Alla inlägg den 24 mars 2009

Av Zkrivaren - 24 mars 2009 23:14

Redan klockan 21 var det 4 minusgrader, nu betydligt fler, så det är dags för en utsliten typ som mig att lägga mig i bingen efter ett trevligt chatt...kanske?


Jag hade ett trevligt samtal med min vän Pyret idag. Han som drog hit den irländska musiken, och nu ger en 1,5 timme lång föreställning med de nu mogna artisterna som var med 1968 på Scalateatern i Stockholm. Utsålda föreställningar väntar, sedan annat kul, som han just nu inte yppar mycket om. Kanske kommer det i nyhetsbrevet som skall komma inom en snar framtid.

Besök gärna hans hemsida, länk finns i menyn.


Jag ser med glädje att många har deltagit i omröstningen om Försäkringskassans sätt mot de sjuka, ett ämne som berör. Omröstningen pågår till och med nu på söndag.


Tack till alla besökare idag, och godnatt.


Lev väl!


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 24 mars 2009 21:48

Jag trotsade den starka vinden och kämpade mig tappert framåt, trots att jag nästan lyfte av de starka vindarna. Sakta kom jag framåt, träffade folk på vägen, även hundar på fyra tassar innan jag kunde se slutmålet: ICA.

Sakerna jag skulle köpt, men inte gjort togs idag. 


När jag står i kön till kassan, händer "TV-chansen". En kassörska kommer tittar på mig och säger åt mig komma, inte i byxan, utan till henne! Mycket tacksam, vilket jag hoppas framgick, plockade jag upp det lilla jag hade råd med och betalade för mig. Något mer blev det inte till denna trevliga dam, som jag säkert snart återser.


Ute var blåsten i full gång, men vad gjorde det nu? Tre steg framåt och en meter bakåt... Det blir ju in till kassörskan igen.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 24 mars 2009 21:22

Bankerna skickar aktiverade bankkort med vanlig post. Jonathan Zeerak i Uppsala blev av med 10 800 kronor när hans nya bankkort stals ur brevlådan. Han är missnöjd med säkerheten.

Det skriver Uppsala Nya Tidning idag.


Bankkortet kom från Swedbank, när det stals ur brevlådsdan, som inte av texten att döma innebar att det kom in i lägenheten.

Där stal någon kortet och utnyttjade det i en butik varvid en summa pengar var förbrukades av en okänd person.


Bankkortet var aktiverat, men ingen pinkod fanns med, vilket ger upphov till spekulationer, men att säkerheten är felet som kortägaren påstår, anser jag är felaktigt!


Jag har själv fått nytt bankkort sedan jag drabbas på ett liknande sätt, dock var det inte en borttappad plånbok, utan ett ex, som hade tillgång till kontot.

Mitt kort med posten och några dagar senare kom pinkoden, sedan fick jag aktivera densamma.

Om mitt kort stulits på vägen kan alltså ingen använda det så länge butikerna uppfyller sitt ansvar.


I det här aktuella fallet har vad jag förmodar, gärningsmannen använt kortet i en affär, vilket ger funderingar.

Normalt vid användande av bankkort, skall detta stoppas i en kortläsare varvid en personlig kod, som inte får utlämnas, knappas in och summan skall godkännas innan köpet är avslutat.

En tjuv har inte den koden!


I affären har tydligen antingen inte haft en kortläsare, eller har man frångått reglerna rejält. Istället har kunden fått skriva under med namnteckning och personnummer, vilket skall kontrolleras av butikspersonalen mot en aktuell och godkänd fotolegitimation, innan köpet är avslutat.

Undantag, som sker, är om kunden är känd i butiken. Var han/hon det?


Om butiken felar och det innebär att en en tredje person drabbas, är det butiken som ska klandras och stå för kostnaderna, inte en banks säkerhet.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 24 mars 2009 21:10

En dag i telefonens och datorns tecken och en och annan dam kan jag sammanfatta dagen hittils.


Och för en gångs skull känns det rätt att sitta framför en skärm, som det har blåst idag. Som någon sa, tre steg fram och i verkligheten kom man en meter bakåt.

Därför gick jag baklänges när jag var ute, men inte var det lättare. Bara en meter framåt i fel riktning.

Det skulle jag inte ha sagt i telefonen till en väderokänslig människa av mycket god kvalitét. Det fick jag snabbt i mig. Tur att det är en människa fylld av godhet, som man gärna diskuterar saker med, men vädret ska man nog lämna...utanför.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 24 mars 2009 17:45

En vän kan du alltid lita på, du kan prata om allt och utelämna dig, utan att bli skadad. En sann vän hjälper dig med allt och detta i med- och motvind.


1. Sök likasinnade
Sök efter personer som har likheter med dig själv. ”För mycket stora olikheter gör vänskapen omöjlig. Man måste ha något att förenas kring”, säger psykolog Villemo Rantzén. ”Är man till exempel intresserad av folkdans kan en sådan kurs vara ett bra ställe att söka vänner på.”
2. Våga fråga
Våga ta initiativ. Bjud på en fika, eller föreslå någon aktivitet!
3. Var realist
Var beredd att rikta om försöken på en annan person. Om någon är demonstrativt ointresserad och ständigt kommer med bortförklaringar om att han eller hon inte ”har tid”, eller om du hela tiden blir missförstådd: Lägg ner. ”Vänskap måste vara ömsesidig. Missförstånd bottnar alltid i brist på god vilja.”
4. Ha tålamod
Acceptera att vänskap kan ta tid att bygga upp. ”Inget kan ersätta en person som kan din historia.”

Så här behåller du vännerna


1. Hör av dig!
2. Hur ofta?
Hur tät kontakt som är lagom varierar. I vissa relationer hör man av sig väldigt ofta – andra vänner hörs av med flera års mellanrum. 
3. Lyssna.
 Visa att du bryr dig om.
4. Ge tillbaka
Återgälda gärna förtroenden.
5. Var generös
Undvik att hålla räkning på vänskapsbevisen. I en vänskapsrelation kan det växla vem som är mest aktiv, men ändå finnas en ömsesidighet.
6. Visa tillit
Acceptera att en vän kan ha perioder då det inte finns lika mycket tid som vanligt att ses.


http://www.expressen.se/halsa/1.1508578/har-du-vannerna-du-behover


//Zkrivaren


Av Zkrivaren - 24 mars 2009 14:34

För många år sedan gjorde Stig Malm en liknande sak, han fick avgå. Vanja Lundby Wedin har gjort en repris, och nu bör även hon avgå.

Enligt vissa mediauppgifter har det pratats om krav på hennes avgång inom LO och det är fullt naturligt.


AMF:s styrelse diskuterade Christer Elmehagens guldkantade pensionsavtal flera gånger.
Men Wanja Lundby Wedin agerade aldrig. Hon accepterade att bolagets vd fick extra pensionsinbetalningar på 770 000 kronor i månaden.
Först nu, när LO-medlemmarna rasar, hävdar deras ordförande att hon aldrig förstod att avtalet var värt sammanlagt 62 miljoner kronor. 


Om hon inte förstår vad man avhandlar på möten, är hon inte kompetent att sitta och inneha den post som hon nu har. Lämna över den posten till någon som kan hålla sig vaken, är skärpt oh vågar ta diskussionen och protestera. För Lundby Wedin är det inte!


Och det är skrämmande att LO-förbunden sluter upp bakom henne då även förtroendet för dem kan skadas.

Vanja Lundby Wedins förtroende är förbrukat!


 http://www.expressen.se/Nyheter/1.1508990/jag-visste-ingenting


http://www.expressen.se/Nyheter/1.1509686/wanja-lundby-wedin-i-interna-moten


http://www.expressen.se/Nyheter/1.1509703/stig-malm-avgick-for-16-ar-sedan-likheterna-finns-ju


http://www.expressen.se/ledare/1.1508980/090324-ta-ansvar


http://www.aftonbladet.se/ekonomi/article4723323.ab


http://www.aftonbladet.se/ekonomi/article4719772.ab


http://www.aftonbladet.se/ekonomi/article4719773.ab


http://www.dn.se/ekonomi/amfs-styrelse-kande-till-villkor-1.828803


//Zkrivaren


Av Zkrivaren - 24 mars 2009 10:48

- Kostar verkligen inte namnet något då man telegraferar? undrade den snåle smålänningen.
- Nej, det är bara texten som räknas!
- Jaså, ja, det är möjligt att jag inte ser sån ut, men jag är faktiskt av indiansk härstamning och heter:
- Anländer i morgon klockan halv tio!

Av Zkrivaren - 24 mars 2009 09:56

Man skulle ha stannat i sängen hela dagen, ända fram i maj.

Vintern är här igen, kallt kallt ute. Kylan kom på morgonen och vitt är det på västkusten, rejäla mängder vitt.


Själv är jag deppig eftersom en resa för mig försvinner ånyo. Många löften, önskningar och annat, uttalas. Sedan när allt skall planeras står jag ensam, och de som lovat övernattningar tar tillbaka det, vad är då kvar?


Kanske den nya "fritidssysselsättningen" som en 59-åring haft, att ringa hundratals samtal till SOS, kunde vara nåt att göra? Detta enligt TV Nyheterna Värmland.

Men eftersom jag har några fungerande hjärnceller i skallen gör inte jag det. Larmnumret skall användas för att larma, inget annat.


Så jag får väl göra nåt annat.


//Zkrivaren

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards