkringskassa och alla som tycker det är fel att denna gamla dam borde få summan 80.000 för sitt tidigare lidande...

Kanske är något som försäkringskassans små tjänstemän borde se ett flertal gånger så det går in att det inte var ”lön” för att hon jobbat... eller en belöning för hennes tragiska leverne. Det var en kompensation

Har de inte hört eller sett vad som skedde i Tyskland under Hitlers tid, är det verkligheten på tiden...

Nu undrar jag om inte fler och fler får upp ögonen för vad som sker... och att det finns inga gränser, vare sig för sjuka, gamla... de som tyckt att f-k gör rätt, som tycker det paratiseras på skattepengar, ja allas våra faktiskt... Tro´t eller ej, men vi sjuka betalar mest skatt av alla skattebetalare...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4610494.ab

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2574243.svd

Sen har de mage att utrycka sig; ”Ibland känns det som att folk tycker vi är monster”, Vad ska vi tycka... om personalen har de jobbigt får de väl gå uppåt i leden och klaga... inte ska väl den svage gå till regeringen. Nä, ta er kamp... vi får ta våran och det är f-k med allt vad de gäller...

http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/(1199975).gm

Efter denna kränkande behandling av en gammal, sjuk, som levt under tragiska omständigheter borde vi alla vakna upp och inse. Allt som skrivs Är sant, kan bara vara lite olika vinklat... vi sjuka som är utsatta av försäkringskassans regler mår skit bara vi ser och hör. Vi sjuka vare sig kan eller orkar ta striden utan hjälp av majoriteten, vi är endast en sjuk liten minoritet men ack så viktig ändå.

Vill säga till alla sympatilösa där ute... Skäms på er!!! Kan ni tänka... en dag kan det vara er tur!

Önskar alla en bra kväll och ni som missunnar de svaga ha det så bra de kan, hoppas ni kan sova gott om natten...

Med detta sista inlägg önskar jag övriga en god natt... och ni som inte har röstat i högerspalten, Snälla gör det... // Zimpelz

Av Zkrivaren - 10 mars 2009 18:38

Nu har det skett. Miraklet som vi väntat på såååå länge, Tussan har lärt sig hoja utan stödhjulen, hon har övat och svettats hela helgen i ur och skur med tårar och snor men det lyckades. Nu ska vi lämna tillbaka dom till Habeliteringen så något annat barn i nöd kan låna dom.

Så på Tussans önskelista till 8 års dagen står en ny hoj på första plats, den ska vara rosa eller röd med korg där framme, ringklocka med barbie på är med ett krav, huuu var hittar man en sådan? Ett förslag är välkommet.


Till helgen kommer storebror och hälsar på och jag är inte så road av det tyvärr, men jag har ju lovat att han får ha sin permissions adress hos mig, visst är det trevligt att ses men min mentala ork nu är inte så stor. Har man aldrig i sitt hela liv ödat andra en tanke mer än sig själv så är det svårt att anpassa sig, sist hade vi en lång diskution om vad man prioriterar i sitt liv och han konstaterade att han bara tänkt på sig själv och totalt skitit i familjen och kidden. Och jag kan bara konstatera att hur du än gör så har du arselet bart, att vinna över missbruk och dåligt sällskap kräver en enorm uppoffring och tyvärr så kommer han inte att klara det för han vill inte. Och jag kan bara se på förfallet, det är hans val tyvärr.


// zvalan

Av Zkrivaren - 10 mars 2009 17:01

Eftrermiddagens promenad kom att bli som en thriller.

Jag tittade ut och såg att solen var närvarande och tog på mig kläderna. När jag kom ut var solen frånvarande, kidnappad av gråa moln som hade en ännu värre backup, väldigt väldigt mörka moln. Skulle jag hinna gå 500 meter?


Jag satte fart, bära eller inte gå skulle jag göra och jag hann n ågra kilometer innan de värsta molnen kom ifatt och förföljde mig. Kanske jag inte skulle sagt så fula ord högt om...molnen?


Jag skyndade mot ICA, och nu vet jag var alla snygga damer finns i tätorten, hos ICA. Den ena efter den andra mötte jag och fann mig plötsligt vara på väg ifrån ICA! Ögonen satt fast på damerna och fel huvud styrde mina steg. En inre kamp i mig började och jag såg ut som jag fått spasmer eller epilepsi. Till slut vann jag genom ett fult grepp om det villiga huvudet.


Inne på ICA köptes lite apelsiner, billigt och bra, fast det är inte konstigt för förra kilot jag köpte var lika sura som...exets morsa ständigt är.


Ut igen och ta mig....gärna, men molnen hade stannat upp. De väntade nog på mig och följde mig rakt i famnen på två unga snygga damer. Turligt hade jag en plastpåse på strategiskt ställe och färden hemåt kunde fortsätta i högre fart rakt in i en bil. Ögonen var liksom upptaga med att titta på...annat.

Nåja, ingen skada på bilen så jag haltade vidare och när det är 500 meter kvar började molnen att attackera mig. De sprutade ut hagel och jag träffades gång på gång, men stod upp och gick, eller halvsprang mot hemmets skyddande vrå.


När jag plockat ur påsen och lagt upp apelsinerna, tittar jag ut och ser att det regnar rejält. Några mil norrut snöar det.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 10 mars 2009 15:50

Han kunde och han gjorde det, hackade sig in på internetbankskonton.
Inga pengar stals, bara en hälsning till kunderna, som förmodligen fick skrämselhicka.

Den unge hackaren från Roskilde, ville bara visa att han kunde. Nu har polisen överlämnat honom i föräldrans famn och går igenom hans dator för att se att inga pengar förts över ändå.

Detta är bevis för att bankernas system inte är säkert, men även att det finns hackare som är snälla och varken förstör eller stjäl.

http://www.barometern.se/nyheter/TT_utrikes/hackare-drev-med-bankkunder(1201049).gm

//Zkrivaren

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards