Alla inlägg den 5 maj 2009

Av Zkrivaren - 5 maj 2009 22:55

Utan internet hade den här bloggen inte blivit läst av dig, den hade inte ens skrivitsneller funnits utan internet och alla dess användare.

Här är några siffror:

Epost står för 6 procent av trafiken på nätet, spel för 2 procent. Surfande svarar för den allra största delen, 45 procent.

Världens mest uppkopplade invånare bor på Grönland där 92 procent av de 55.000 har tillgång till nätet.

Av de 210 miljarder epostmeddelanden som skickades varje dag under 2008 bestod 78 procent av skräppost, så kallad spam.

Internettrafiken ökar med 50 procent per år.

Epost står för 6 procent av trafiken på nätet, spel för 2 procent. Surfande svarar för den allra största delen, 45 procent.

http://www.dn.se/kultur-noje/internet-vaxer-med-miljarder-sidor-dagligen-1.859008
 

Det som förvånar mig är att det inte spelas mer än för 2 procent av trafiken på internet, i synnerhet när det är reklam överallt om bl a spel.

 

En annan sak som håller mig fundersam är två drömmar från den gångna natten. I den ena var jag hos min "gamla" kiropraktor och fick en behandling, men jag var inte ensam, min familj var med, åtminstone såg och minns jag en fru och en son. Vi hade åkt en bra bit för att komma fram bara för att få en behandling, dyr sådan. Vi stannade och pratade lite efteråt innan vi lämnade med tåg.

Jag är en sanndrömmare, men sådan dröm som denna, har aldrig slagit in, och jag får väl som vanligt bara drömma om det jag önskar.  Fast än minnet av drömmen är väldigt stark.

 Av den andra, mer troliga och tråkiga drömmen, minns jag mindre av.

 

Nu blir det sängen igen, den tomma längtande sängen. Nattinatti.

 

Lev väl!

Av Zkrivaren - 5 maj 2009 16:25

Ifpi som representerar upphovsmännen i musikens värld tänjer rejält på gränserna och skickar vad media kallar hotbrev till en internetleverantör.

Att fildelare och andra gör fel är en sak, men att en organisation som ifpi som skall ansvara för sina medlemmars intressen och upphovsrätt, gör detsamma är mindre bra. Hur ska man få förtroende då?


I går, måndag, skickade Sveriges samlade skivindustris företrädare Ifpi brev till DCP Networks. Företaget levererar internettjänster, bland annat hyr man ut serverkapacitet, och en av kunderna är sajten torrentbytes.net.

Ifpi menar att sajten gör ”ett stort antal” upphovsrättsligt skyddade verk tillgängliga för nedladdning och kopiering. De skriver vidare att torrentbytes.nets användare, som laddar upp och ner sådana verk, begär upphovsrättsintrång.


Svar har returnerats till ifpi och man menar att man inte har det ansvaret som ifpi påstår. Nu vet ifpi inte hur man skall gå vidare i ärendet. Jag rekommenderar dem inte alls gå vidare.


Vari ligger det brottsliga? För en utomstående låter det som om en hyresvärd skulle hållas ansvarig för brott som en hyresgäst kan ha begått.*


- Man vet inte i detalj rent tekniskt vad som pågår i det här fallet – om det är en server som står i en lokal eller om det rör sig om internetaccess och så vidare. Bittorrentsajten som är aktuell är i stora delar uppbyggd som The Pirate Bay och med tingsrättens tydliga bedömning om att verksamheten är olaglig, så är vår uppfattning att även tillhandahållandet av olika tjänster till en sådan sajt kan vara medverkan och därmed olagligt. 

 http://www.dn.se/kultur-noje/musik/ifpi-trappar-upp-piratjakten-1.858728

Antipiratbyråns mejl


Ämne: Om medhjälp till upphovsrättsbrott m.m

Vi skriver till er i egenskap av ombud för ett stort antal svenska rättighetsinnehavare till filmer.

Stockholms tingsrätt dömde den 17 april 2009 personerna bakom fildelningstjänsten The Pirate Bay för medhjälp till brott mot upphovsrättslagen. Påföljden bestämdes till ett års fängelse för var och en av de tilltalade, vilka också ska betala över 30 miljoner kronor i skadestånd till rättighetsinnehavare. Den brottsliga gärningen bestod bl.a i att de tilltalade genom verksamheten med The Pirate Bay främjat att andra personer via överföringar på Internet av filer innehållande vissa upphovsrättsligt skyddade verk gjort dessa tillgängliga för allmänheten samt att dessa främjat att andra framställt exemplar av verken.

Vi har uppmärksammat att ni, genom verksamheten med XXX på motsvarande sätt medverkar till intrång i upphovsrätten till ett flertal verk vars rättigheter tillkommer våra huvudmän.

Ni anmodas härmed att omedelbart vidta nödvändiga åtgärder för att förhindra de pågående intrången.  Ni uppmanas därför att:

- Radera alla .torrent-filer från XXX som hänvisar till upphovsrättsskyddade verk,
 

- vidta åtgärder för att förhindra framtida uppladdningar till XXX av .torrent-filer som hänvisar till verken, samt
 

- vidta åtgärder för att förhindra möjligheten att ladda upp eller ned verken eller delar av dessa genom XXX:s tracker.

Om inte er medverkan till intrången har upphört senast den 29:e April 2009, har vi våra huvudmäns uppdrag att vidta rättsliga åtgärder mot er.

Med vänliga hälsningar

Svenska Antipiratbyrån


http://www.dn.se/kultur-noje/musik/antipiratbyrans-mejl-till-svenska-torrentsajter-1.851776


Många sajter har stängt ner

Enligt Antipiratbyrån – som säger sig ha bra koll – finns 28 större sajter som använder sig av bittorrent-teknik. Av dessa lade 12 ned sin verksamhet efter den fällande domen mot The Pirate Bay.

Därefter skickade Antipiratbyrån ut ett brev  till resterande sajter. Mottagarna påminns om att personerna bakom The Pirate Bay dömdes till ett års fängelse samt drygt 30 miljoner kronor i böter. Uppmaningen lyder alla torrent-filer som hänvisar till upphovsrättsskyddade verk ska raderas.

- Sju av dem som fått brevet säger sig ha stängt ned eller ska stänga ned när tidsfristen går ut. Tre stycken avvaktar. Det är glädjande att ett brev kan lösa så mycket, säger Henrik Pontén, jurist vid Antipiratbyrån.

http://www.dn.se/kultur-noje/musik/masstangning-av-torrentsajter-efter-antipiratbrev-1.851705

Till och med ett barn vet om att med en ssådan händelse som en dom är och påverkar människor, kan även ett barn påverka genom ett brev. Utan den fällande domen hade det inte gått så lätt.


//Zkrivaren


Av Zkrivaren - 5 maj 2009 16:22

Kommunen har slagit sig, gubbarna...jobbar!
I regnet som kommer ner går gräsklipparen varm och klippningen syns, kan man säga. En del klippt en del böjt gräs.
En bit bort står grävskopan och fördelar jord från hög 1 till hög 2 en meter ifrån. Och traktorn kommer och ger mer jord till hög 1. Traktorn har fått moderna blixtfyrar på taket som varningsljus. Därför stänger de aldrig av dem.
Och den tredje jobbaren, en hantverkare hos äldreboendet vill inte parkera i vägen för andra fordon, och parkerade med halva bilen på trottoaren.

Jag för min del parkerar på tre ställen i sängen, fåtöljen eller på biblioteket, där de inte kommer att fatta något den dagen jag vill låna en bok.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 5 maj 2009 13:17

Nu blir jag upprörd!

Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin.

Varför då, undrar ni kanske?

Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre.

Av Zkrivaren - 5 maj 2009 10:32

EU:s medlemsländer har nu gått med på att internetanvändare inte ska kunna stängas av från nätet utan en rättslig prövning. En kompromiss mellan Europaparlamentet och ministerrådet öppnar upp för att hela EU:s telekompaket godkänns i veckan. "Vi har fått igenom omkring 90 procent", säger Lena Ek (C) till SvD.se.

http://www.svd.se/nyheter/politik/euvalet2009/artikel_2834279.svd


Det är en liten seger, men det finns mycket runtsom filtering av sidor, som det inte sägs så mycket om hur de kommer att kunna användas eller hur leverantörerna kommer att tolka respektive använda detsamma.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 5 maj 2009 09:03

Ja nu var jag i stora staden (Mölndal) igen.

Och har den stora äran att passa mitt barnbarn (det första)

som är mormors guldklimp.

Har varit och lämnat henne hos dagmamma , de är på lokal där alla

dagbarn och dagmammor är en dag i veckan.

Och idag kommer det en konstnär som ska måla med dem .

Det tycker hon är jätte kul . Som ensamt barn behöver hon komma

ut och träffa andra barn ett tag .

Jag ska städa åt min dotter lite , det tycker hon och hennes man om.

Ja något får jag göra , sedan ska jag åka hem i em . Ska ha tvättstuga 18-24 och nattuggla som jag är kan det vara bra. Men det är ju lätt att man blir det när man inte har några tider att passa . Ja jag ska till läkare på fredag och ska bevakas i 24 eller 48 timmars EKG  men som tur är får jag vara hemma hela tiden . Jag bara hoppas att det visar något så det inte är bara jag som hittar på . Men det kan vara så att det är oro som jag har och har haft i mitt privatliv. Och hoppas att ingen kan putta ner mig i den djupa grop som jag blev på påskaftonen . Men har tycker jag klättrat en bra bit upp och vill inte hamna där igen . Men en fördel är ju att jag och X:et inte har träffats på ca 14 dagar . Jag blir ganska nere efter att han går när han har varit till mig . Nog om detta idag har vi regn och jag och barnbarnet skulle på utflykt i em . Hoppas bara det klarnar upp efter hon har sovit middag . Ja nu ska jag göra lite nytta . Men det blir några rader i kväll/natt med. HA EN BRA DAG ALLA SOM LÄSER DETTA


// zladdertackan

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards