Alla inlägg den 16 juli 2009

Av Zkrivaren - 16 juli 2009 10:21

Mobiltelefontillverkaren redovisar nya förluster om än mindre än väntat. Omsättningen var 1,7 miljarder euro för andra kvartalet i år.

Under kvartalet levererade Sony Ericsson 13,8 miljoner mobiltelefoner, jämfört med 24,4 miljoner enheter förra året.

Analytiker hade i snitt räknat med en förlust före skatt på 346 miljoner euro och en omsättning på 1.797 miljoner euro för årets andra kvartal enligt en Reutersenkät.


http://www.dn.se/ekonomi/forlust-for-sony-ericsson-1.912500


Det de jag har pratat med, företrädesvis äldre generation 50+ som ska till att köpa en ny mobil, men de är inte ute efter en med gps, radio, kamera, internet osv. De vill ha en vanlig mobil som man bara kan ringa på, skicka sms o mms, samt att det finns en antenn på mobilen, som leder bort strålningen. De kanske inte är den största kundgruppen och alla är nog inte av samma uppfattning, men den är stor nog att lyssna på, som kan påverka vinsten för mobiltelefontillverkaren.


//Zkrivaren


Av Zkrivaren - 16 juli 2009 10:16

Nu är det inte utan att jag funderar lite, även efter gårdagens förklaringar, för jag är lite av en Teliakund på gott och ont, mest ont nu, för jag fyllde mitt kontantkort till mobilen igår, vilket jag fick besked om var ok, fria sms och billiga samtal i 30 dagar. För 30 min sedan fick jag veta att jag måste fylla på mer än tidigare begärd summa om 150 kr, för att ännu få fria sms.

Det är andra gången nu detta händer. Och här har vi ett bra exempel på att man inte lär sig!

Jag ska inte behöva slösa tid och energi i telefon varenda gång jag laddar! Då finns det andra operatörer.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 16 juli 2009 00:55

Säga vad man vill om Telia, men vore alla lika öppna som Telia och svara på det jag skriver, skulle vi kunder vara gladare.

Sällan har jag fått sådan respons från Telia som nu, men snälla ni, det är bättre för alla om det sker när kunden ringer.


Apropå vad jag skrev om mina egna problem kom bla annat detta svar från Telia, här i redigerad form.

Hej!


Det är ganska vanligt under åskperioderna att personer som har ADSL får problem med sin uppkoppling då modem är väldigt känsliga. Om du vill kan du fylla i formuläret nedan så kan jag kika på din anslutning och se om det är något uppenbart fel härifrån.

Annars är bästa alltid att prova med ett annat modem om man har möjlighet till det.


Från Telias Kundrelationer kommer följande.

Hej!

Mitt namn är Liza Öfverström och jag jobbar inom Telias Kundservice.

I ett brev från Telias Kundrelationer uttryckte vi oss olyckligt. Vi anser, tvärtemot vad som står i brevet, att bredbandstelefoni är en tjänst för det stora flertalet. Om det behövs ska vår support hjälpa kunderna att komma igång. Vi har även installationshjälp som kan beställas om vår support inte kan hjälpa till över telefon. Om bredbandstelefoni passar är absolut inte en fråga om ålder. Det är kunden som väljer vilken tjänst den vill ha, beroende på intresse. Vi har bett kunden om ursäkt och jobbar nu på att förhindra att detta sker igen.


Med vänlig hälsning

Liza Öfverström

Telia Kundservice


Jag tycker det är bra av Kundrelationer att arbeta på att detta inte upprepas igen. Tyvärr kan vi inte vara säkra på det då det är människor som är inblandade. Dock är de som sitter på dessa positioner företagets ansikten utåt, och beroende på hur man blir bemött vid påringandet, avgör mycket av fortsättningen.

En god vän till mig fick dataproblem, det enda han möttes av hos Telia var massor av förslag till fel, han visste att det inte var. Ändå envisnas Telias anställda med att de visste felet. Efter att ha pratat med 5-6 personer kopplades man till tekniker och sakta och tidsödande, kom lösningen fram. OM en kund med kunskaper som överstiger Kundretelationer, ringer, ska inte de bråka om felet, utan lyssna på kunden! Nåt för Telia att lära sig.


Övriga kommentarer från Telia som var mer personligt riktade ber jag att få återkomma till.


Telia, som har lång erfarenhet av vad de gör inom telefonin, nu även mycket annat, borde inte ha dessa problem med kunderna och bemötande av dem.

Nu har de bett om ursäkt och jag och säkert andra hoppas slippa läsa eller höra om likande händelser i framtiden, eller personligen få det.


 Lev väl!



Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards