Direktlänk till inlägg 13 juli 2007

Dagens utryckning

Av Zkrivaren - 13 juli 2007 14:33

Dagens snabba började med fara för livet. Jag skulle cykla från centrum ut på trottoar och ned på gatan, men två bonnläppar var ivägen så jag cyklade lite för långt på trottoaren. Hamnade för första gången vid herrekiperingen när jag skulle korsa gatan, då krånglar kedjan och jag tappar för en sekund kontrollen. Jag är på väg ut mot på gatan när en SAAB 900 kommer i bra fart mot mig. Föraren hinner inte reagera, det gjorde dessbättre jag genom att styra undan.

Lungt och fridfull nyhetsdag, semestrarna är igång och jag är på väg hemåt på hojen, när sirenerna skär genom luften. Jag vänder hojen och cyklar fram till korsningen jag just passerat. Plötsligt dyker ambulansen upp på utryckning. Strategiskt drar jag mig åt centrums stora korsning. Plötsligt hör jag brandförsvarets sirener, då exploderade alla musklerna i kroppen samtidigt. Jag sköt ut som en pil genom korsningen, mot den riktining som brandbilarna kommer ifrån. En skymd 90 grders kurva från deras/mitt håll. Jag ger allt och håller mycket hög fart mot kurvan. Tio meter innan kurvan kastar jag en blick mot parkeringen till vänster. Där står tre personer och ömsom tittar på mig ömsom på brand.

Då förstår jag. Om några sekunder smäller det! Om de får som dom vill. Jag väljer trottoaren och i full fart rundar jag hörnet på herrekiperingen och ett "oohh" hörs, samtidigt passerar första brandbilen min vänstersida med någon meter till godo. Ner från trottoaren bakom bil 2 och nerför en brant slingrig skymd cykelväg under järnvägen och upp på andra sidan utan att växla ner. Men farten blev något lägre i slutet på uppfartsbacken.

På andra sidan korsade jag en lokalgata utan att folk såg mig och kom ner till infartsvägen vid Preem, samtidigt med brandbil 2. Där tvingas jag ställa mig på alla bromsar så dammet rök om det. (Förlåt till dig som tankade just då.) Jag fick inte köra på den vägen utan måste korsa denna livligt trafikerade 70-sträcka till en annan väg. Det försenade mig 40 sekunder. Sedan var det full fart till de sista 50 meterna då kom mjölksyran, men då var jag framme. Utan stoppet, 20 sekunder bakom brandbilarna. Jag kan förstå varför en såg så dum ut när jag plötsligt dök upp på plats, så snabbt.

Hemfärden som var nog så bråttom med blev i lite lugnare tempo på lägre växel, men tjänstecykeln ska bytas ut mot en som är pålitligare och snabbare. Jag borde ha kommit före brandbilarna! Skryt? Nej, fakta!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zkrivaren - 11 februari 2013 12:40

Hästkött i lasagne, en katastrof och stor nyhet, alla anklagar alla i spåren av hästkött som kanske funnits länge i lasagne, istället för nötkött som ska vara i densamma. Vad ingen talar om är den otroliga leveranskedja från slakt till frysen i ...

Av Zkrivaren - 5 februari 2013 23:24

I Lidköping kan många hålla sig för skratt, men vad skall de göra? Jo, slå en signal för att slå en drill, den senaste (vansinniga) tekniska utvecklingen i mobiltelefonens historia är ett faktum. Står du och väntar på buss eller tåg och blir n...

Av Zkrivaren - 22 januari 2013 20:52

Jordbruksverket tycker att vi äter för mycket kött i Sverige, det är inte bra för miljön, anser de. Därför föreslår Jordbruksverket att en skatt ska läggas på köttet, för att få oss medborgare att äta mindre kött. När tar dessa dumma dörslag slut...

Av Zkrivaren - 22 januari 2013 14:33

Åter är den hatade TV-licensen, numer TV-avgift, blivit aktuell. (Uppdaterat) Nu ska alla som har en dator, surfplatta eller mobil (smartphone) betala avgift. Att INTE inneha TV räcker alltså inte för att komma undan en onödig avgift om tusentals k...

Av Zkrivaren - 11 januari 2013 21:42

Hackare utnyttjar säkerhetsbrist – så skyddar du dig Säkerhetsexperter varnar för användning av datorprogrammet Java. En allvarlig säkerhetsbrist har upptäckts och datoranvändare uppmanas att stänga av funktionen. Så löd inledningen i arti...

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards