Alla inlägg den 2 augusti 2007

Av Zkrivaren - 2 augusti 2007 17:35

Varmare och mer regn med ökad risk för algblomning och övergödning. Det scenariet väntar Bohuskusten i klimatförändringens spår.

Sommar, sol och salta bad. Det har hittills lockat många människor till Bohuskusten under semestern. Men kommer kusten att vara ett sommarparadis för semesterfirare även i framtiden? Eller kommer stigande halter av växthusgaser i atmosfären förändra klimatet på ett sätt att de hellre flyr någon annanstans?

- Klimatet kommer även i fortsättningen att variera från år till år. Precis som i dag. Men de varma somrarna kommer att bli lite varmare, de blöta lite blötare och de kalla lite kallare, säger forskaren Christine Achberger vid Institutionen för geovetenskaper vid Göteborgs universitet, skriver Göteborgs-Posten idag.

Av Zkrivaren - 2 augusti 2007 17:05

Virussjukdomen sorkfeber, som sprids via skogssork, grasserar i år som aldrig förr i Norrbotten och Västerbotten. Under årets två första kvartal har inte mindre än 358 fall inrapporterats i länet, vilket kan jämföras med 52 fall under hela förra året.

FAKTA/ SORKFEBER
e Sorkfeber är en virussjukdom som sprids via skogssork, det vanligaste däggdjuret i Europa. I Sverige är det bara skogssork norr om Dalälven som sprider smittan.

e Sorkfeber är en så kallad zoonos, det vill säga en sjukdom som överförs mellan djur och människa. Sjukdomen smittar inte direkt från människa till människa. Inkubationstiden, alltså tiden från smittotillfället till dess att sjukdomen bryter ut, är 2-6 veckor.

e Smittspridningen från skogssork till människa sker framför allt via inandning av damm som förorenats av sorkars urin och avföring eller via direktkontakt med saliv, urin och avföring.

e De vanligaste symtomen är hög feber, muskelvärk, allmän sjukdomskänsla samt buk- och ryggsmärtor. Njurarna angrips. Trots att många är rejält sjuka tillfrisknar nästan alla utan kvarstående men.

e Någon specifik behandling finns inte, utan eventuell behandling riktas mot patientens symtom.

e Den som haft sjukdomen får av allt att döma livslång immunitet.

e För att förebygga smittspridning bör man undvika inandning av damm som kan vara förorenat av sorkens utsöndringar. När man städar bör man inte dammsuga eller torrsopa, utan i stället först spreja med disk- eller desinfektionsmedel och därefter göra rent med en blöt engångstrasa. Använd handskar och tvätta händerna noggrant efteråt!

Källa: Piteå-Tidningen

Av Zkrivaren - 2 augusti 2007 10:03

En god vän sa till mig apropå bloggande, att man skriver om sig själv så mycket att till slut är man som en bok på bilblioteket, så sönderläst att en dagstidning är intressantare. Man har alltså delat med sig om sig själv så mycket att man längre inte är intressant.

Men jag kan berätta att idag mår jag verkligen pyton och det beroende på bostadssituationen, och flytt är lika enkelt som att bestiga Mount Everest utan att resa dit. Att någon redan ställt till det för mig underlättar inte, att det sedan inte finns bostäder gör inte det hela roligare eller lättare. Däremot får jag skit. Som när jag blev lovad en fin bostad i ett rum i en stor trea där pappa med en dotter bodde. Bostaden var centralt belägen och passade mig bra. Hyran var hög och därför ville man ha ytterligare hyresgäst. Jag blev jätteglad ända tills jag fick uppkört i ansiktet att allt var bluff och båg.
Jag ska inte nämna alla som med "ömmande ord och bra förklaringar" ska hjälpa till. Detta hjälper inte mig ett dugg, tvärtom.

Av Zkrivaren - 2 augusti 2007 09:02

Det är torsdag och vi går mot strålande väder, skrivs det om, vilket man gjort många gånger. Forfarande ser jag inget av vädret som de skriver om.
Idag gratulerar vi namnsdagsbarnen Karin och Kajsa, vilka jag känner några. Grattis damerna!

God förmiddag!

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards