Alla inlägg under mars 2009

Av Zkrivaren - 9 mars 2009 14:17

Norska public service-bolaget NRK har startat en bittorrenttracker. Enligt projektledaren bygger på samma mjukvara som The Pirate Bay, men den ska bara användas för eget material. Förhandlingar pågår dock med andra upphovsrättsinnehavare.


Under testperioden, då en annan tracker användes, tillgängliggjordes först den enorma tittarsuccén “Nordkalotten 365″. Därefter följde fler produktioner. Den första serien som tillgängliggörs med den nya trackern är ”Der ingen skulle tru at nokon kunne bo”. NRK äger upphovsrätten till allt man kan nå via torrentfilerna.

Just upphovsrätten är, enligt Eirik Solheim, NRK:s största hinder för att tillgängliggöra mer för nedladdning. Däremot tycker han att det verkar möjligt att hitta en lösning där programbolaget får de rättigheter de behöver och upphovsrättsinnehavarna får den kompensation de vill ha.


http://www.dn.se/kultur-noje/nrk-fildelar-a-la-pirate-bay-1.816200


//Zkrivaren


Av Zkrivaren - 9 mars 2009 13:36

Nu har jag ont i örat. Detta efter att ha sökt folk hela förmiddagen och tills nu, utan att få tag i nån, inte ett svar som ger en idé om nåt.

Och folk säger jag är oanträffbar?!


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 9 mars 2009 13:18

Ett par ljusskygga män träffas nere på Slussen i Stockholm och den ene visar en flaska under rocken.
- Ska du ha? Bara 70 spänn!
- Okay, sa den andre, betalade och fick flaskan.
- Här har du ett telefonnummer om du vill ha mer, sa säljaren och överlämnade en lapp.
Köparen gick hem, slog upp ett stort glas, men kände genast att det inte var sprit i glaset. Upprörd slängde han sig på telefonen och ringde numret han fått. En röst svarade:
- Vattenverket, god middag!

Av Zkrivaren - 9 mars 2009 13:04

Lagom efter lunchen tittar solen fram och temperaturen stiger i luften. Typiskt eftersom jag är åter bakom skärmen. Men ute har jag hunnit med att vara, ibland trimmade mopeder och misstänkt unga bilförare i ett laglöst land dit polisen inte vill komma.


Jag får nog skaffa en mobil med msn, Skype o annat i så jag kan vara ute och göra allt, inklusive skriva blogg.


Ha det gott!


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 9 mars 2009 09:33

Efter en härlig avslutning på helgen, kom jag att sova gott i...fåtöljen.

Jag vaknade två timmar senare med ledbruten kropp och tog mig via badrummet till sängen där jag somnade omedelbart och sov natten igenom.


Morgonen här har varit kall och dimman ligger ute, men det lovas +5 idag, får se om det hålls.


Något jag skulle hålla fast vid är att vara eu-politker, de tjänar som en svensk riksdagsman, över 56 000 kronor i månaden, vilket är för litet har man kommit på, så nu skall det höjas...rejält.


Enligt de nya reglerna ska arvodet vara drygt en tredjedel av grundlönen för en EU-domare, skriver Riksdag & Departement.
I reda pengar innebär 86 000 kronor – i månaden.
En löneökning på 58 procent.
Det nya lönesystemet träder i kraft den 14 juli i år.
Just nu har Sverige 19 ledamöter i EU-parlamentet.
Eva-Britt Svensson är EU-parlamentariker för Vänsterpartiet.
Hon är mycket kritisk till lönerna.
– Jag tycker att redan det lönesystem som vi har i dag är horribelt. Jag tycker inte att man ska berika sig på politiskt arbete, säger Eva-Britt Svensson till Riksdag & Departement.


http://www.expressen.se/Nyheter/1.1491206/politiker-far-sin-lon-hojd-med-58-procent


//Zkrivaren


Av Zkrivaren - 8 mars 2009 22:34

Så har det lungat ner sig i datorn, men då får jag något som känns som ett knytnävsslag i bröstet och oron är åter.

Jag vet att jag har skadats! Någon närstående är orsaken. När någon anhörig avlider, kanske släkt, kommer samma känsla utan det jag nyss beskrev som ett slag. Nu är sömnen borta och helvetet här. Liksom natten utan sömn.


Lev väl!


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 8 mars 2009 21:14

Pirate Bay-rättegången skall bli film är det tänkt. När den är klar får man skåda efter i de sju haven. När domslut kommer i tingsrätten, väntar med all sannolikhet en ny fars i hovrätten med risk för att regeringsrätten och Europadomstolen, får se ärendet på sina bord också.


http://www.dn.se/kultur-noje/the-pirate-bay-dramat-blir-film-1.815948


http://blogg.idg.se/free_thinking/entry.jsp?messid=8900


//Zkrivaren som föreslås vara med

Av Zkrivaren - 8 mars 2009 18:46

Ett tropiskt oväder dundrar fram längs Australiens nordöstkust. Tusentals helgfirare måste fly undan cyklonen från några av landets främsta turistorter på söndagen.

 Hamish, som ovädret är döpt till, är en våldsam kategori femma, som drbbar semesteröarna i Australien nu. Får vi senare en ny "Gudrun"?


http://www.expressen.se/Nyheter/1.1490583/cyklon-driver-tusentals-pa-flykt-i-australien


//Zkrivaren

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards