Direktlänk till inlägg 16 mars 2008

Ensam med allt

Av Zkrivaren - 16 mars 2008 19:50

Jag är ensam överlevande av tre, den sista att komma ut också. Och inte är det så konstigt, mitt i vintern kallt och bedrövligt. Nä, tacka vet jag värmen jag befann mig i.
Men ut kom jag och då hade redan två bröder klämts ut och kremerats. Säga vad man vill, men snabbt går det i familjen. Shocked

Med åren har man ju försökt skaffa en familj, och så lyckades jag i februari 2005. Det började med att en dam kom gående sen hände det bara. Efter en tid var det ytterligare sex stycken, små gulliga småttingar. Med tiden blev de större och mer krävande. Maten tycktes aldrig räcka till, kanske berodde det på pappan?
Men säg det lugn som varar för i år utökades familjen med ytterligare åtta+ och nu gick det knappt längre. Matningen var värst, sedan all avföring och pruttarna skall vi tala tyst om.

I maj 2005 klarade sig inte en av ungarna längre utan dog lite tragiskt…å så var de bara fem.

Men så i september hände det som inte får hända, mamman till de små blir överfallen och avlider av skadorna hon åsamkats. En tragedi som saknar motstycke, nu blev man ensam farsa, frågan är bara vilket som var bäst, ensam eller ensam farsa?
Jag gjorde vad jag kunde, slet och stod ut, men snart skulle det bli ett tragiskt slut. För två veckor sedan överfölls en av ungarna och avlivades på plats. Jag såg liket från huset när två, i och för sig magnifika, örnar kalasade på liket av min årsgamla unge, en blandras mellan myskand och knölsvan.
Av resterande fåglar, fyra syskon och åtta gräsänder, fanns ingenting, inte ens en fjäder. Gräsänderna har varit här några gånger efter överfallet, men efter överfallet har det varit mycket tomt på fåglar här. Normalt kunde det vara 20-30 fåglar här samtidigt, nu ser man en å annan skata, det är allt. Sorgen och saknaden är hemsk, och jag vill bara skjuta mördarna. Mamman togs av en räv, har ett vittne berättat. Ungen togs av ett lodjur. Det enda som fanns kvar av det, var deras typiska spår. Dagen efter hade det synts till en halv mil bort. ln som orsakade mammans och två ungars död. Crying or Very sad

Biggles var den största och kaxigaste av dem. Jag gjorde misstaget att hålla en macka för lågt. Smack, så var han där och snodde den ur handen och åt med god aptit. Och brorsan var inte sen att lära sig. Tjejerna var lite mer skygga och väntade på sin tur i utdelningen.
Som tack för maten brukade de ”ruska” på stjärtpartiet med näbben vänd mot mig, sedan simmade/gick de och lade sig för att vila på maten.
Och var jag inte i tid enligt fåglarna, då blev det hack i foten med näbben. fy

När kylan satte in som värst var vi fyra personer som såg efter fåglarna, varav två gick genom isen. Vinterbad i all ära, men jag avstår även om det var nära dagarna innan den tragiska händelsen. Men nära skjuter ingen hare, bara en räv. Evil or Very Mad

Efter dödsfallet har vi fyra sökt av ett allt större område och har nu klarat av fler a kilometrar från platsen ifråga. Kanske finns våra vänner i livet någonstans ibland andra fåglar, välgödda, glada och kanske med en partner. Allt jag kan göra är att önska dem all lycka i livet, och välkomna tillbaka till pölen.

Och nu återstår hunden, än så länge. För lagom till jul lades jycken på operationsbordet med tre tumörer. Efter 90 minuter var operationen över och tumörerna, som visade sig vara godartade, borta. Jycken groggy som jag skulle vara efter en förlorad boxningsmatch.
Men även hunden saknar sina ”vänner” fåglarna. Hon förstår inte varför Biggles och syskon inte längre kommer fram och hälsar, inte ens syns eller hörs i vattenpölen.
Apropå hunden, jag har faktiskt släktforskat på den och lyckats komma fyra generationer tillbaka och hamnat i Tyskland.
Vad det gäller fåglarna hann jag bara två generationer, innan räven och lodjuret slog allt i spillror.

Idag var det skator på plats. Nä inte ”gamla gnatiga kärringar” utan fågelvarianten, dom som ser ut att ha rymt från fängelserna, vilket inte tycks vara så svårt med tanke på att ett antal tvåbenta varelser (ej släkt med fågel-skatan) redan gjort. Skillnaden är väl att när skatan lyfter bryr sig inte polisen…eller var det tvärtom? fundera

//Zkrivaren

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zkrivaren - 11 februari 2013 12:40

Hästkött i lasagne, en katastrof och stor nyhet, alla anklagar alla i spåren av hästkött som kanske funnits länge i lasagne, istället för nötkött som ska vara i densamma. Vad ingen talar om är den otroliga leveranskedja från slakt till frysen i ...

Av Zkrivaren - 5 februari 2013 23:24

I Lidköping kan många hålla sig för skratt, men vad skall de göra? Jo, slå en signal för att slå en drill, den senaste (vansinniga) tekniska utvecklingen i mobiltelefonens historia är ett faktum. Står du och väntar på buss eller tåg och blir n...

Av Zkrivaren - 22 januari 2013 20:52

Jordbruksverket tycker att vi äter för mycket kött i Sverige, det är inte bra för miljön, anser de. Därför föreslår Jordbruksverket att en skatt ska läggas på köttet, för att få oss medborgare att äta mindre kött. När tar dessa dumma dörslag slut...

Av Zkrivaren - 22 januari 2013 14:33

Åter är den hatade TV-licensen, numer TV-avgift, blivit aktuell. (Uppdaterat) Nu ska alla som har en dator, surfplatta eller mobil (smartphone) betala avgift. Att INTE inneha TV räcker alltså inte för att komma undan en onödig avgift om tusentals k...

Av Zkrivaren - 11 januari 2013 21:42

Hackare utnyttjar säkerhetsbrist – så skyddar du dig Säkerhetsexperter varnar för användning av datorprogrammet Java. En allvarlig säkerhetsbrist har upptäckts och datoranvändare uppmanas att stänga av funktionen. Så löd inledningen i arti...

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards