Alla inlägg den 10 juni 2009

Av Zkrivaren - 10 juni 2009 22:23

Jag har undvikit allt med eu-val i bloggen, men nu blir det ett undantag, som jag diskuterat med folk i det svenska valet, och det är personvalet där man kryssar för sin kandidat.


Så skedde i Kristdemokraterna där toppnamnet var en ung framåtgående lovande kvinna, Ella Bohlin, som skulle föra kd:s talan i Bryssel.

Då får en gammal före detta utsliten politiker som Alf Svensson för sig att ställa upp i personval, och genom vems populäritet, vet jag inte, slog han ut en lovande talang, som till och med har sagt upp sig från sitt jobb. Vad hade Alf Svensson förlorat? Ingenting! Han har sitt på det torra redan och i Bryssel lär han inte märkas en gång.


Hon erkänner att med vetskapen om Svenssons kampanj hade hon själv förmodligen klivit ett steg tillbaka.

– Ja, det hade påverkat mig om jag vetat om det innan. När jag gick in i det här var förutsättningarna annorlunda. Jag hade inte tänkt konkurrera med honom, det gör man bara inte. Alf är Alf, han har det största förtroendet av svenska politiker någonsin.

Men, säger hon och tillägger snabbt:

– Jag ångrar ingenting. Det här har varit en fantastisk erfarenhet och att förutsättningarna ändrades under vägen är inget jag kunde styra över. Jag ser det som att jag har varit med och bidraget till KD:s mandat.


(Källa: SvD)


Lev väl!


//Zkrivaren


Av Zkrivaren - 10 juni 2009 20:11

I Linköping finns djurvänner i överflöd, speciellt bra är det när en fågelfamilj ska till vattnet.

Det var vid lunchtid på onsdagen som dramat började. Kniphonan hade stora problem att hålla ihop sin kull med nio nyfödda ungar. När en av ungarna förirrade sig in i en butik ingrep 13-åringarna Oscar Frendin Nilsson och Martin Qvigstad.


De fick ut den lilla ungen, som kunde förenas med övriga familjen på väg mot vattnet. men utmed sträckan lurade många faror, något de inte kände till. Men de var i rätt stad där människorna bildade led runt dem och föste dem i rätt riktning.


Honan ledde gänget mot första trafikerade korsningen och utan respekt för trafiken ledde hon ut ungarna, ytterligare en väg senare, kom de oskadda fram till vattnet och kunde ta sig ner i detsamma.


Personligen vill jag framföra o djurens vägnar ett stort varmt tack till alla som medverkade till den lyckliga promenaden för familjen Knip.


http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/?articleId=4911009&date=&menuids=


//Zkrivaren


Av Zkrivaren - 10 juni 2009 11:57

Ytterligare ett flygdrama har inträffat, inte långt efter det att ett plan från Air France med 228 passagerare störtat.


Denna gång var det ett plan med hemvändande turister till Norge som bjöds på skräck i verkligheten, uppger Aftonbladet.

Alla 180 passagerarna hörde hur det började smälla kort efter att planet kommit upp i luften, flera av dem såg att en motor brann coh skräcken spred sig inne i planet. Skulle yttterligare en katastrof ske på kort tid?


Piloten beslutade att omedelbart vända om och landa sin Airbus 320 med alla ombordvarande på ett säkert sätt, och en ny katastrof undveks.


//Zkrivaren


Av Zkrivaren - 10 juni 2009 11:18

Förespråkarna för den globala hetten, de som manar till återhållsamhet med bilfärder, byta ut för luften farliga saker etc. för att vi inte ska få en värre global hetta m.m, har förhoppningsvis fattat att de är fel ute.


Under sista helgen var det allt annat än global hetta som vi hade i landet.

Köldrekord ner till götaland noterades.

I Västervik, kyldes ett 142 år gammalt rekord bort, det gamla var på 0 grader jämt, men i helgen som var, kom det nya rekordet -0,1 grader.

Även i norrland var det kallt, i Umeå var det -3,6 grader och sådan temperatur återfinns långt tillbaka i tiden, på 1890-talet.


Men det småländska rekordet på  -7,5 grader står sig nog några dygn till, så nog är det globalt allt...kylan.


(Källa: DN)


//Zkrivaren

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards