Alla inlägg den 15 mars 2009

Av Zkrivaren - 15 mars 2009 22:06

Skådespelaren Kent Malte Malmström - bland annat känd som Gustav Vasa i tv-reklamen - fick armarna låsta med handbojor bakom ryggen och togs in i en skrubb på T-centralen.
Hans brott: han hade frågat om väktarna kunde sätta igång en avstängd rulltrappa. Enligt väktarna var han redlöst berusat, men polisen höll inte med dem.
- Det var en fruktansvärd och kränkande upplevelse, säger Kent Malte Malmström till Expressen.se.

 

Håkan Isaksson är vd på Nordisk Bevakningstjänst där de båda väktarna arbetar. Han berättar att väktarna uppfattade Kent Malte Malmström som våldsam och berusad.
– Enligt händelserapporten så var han upprörd och började vifta med armarna så de beslöt att belägga honom med handfängsel.
Han förstår om Kent Malte Malmström kände sig kränkt av omhändertagandet. Men menar att i det här fallet står ord mot ord.
– Våra ordningsvakter är väldigt rutinerade i att bedöma sådana här fall, säger Håkan Isaksson.

http://stockholm.expressen.se/nyheter/1.1499226/gustav-vasa-fangslad-i-t-banan


Hur kan Isaksson ens påstå att vakterna är mycket rutinerade, när de begår sådant misstag som detta? Det uppfattas som en anklagelse, om än inte direkt uttalad, mot de poliser som kom till platsen och gjorde en motsatt bedömning. Skulle polisen ljuga? I så fall av vilken anledning?


Jag har själv varit med om liknande trakassarier just vid stillastående rulltrappor, dock anser jag att man i första hand skall gå till SL-personal om sådan finns på plats.


Min säng är alltid på plats, kanske för att den inte har hjul, eller så är den bara motiverad att ha mig ovanpå?


Till alla besökare, önskar jag en god kväll!


Lev väl!


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 15 mars 2009 20:10

Det kom ett mejl till mig när jag var nere i deppighetens tråkiga värld. Nu har jag stannat upp, molnen har skingrats lite, hoppas det blir bättre.


Tänk vad några rader kan göra.


//Zkrivaren vässar inför nya veckan

Av Zkrivaren - 15 mars 2009 17:21

LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin har kritiserat höga bonusar. Samtidigt har hon röstat ja till 7,7 bonusmiljoner i AMF - som sänkt sina kunders pensioner efter dåliga aktieaffärer. - Det har varit ett rimligt lönesystem, säger hon.


Hur tänker en sådan människa, som hon tydligen skall vara? Svaret är enkelt, hon tänker bara på sig själv, i övrigt inte alls.

 Pensionärerna får mindre i sina plånböcker och Lunby-Wedin medverkar till att bonusar om närmare 8 miljoner kronmor i AMF delas ut.

När stormen blev ett faktum kom krismötet, som resulterade i nedanstående, men det är inte alls tillräckligt, allt ska tillbaka, inte en spänn i bonus ska ut under dessa förhållanden.


Resultat:
Nya vd:n Ingrid Bonde betalar tillbaka 50000 kronor för fjolåret.
Vice vd Ingvar Skeberg betalar tillbaka 1,3 miljoner kronor.
Fredrik Nordström, vd för fondbolaget, avstår 419000 kronor.
Dessutom slopas Bondes och Skebergs rörliga lönedelar för 2009.
- De sa själva att de ville avstå från pengarna, säger styrelseordförande Göran Tunhammar.
81 personer inom AMF får behålla sin rörliga lönedel för i fjol.
- Vi kan inte riva upp redan skrivna avtal, säger Göran Tunhammar.

http://www.expressen.se/ekonomi/1.1498546/wanja-lundby-wedin-godkande-bonusarna


Jag ställer mig öppet tvivlande till att Vanja Lundby-Wedin, är överhuvudtaget lämplig som ordförande för LO. De borde titta efter en ny ordförande.


Swedbank stoppar aktiviteter

Sweedbank hade planerat en lyxkonferens i Moskva dit toppcheferna var inbjudna. Nu ställs resan in med anledning av krisen, meddelar banken, som flyttar kalaset till Sverige, där det borde varit från början, men mindre lyxigt.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 15 mars 2009 16:03

Ser ni hur inramningen matchar...


Grattis Caroline a Ugglas, du gjorde storskräll igår. Att detta skedde är för att hon är unik... smaka på ordet, unik, vilket det är få människor som är idag. De ska visa skinn, tuttar och massa oäkta förstorat... Vi ska vara rädda om de som står stadigt på jorden och visar det. I denna värld är det inte lätt för de som är "udda"...


Denna låt har snarlik handling som Anita Lindbloms "Sånt är livet" som kom för ett antal år sedan, den vet vl alla hur det följt med genom åren, denna kommer heller inte glömmas bort, vilket de andra låtarna kommer göras... Den håller för det är den stora verklighet för massor av mnniskaor, male som female från 13 och uppåt. Alla känner vi igen oss, och många sjunger med...

Nu finns det säkert många som undrar om jag inte flummat iväg för mycket, i så fall får jag väl skylla på fel tablettval...om det hjälper. Jag kommer ändå tycka detta när jag är i mina vanligt förekommande liv utan transmedlel. Detta medel gör att jag känner mig som en guppy, gapet lika mycket stängt som öppet... annars brukar det vara tvärtom, hmm... tur det inte finns för mycket flygfä i lufta än...då hade jag varit mätt nu.


Have a nice day, här skiner en illusation... Solen. // Zimpelz

Av Zkrivaren - 15 mars 2009 15:31

Ute härskar våren, tystnaden är så total att fåglarnas prat hörs tydligt fast de inte är så många än.

När jag vandrar stigarna fram, som avlöses av trottoar ibland, flödar tankarna i huvudet, och ensamheten är så tydlig till och med ute.


Kanske är det bättre än falska människor som kommer med standardfrågorna "Hur är det?" "Har du hittat nån?" "Å jobbet då?"

När jag väl börjar svara, följs frågorna av flera frågor som måste besvaras. Till slut är det hälften av mina memoarer som blir svaret och då inträffar en av två möjliga ting.

Antingen försvinner de med en konstig falsk ursäkt och återkommer inte. Eller skäller ut mig för att vara långrandig. Och svarar jag inte får jag veta om det med.


Då är det skönt att vara ensam, men för min del har det varit och är ett enormt högt pris jag betalar.

Kvalitéten på min hälsa är usel, vilket även forskningen nu kommit fram till. Den säger att jag skall leva kort och sorgset, fattigt och ensamt.


Och det stämmer att jag är ingen rik människa på annat än erfarenhet, ofta sorgsen utan att vilja det och ensamheten gör sitt till. Livet blir därför kort.

Förr var jag en positiv glad kis med glimten i ögat, men med tiden har jag misshandlats grovt på många sett och spillrorna som finns kvar har jag limmat ihop, därför blir det som det blir ibland.

Folk trodde jag hade ett kanonförhållande, att damerna jagade mig jämt och livet lekte. Inget kunde vara mera fel.


Sedan gör vännerna detsamma, en del får mejl, som de inte ens besvarar, andra lovar saker och försvinner. Dock finns det undantag...än så länge.

Depressionen kommer och går, för varje gång allt starkare och medicin är inte ett alternativ, då det är människor runt mig som orsakar  mina problem, och de går fria för det. Det är ju tillåtet att sparka på den som mår dåligt, hälsa, ekonomi, jobb, förhållande etc.


Var finns människorna med hjärta? De som vill och vågar ställa upp? De som erbjuder hjälpen som kan avgöra en människas liv, kanske mitt, kasnke ditt.

Jag vet inte det, bara att nu går det utför och krafterna är väldigt starka. Mina nödrop på HJÄLP hörs inte. Eller snarare så struntar man i dem. Man vill inte belasta sig med att hjälpa mig, jag kan gott sjunka.


//Zkrivaren i nöd och i tankar


Det finns dock en o annan som genom att finnas till o lite till, håller mig vid liv...en stund till.




Av Zkrivaren - 15 mars 2009 14:04

Även om det är vilodag, var det inte detta jag väntat mig... Hade tänkt lägga in om gårdagens festival, men ödet Mysaset ville annorlunda...

Så då har jag gjort det, något jag länge ”längtat” efter... Som om inte trötthet och att ha svårt koncentrera sig som symtom av sjudom.

Snälla, Snälla... GLÖM INTE OMRÖSTNING TILL HÖGER-------->>>>>>>>>>

I och med att jag är väldigt okoncentrerad ”ibland”, det är Mysaset som ställer till´et, jag har varit förundrad hur lång tid det ska ta innan misstaget sker. Jag har ett skåp fullt av medicin mot mitt sjukdomstillstånd samlat i samma skåp. Har varit frustrerad över detta då jag tycker det är fan att behöva ta dessa... då jag är som värst. Det är burkar, askar, rör och en massa lösa kartor huller om buller. Säker det finns fler sjuka som har fullt upp att tänka till så allt blir rätt.

Innan varm morgondusch gick jag till köket, tog fram en mugg, in i skåpet och vips så hade jag tagit en tablett. Sen när det var klart undrade jag varför inte det brusade i vattnet som jag fyllt upp. Då fick jag börja tänka efter, något jag borde gjort före... Då kom jag på vad jag hade tagit istället...

Min SaLiGa RöRa...HUUU...

Funderade på hur jag skulle göra... var det någon ide att ta av den ”lilla rutiga”, eller att göra sig klar för dagen. Jag bestämde mig snabbt, det var in i dusch så jag blev klar. Sen var det att klä sig bekvämt i fall vad som kommer inträffa... snart. Kan bli så illa jag blir lite mera likgiltig för omvärlden. Har dock kommit på att bilen ska stå... får hoppas jag inte glömmer det också. Vad det blir för mig under de närmaste timmar, vet jag inte.

 Inte kommer ni märka något utöver det vanliga då jag sällan varit här inne av olika anledningar det senaste. Senast var det de jag och norska polisen hade gemensamt... virus. Inte alltid i livet jag klarat mig undan dem, fast nu var det ett tag sedan, särskilt de norska.

För att återkomma till ämnet innan jag försvinner så kan jag tala om att istället för värktablett... blev det en sömntablett intagen. Så nu är det bara vänta och se, blir jag värklös eller verklös, det är min stora fråga nu.

Fick ett råd att hålla mig igång så jag började med en iskall dusch, där kan vi snacka hålligång. Blev ingen påklädning utan slappa bekväma kläder. Har hört det är bra med viss planering... även om det inte är det man önskar.

Sen undrar jag om jag ska påbörja det som väntas i dessa tider... vårstäd. Då kommer jag inte bli värklös eller verklös... Fy, denna tablett gav mig ett svårt val, eller har den gjort mitt val tro. Undrar om jag inte efter detta borde operera en viss rund del av kroppen... eller kan det hjälpa med ”bara” en elchock, det kan man ju ordna på egen hand.

Nu känner jag kroppen börjar trappas av så jag lämnar er och börjar ”vårt dagsjobb”...  Börjar med nedanstående

”Svårt sjuka tvingas driva sin kamp ensamma mot Försäkringskassan”

http://hd.se/helsingborg/2009/03/15/svaart-sjuka-staar-ensamma-mot/

http://hd.se/helsingborg/2009/03/15/saa-haer-tycker-laesarna/

”Förvaltningsrättslagen styr processen när det gäller myndighetsbeslut. Men eftersom det är meningen att en förvaltningsdomstol såsom länsrätten, kammarrätten eller regeringsrätten, självständigt och rättvist ska utreda varje ärende så ska en jurist inte behövas för att nå rättstrygghet, har riksdagen tidigare ansett.”

”Det finns fall som inte orkar med processen”?  Från en som gått igenom processen en rond kan säga, det är tur det finns överlevare... som orkar kämpa för sitt liv! Men till vilken kostnad, av våra redan sjuka kroppar, vi blir inte friskare utan bara mer arbetsoförmögna...

http://hd.se/helsingborg/2009/03/15/politikern-det-finns-fall-daer-med/

”Möjligheten att få offentlig rättshjälp är därför borta när det gäller ärenden om Försäkringskassan och i stället hänvisas den enskilda till försäkringsbolagens rättsskyddsförsäkringar. Men dessa täcker inte förvaltningsrättsärenden.Eventuell rättshjälp måste därför betalas privat.”— Det är värt att tänka mer på de här frågorna. Egentligen ska ingen behöva stå ensam i en sådan situation. Det kan behövas någon form av stöd.Gunnar Axén tycker därför att det kan finnas anledning att se över förvaltningsrätten på den här punkten.

Tänka mer? Vad finns att tänka på, det är väl bara kämpa för de sjuka, tillsammans med oss??? Har varit i mailkontakt med denne man och förklarade hur den sjukes vardag ser ut, skickade mitt livs novell. Fick då till svar att han skulle ha med sig det i sitt fortsatta arbete. Han har nog varit arbetsoförmögen sedan dess.

Detta var nåt jag fann ”konstigt”. Hur kan f-k kunna sitta i telefon när de är svåra nå från oss sjuka, ska teleköerna bli ännu längre och hur kan de gå ut med siffror som de inte har en aning om utan kolla upp först var alla tagit vägen?

 ”- Vi kommer att göra en kartläggning av vilken försörjning och huvudsaklig sysselsättning människor har efter avslutad sjukpenning i två telefonintervjuundersökningar. Någon mer än jag som undrar?

http://dn.se/ekonomi/jobb/sjukskrivna-gar-tillbaka-till-jobbet-1.821053

Nä, nu får det bli resning... innan jag somnar.

Glöm inte gå in på Resurs...  http://resurs.blogg.se/index.html

Demonstration på G den 25 april... http://www.protestera.just.nu/

Med detta ALLT lämnar jag er, om allt blev rätt med inlägg veta jag int och heller inte orkar gå igenom... kan vara så illa inte ni heller orkat till slutet. Men till er som... Hoppas ni får en bättre söndag än mig.

Sköt om er...// Zimpelz + Mysaset= 2in1

Av Zkrivaren - 15 mars 2009 12:41

En granne och jag diskuterade skulder häromdan och skulder som man kan få sanerade, s.k skuldsanering.

Idag är det en massa krav som skall uppfyllas och inget säger att personen kommer att klara sig skuldfri livet ut ändå.

Efter att ha blött ämnet på olkka sätt, kom vi fram till ett förslag som går ut på att alla med skulder på 100.000 kronor som mest, skall kunna få en enkel sanering. Skulderna skrivs helt enkelt av. Man får dock inte köpa på kredit någonsin mer i livet, vilket stoppas i register om man försöker. Banklån kan efter särskild prövning och med borgenär, tas först efter tio år.

De som har skulder på upp till 200.000, kan få hälften avskrivna direkt, resten under prövning som idag. Och inga kreditköp eller lån av något slag någonsin i livet.

Skulder på högre belopp behandlas som idag.


Undrar om vi inte borde bli sakkunniga?


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 15 mars 2009 11:56

Att vara kåta är inte lätt idag. Ändå går många varje dag kåta ut och kåta in. Även berg kan visst vara det...

Att vara kåta är att vara het ibland så het att man svettas och njuter av den heta stunden som är, som man sedan minns med djup tillfredställelse, kanske skryter för arbetskamraterna, hur skönt det var. Hur mjukt underlaget var som var korthårigt.


För det jag avser är samernas kåta och de fällar som kan finnas innanför. Tänd brasan och det blir varmt och gott, och njutningen av värmen får den iskalla vinden utanför att försvinna ur minnet.

Mina föräldrar hade vänner som pratade just om kåta ut och in, aldrig har så mpnga missuppfattat som då.


Och nu är det Kåtabergets tur....

 För första gången i Kåtabergets historia kommer en motortävling att anordnas i backen i samband med Burkarcupens backtävling som drar i gång i morgon.
- Intresset är rekordstort. Det är en grymt rolig backe, säger tävlingsgeneralen Marino Carlsson.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=261105


//Zkrivaren

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards