Alla inlägg den 19 januari 2009

Av Zkrivaren - 19 januari 2009 23:29

Efter att ha suttit och gjort en massa pappersjobb, inklusive scannat allt, lade jag alla papper i en avsedd mapp.

Lade allt på en bra plats och lämnade allt.

Senare hör jag en dunst, jag springer in i rummet, för att finna mappen öppnad och liggandes på golvet. Alla papper i oordning på golvet. Har jag fått besök från andra sidan?

Om så är fallet och de vill mig nåt, kan de väl åtminstone låta bli och skicka sorterade papper i golvet?!


Nu skall jag sortera mig i sängen. Gör nu inget som jag inte skule gjort därute.


Lev väl!


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 19 januari 2009 22:13

Hei! Her kan du finne ut om du er slem,sur, gal, rar... osv. Kom in och gör detta Qviz vet ja...


Hva er du? Tryck på länk och gör testen och se hur du är... kan ju bli en överaskning... :-)http://quiz.start.no/?p=play&quizID=43473


Ja, vad kan jag vara tro, hmm... Jo, det kommer jag berätta imorgon... får se om ni vågar tala om vad ni kan va...

Ha en god natt, jag hoppas alla får den sömn de förtjänar... // Zimpelz

Av Zkrivaren - 19 januari 2009 21:58

Nedanstående efterlysning kom till mig idag med mejl, och jag publicerar texten i sin helhet, med tillstånd av den det berör.//Zkrivaren


På önskemål, meddelas att Tygelsjö ligger i Skåne.


Hej,



På nyårsnatten försvann min älskade hund Neo ifrån vår gård i Tygelsjö.
Han är en rottweilerhane på 6 månader.
Svart med bruna tecken, chippad.
 
Jag har inte hört nånting om honom, inte nån som sett honom eller liknade på 13 dagar,
och jag lider otroligt mkt av detta, för han betydde allting för mig.
 
Jag tror att någon tagit Neo, och tänker behålla honom, och skulle mitt mail komma
till den som har honom, snälla lämna honom
tillbaka, jag köper en ny hund åt er, så länge ni bara ger mig min Neo tillbaka.


Har du sett eller hört nånting som kan leda min hund hem igen
kommer du belönas generöst. Jag gör allt för att min älskling ska komma tillbaka.

SNÄLLA skicka detta mail vidare, enda sättet jag kan nå ut i Sverige på.
Har gjort allt, polisanmält, anmält på diverse hemsidor, radion, sydsvenskan, kvällposten,
lappar överallt där jag bor osv.

 
Therese Perlman
070-4164073
Tillgänglig 24 timmar om dygnet
ektp@hotmail.com
 
Kontaka mig eller
 polisen på 11414




Av Zkrivaren - 19 januari 2009 17:04

Jag har suttit fast med massor av papper idag, så när jag äntligen lättade på rumpan, var det så skönt.


En promenad och ett avslut hos ICA, där jag blev lika glad som (nästan) alltid. Men innan dess ett personligt uttag i bankomaten. Strax innan jag blev klar kom en kund ut ur banken.

När jag plockar i pengarna ser jag att det är en av ortens så kallade A-lagare. Han ställer sig occh tittar runt och slutligen gapar han över hela centrum:

- Din gris, var är du? Det var kompisen.

- Jag har pengarna, var är du, ditt helvete?

I lite mindre, men full hörbar röst säger han till sig själv:

- Visst fan, han skulle till systembolaget.


Vi kom att gå sida vid sida...nästan.

Plötsligt såg han kompisen och skriker och viftar med pengarna:

- Se här! Här är mina pengar till skulder!

Ingen i centrum missade detta, inte heller att de gick till systembolaget...för att betala skulderna?


Själv kom jag in på ICA och träffade Johan, som svettas redan...en måndag!

Det är bra pris på färsen igen. Kunderna länsar hyllorna, och jag är en av dem.

Vi kom att stå och prata en del innan en kund ville ha Johans hjälp.

Oförskämt att avbryta oss.

I kassan kom jag till kassörska "Snabb o trevlig" och jag matade omsorgsfullt den alltid så hungriga automaten, den som nästan hugger mig för att få massa mynt. Och jag kom snabbt på varför jag inte går med sned rygg längre. "Pluskan" blev ju mycket lättare!


På hemvägen blev jag omcyklad av två tonåringar, völuppfostrade, glada och trevliga som hejade glatt, om jag inte minns fel har de också hund.

Av Zkrivaren - 19 januari 2009 16:43

Nu har politkerna i Bryssel skakat om tomrummet mellan öronen, där vi andra har funktionsdugliga delar.

Man vill att Sverige skall momsbelägga alla varor som säljs via second hand, från bl a Röda Korset och Myrorna.

Ett i mitt tycke skamligt förslag, att ens tänka på, än mindre försöka genom lag, tvinga på Sverige det.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 19 januari 2009 16:27

Svar på brev som jag sände till ”hjärntvättkontoret” också... http://zkrivaren.zkrivaren.bloggagratis.se/2008/12/22/1218732-vad-sa-cecilia-udin/

”Ungtuppen Gröngöling” som svarade har bara kopierat och klistrat in från sånt jag redan visste. Vad han har för befattning vetifan... inte var det honom mitt brev skulle hamna hos i alla fall. De jag skickade till inom F-k var Adriana Lender, Anna Hedborg, Christina Husmark – Pomperipossa, även kallad ”Kommandoran”. Därifrån inga svar... än

Här är svaret... inte en förklaring om vad som sades i Agenda eller hur det sades... eller det andra jag undrade om, inte vad jag fattade. Hade inte varit för mycket begärt det kommit en Ursäkt hur de kan plumpa sig så i media. Är inte första och heller inte det sista plumperiet. Vad som stod i propositionen hade jag inte sagt jag ville ha en utläggning av... Då hade jag klart och tydligt bett om den.

”Du anser att ett uttalande från Cecilia Udin i programmet ”Agenda” ska tolkas som att sjukskrivna lider av ovilja att arbeta”. Jag anser alltså... att uttalandet ska tolkas som ovilja att arbeta. Här har vi svängt på det... det var ju inte jag som sa det klart och tydligt, det var ju Udin själv som uttalade sig.

Så här sa damen... ”Genom att sänka sjukförsäkringen till 75% efter en tid så ökar man den sjukskrivnes VILJA att arbeta”...  är inte det desamma som, om vi drar ner på ersättningen till de sjuka så kommer de ”vilja” jobba? Jag kan inte se i propositionen att hennes uttalande går att tolka som hon sa... gör någon annan det?

Av anledning har jag strykigt över personnamn... Ja ni vet vad, antar det ryker ändå...

Gällande din skrivelse inkommen till Försäkringskassans huvudkontor 22 december 2009

Av ditt brev framkommer att du är missnöjd med uttalanden från Försäkringskassan. Jag förstår det också som att du vill ha en förklaring på försäkringssystemets innebörd och varför det inte ska betraktas som ett bidragssystem.

Du anser att ett uttalande från Cecilia Udin i programmet ”Agenda” ska tolkas som att sjukskrivna lider av ovilja att arbeta. Uttalandet har sitt ursprung i regeringens proposition 2007/08:136, där följande står att läsa: ”Regeringen är medveten om de problem som remissinstanserna tar upp men anser att det inte är rimligt att tidsbegränsa ersättning för en person som lider av en allvarlig sjukdom i de fall en tidsgräns med all sannolikhet saknar betydelse för att åstadkomma återgång i arbete. Regeringen anser att det behövs ett förtydligande om att det ska vara en restriktiv tillämpning och föreslår därför att det ska röra sig om synnerliga skäl och att det endast bör omfatta personer som är arbetsoförmögna på grund av mycket allvarliga sjukdomar”. Detta ska tolkas som att för personer som inte lider av sådan allvarlig sjukdom, som nämns ovan, är det av betydelse, i avseende att komma tillbaka till arbete, vilken nivå av sjukpenning som utbetalas.

Du undrar även över försäkringssystemets innebörd. I lagen om allmän försäkring (AFL) i 3 kap. 7 § anges att ”sjukpenning utges vid sjukdom som sätter ned den försäkrades arbetsförmåga med minst en fjärdedel. Vid bedömningen av om sjukdom föreligger skall bortses från arbetsmarknadsmässiga, ekonomiska, sociala och liknande förhållanden. Med sjukdom jämställs ett tillstånd av nedsatt arbetsförmåga, som orsakats av sjukdom för vilken sjukpenning utgetts och som fortfarande kvarstår efter det att sjukdom upphört”. Utöver att arbetsförmågan ska vara nedsatt måste man dessutom ha en sjukpenninggrundande inkomst. Mer konkret kan sägas att man måste ha ett inkomstbortfall på grund av ett sjukdomstillstånd som orsakar arbetsoförmåga. Detta innebär att det inte per automatik utbetalas sjukpenning till en person som har en sjukdom. Om man är sjuk, men ändå kan arbeta - t.ex genom anpassning av arbetsuppgifterna – får man inte sjukpenning eftersom man inte heller har någon inkomstförlust. Det är här försäkringsbegreppet kommer in i bilden.

Vi betalar, med skattemedel, till socialförsäkringen och den kan betraktas som vilken övrig försäkring som helst. En privat tecknad olycksfallsförsäkring täcker vissa uppkomna situationer, men inte alla. Det gör heller inte socialförsäkringen.

De nya reglerna för sjukpenning syftar, i motsats till vad du anser, att i mindre grad isolera sjuka från ”de friskas” värld. Genom att tidsbegränsa sjukpenningen tvingar man samtliga aktörer till snabbare åtgärder för att åstadkomma en friskskrivning. De gamla reglerna passiviserade ofta den sjuke och vägen tillbaka till arbetslivet blev därför onödigt lång.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor.

Med vänlig hälsning Försäkringskassan Daniel Gunhamre


Just nu ger jag upp... orkar inte. Jag blir utbränt i "mitt kontor", snart den allvarligaste åkomma som kommer gå igenom som arbetsoförmåga... men det har snart sina förklaringar. Många kommer hamna där, försäkringskassefolk, socialförsäkringsfolket och politiker...// Zimpelz


Av Zkrivaren - 19 januari 2009 14:03

Jaha, då var det dags igen, nu kan det komma ett fint besked som heter duga för de som redan har lite att leva på. Sjukersättare= Sjukpensionär= Restskatt... Fy för den lede om det skulle dimpa ner ett sådant besked när man redan lever på fattiggränsen...

http://www.na.se/artikel.asp?intid=1437744


Fick idag mail från F-k på mitt brev om Udins plumpiga uttalande om att det handlade om de sjukas "vilja" att jobba (svaret kommer). Kan tala om att vi snackar inte samma språk, så något svar på mitt brev var avlägset. Bara en massa vanligt generellt svammel från en ungtupp som blivit hjärntvättad.
Har nu skickat ett nytt brev tillbaka så han får en möjlighet svara på vanlig hederlig svenska, tar väl ca en mån att få svar om ens nåt alls...



Säg när man ska få lugn och ro... Ha det bra där ute... Kram på er...

Av Zkrivaren - 19 januari 2009 12:54

- Magistern, är scharlakansfeber farligt? Min syster har fått det.
- Scharlakansfeber är kolossalt smittsamt! Gå genast hem och kom inte tillbaka förrän det är säkert att du inte blivit smittad!
När eleven packat ihop och gått hem räcker klasskamraten Sofie upp handen:
- Magistern, hans syrra flyttade till Malmö när hon gifte sig förra året!

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards