Alla inlägg den 23 juni 2009

Av Zkrivaren - 23 juni 2009 23:44

Det är sent, sovdags.


Dagen har varit väl fylld och det drabbar bloggen tyvärr. Mina försöka att skrivakommer att fortsätta, men idag gick det inget vidare.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 23 juni 2009 11:07

En 31-åring länkade en pågående hockeymatcher på webb-TV via en chatt på sin hemsida, uppger flera tidningar.

Canal + upptäckte tilltaget och reagerade omedelbart.

- Jag har inte laddat ner någonting, jag har inte delat ut någonting, säger 31-åringen till tidningen, och jämför med det uppmärksammade Pirate Bay-målet som avgjordes i våras. Han tycker att det känns som att han får agera syndabock.


Och faktum är att någon nedladdning aldrig har gjorts, lika lite som t.e.x Youtube, där det strömmar ut från uppladdade musikvideos, musik och annat. Dessa länkas också, bl a via bloggar. Här finns vad jag vet inga fall av rättsliga åtgärder. Och att länka som 31-åringen gjort, är i grunden detsamma.

Att det inte till alla delar var korrekt kan jag hålla med om, men går inte in i detalj på detta här.


(Källor: DN)


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 23 juni 2009 10:28

Sedan 2006, har film-och musikindustrin i Norge haft en särskild licens för att övervaka de norska fildelarna. Genom advokatfirman Simonsen har de med hjälp av en speciell dator tagit reda på IP-adresser tillhörande de flitigaste fildelarna.


Men nu har licensen dragits in, trots att den har hjälpt polisen att finna fildelare. Kritikerna har hävdat att det varit ett sätt att kringå dett skydd för den personliga integriteten, och nu verkar den norska motsvarigheten till svenska Datainspektionen, tänkt  på det och inte förnyat licensen.


Det innebär att i praktiken är det nu fritt fram för fildelare i Norge att ladda i båda riktningarna.


Beslutet skall överklagas så friheten kan bli kort.


(Källa: Nyhetskanalen)


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 23 juni 2009 00:57

Nu tar min dag slut den som började för mer än ett dygn sedan, om några timmar är jag uppe igen.


Lev väl!


//Zkrivaren



Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards