Alla inlägg under mars 2009

Av Zkrivaren - 17 mars 2009 20:57

Idag fick vi vår nya våra nya höga hyror, höjda i flera nivåer under skydd av skitsnack dito skäl.


Det innebär att det gamla beståndet får den kraftigaste hyreshöjningen sett i kvm och år. Det nyare får låg eller till och med lägre hyra.

Ettor och tvåor får betala mest, de höjs med 11-15 kr/kvm. Treorna i värsta fall med 4 kr.

Garagen höjs med en tia per månad i fjorton månader, innehavarna är mindre glada.

Sedan har vi preliminär el, vilket innebär att en kostnad för denna läggs på hyran, beräknad efter mall första året, sedan på föregående års förbrukning. Den skall läsas av var tolfte månad. Nu blev det efter 14 månader och därmed grundas den preliminära beräkningen på en summa som är felaktigt högre än normalt, vilket ger i handen höjd preliminär kostnad för ett mindre antal månader (10 istället för 12).

Till detta tas de 20 TV-kanalerna bort och kvar blir den uselt dåliga svt:s kanaler samt TV 4 och TV 6.

För de tjugo nuvarande kanalerna betalas i hyran 50 kr/mån.


Efter att ha fått in fiberkabel skall lägenhetsinnehavaren ansluta sig dit, först en öppbningsavgift på 595 kr. Sedan som lägs abonnemangskostnad om 189 kr/mån.

Den tidigare 50-lappen kompenseras inte.

Inte heller kompenseras hyresgästerna för en bristande isolering, som ger i hand att när det blåser går det rätt in i bostäderna. Och många kör el-element för värmen är snålt tilltagen.


//Zkrivaren - tvär, sur och ilsk

Av Zkrivaren - 17 mars 2009 17:44

När pojkarna var sju respektive åtta år gamla misstänks de ha våldtagit och sexuellt förgripit sig på en klasskamrat under skoltid. Enligt anmälan ska han också ha blivit hotad.

Det var inte länge sedan det var i augsti 2008 i Skåne, skriver KvP idag.

http://www.kvp.se/nyheter/1.1501181/8-aringar-misstanks-for-valdtakt-i-skane


Vad är det som händer när 8-åringar börjar med våldtäkt?

Har föräldrarna helt tappat kontrollen?

Har samhället brakat samman?

Är lagarna satta ur spel?

Massor av frågor, men svaren är få, allt kan sammanfattas i en fråga:

Varet är vi på väg?


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 17 mars 2009 17:20

Solen gjorde det.

Jag gjorde det.

Damerna gjorde det.

Vad gjorde vi?

Njöt av det vackra vädret, när det inte blåste.


Jag fick känna av mycket mycket kraftiga vindbyar, som slog undan ena benet på mig. Hade jag fallit hade jag nog blåst till Skåne.

Jag som vill till västkusten. Man blir aldrig nöjd.


En snabbis nu sent på eftermiddagen in på biblioteklets forskningsavdelning, där jag blev sittandes med en...dam.

Och nu har jag fått nåt...uppdrag.

Jag skall lära ut släktforskning.


I blåsten hann jag hälsa på "familjen" Gås, sju medlemmar, kan bli om alla stanna, ett tillskott på 12-15 stycken i höst.

Två av dem följde med mig en sträcka. Troligen ett par som varit här förut.

Är det inte fåglar är det hundar som är på gång.

Jag träffade ett par hundar på vägen hem, och vi kom  att börja prata hundar. Husse, matte och  jag, och senare Stockholm, varifrån jag är, men om jag vill åter efter vad jag fått veta, låter jag vara osagt.


Nu sitter jag och fryser tummar och andra delar av händer, fötter och kroppsdelar efter att ha varit ute i blåsten, och ska ut en sväng till, men sedan får det allt vara.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 17 mars 2009 13:07

Vill du ut och resa långt bort från de än så länge vanliga turistmålen på den här planeten?

Då ska du vara på hugget nu. För tre stycken resebyråer har utsetts att få sälja rymdresor. Men du bör ha mycket pengar.


- Vi ansökte för en och en halv månad sedan och fick bland annat göra en intervju som vi tyckte gick sådär, men nu kommer vi börja marknadsföra och sälja resor så snart vi kan, säger Andreas Axelsson på Malmöbaserade The Search, som är ett av de utvalda företagen.


Virgin Galactic lägger just nu sista handen vid sitt Space Ship 2, som ska börja transportera resenärer till rymden inom ett par år eller så snart rymdskeppet står klart. Hitintills har 30 000 resenärer från hela världen tecknat sig för en två och en halv timmes lång tur i rymden á 200 000 amerikanska dollar, cirka 1,7 miljoner svenska kronor. En av dem är danske Per Wimmer.

 http://www.dn.se/ekonomi/svenska-resebyraer-saljer-resor-till-rymden-1.823113


Jag börjar väl att spara omgående, så kanske kanske, en gammal gubbes dröm går i uppfyllelse...


//Zkrivaren



Av Zkrivaren - 17 mars 2009 10:06

Om en kvinna ska öppna munnen så kan hon väl ändå säga saker som man vill höra och inte bara gnata hela tiden?. Tänk om man fick önska sig en kvinna som bara sa saker som man vill höra. Typ...

1. Nej, snälla! Måste vi gå ner på NK igen? Kan vi inte gå på strippklubb istället.

2. Är du säker på att du fått tillräckligt att dricka?

3. Jag är uttråkad, kan vi inte raka min mus?

4. Älskling! Grannens dotter solar topples igen. Kom och titta!

5. Det där var en grym fjärt. Kan du inte göra det igen?

6. Du är så grymt sexig när du är bakfull!

7. Om jag inte får suga av dig snart blir jag galen!

8. Jag orkar inte shoppa mer, kan vi inte gå hem och kolla på fotboll och dricka öl istället?

9. Kan vi inte börja prenumerera på Playboy?

10. Skulle du ha något emot om jag tog med mig en av mina väninnor till sovrummet i helgen?

11. Om du undrar vart jag ska gå så är jag bara ute och målar om huset.

12. Jag älskar när du spelar golf på lördagarna, synd bara att du inte har tid att spela på söndagarna också.

13. Borde inte du vara nere på puben med dina polare istället för att vara hemma?

14. Jag vet att det är lite trängre där bak, men snälla! Kan du inte prova igen?

15. Nej, snälla kan inte jag få byta olja i bilen.

16. Din mamma är mycket trevligare än min.

17. Kan vi inte göra en sak för min skull? Glöm presenterna på alla hjärtansdag så har du råd att köpa nya golfklubbor.

18. Det är inga problem. Självklart förstår jag. Vår bröllopsdag är ju faktiskt varje år så åk du och jaga med grabbarna istället.

19. Vad ska vi göra på lördag? Kan vi inte hyra en p-voffla, dricka öl och bjuda över min väninna Caroline på en trekant?

20. Jag sväljer allt, jag älskar smaken!

21. Om vi ser det så här, jag tjänar faktiskt nog med pengar så att det räcker för oss båda så du skulle ju faktiskt kunna sluta jobba och se om du inte kan sänka ditt handikapp från 12 till 9 eller så.

22. Jag har tänkt lite och bestämt mig för att sluta ha kläder på mig när vi är hemma.

23. Du är mycket bättre än mig på det här.

Av Zkrivaren - 17 mars 2009 09:39

De båda kamraterna hade gått ner i källaren i det hus på Kantatgatan som flickan bodde i för att sniffa butangas.
Men det gick fruktansvärt fel. Vid 18-tiden i går kväll föll flickan ihop.
- Kompisen som var med berättade att hon sniffat butangas och vi har hittat en burk påfyllningsgas i källaren, säger Magnus Nilsson.
Kompisen larmade SOS. Men när ambulansen kom var det för sent och flickans liv gick inte att rädda.
http://www.kvp.se/nyheter/1.1500611/sniffade-gas-16-arig-flicka-dog

Ännu ett offer har skördats, ännu en människa fick inte se vad livet kan ha i beredskap, glädje som sorg. Nu är det istället, föräldrar, syskon, mor- och farföräldrar, släkt och vänner, som har sorg och saknad efter en tonårings hastiga och så onödiga bortgång.

//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 16 mars 2009 20:56

Nu hotas våra datorer av en ny trojan, den tredje versionen av samma slag.


Den bedräglige masken Downandup, även kallad Conficker, tar sig in genom säkerhetsluckor i Windows operativsystem och sprider sig automatiskt mellan datorer på jakt efter kontokortsnummer, lösenord och loginuppgifter.

På kort tid har den tagit sig in i flera hundra tusen datorer – enligt vissa uppgifter så många som upp till nio miljoner datorer.


Det råder dock ingen tvekan om att Downandup har mycket stor potential – särskilt eftersom den nyare varianten av mask förutom att sprida sig, också kan ta emot instruktioner och själv utföra angrepp på datorn.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2601451.svd


Undrar hur man tänker agera från ansvarigt håll som Ifpi, Stim m fl om viruset laddar hem massor av musik, utan att man vet om det? För det är väl ingen konst för dagens många kunniga människor att fixa sådant?


Jag fixar sängen efter att ha träffat en dam som är arg...eller nåt.


Lev väl!


//Zkrivaren


Av Zkrivaren - 16 mars 2009 18:52

Den lilla sömniga tätorten till byhåla väcktes brutalt ur sin skönhetssömn av utryckningsfordonens skarpa ljudande sirener. Snart slog blåljusen mot husen i tätortens nav, det som kallas centrum.

Hela två stycken ambuaner var vid järnvägsstationen och irrade runt, letande efter patienter att fylla bilarna med.


Till slut gav de upp, de insåg att det fanns inga patienter där. Kanske hade larmcentralen lyckats igen, med att ge fel adress? De skjuter fart mot utfarten, ut på riksvägen med flashande blåljus och påslagen ljudlig siren.


Skulle de mot förmodan finna någon i nöd och inte klara det, fanns en stor stark att ropa på...eller två, båda röda och klara för  att bistå. Men de såg inte ut att vara eld och lågor i bilarna, som stod på tomgång, kanske hade brandmännen inte ens bytt från lågskor?


//Zkrivaren som inte heller såg nåt


Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards