Alla inlägg den 29 april 2009

Av Zkrivaren - 29 april 2009 23:42

Värmeböljan gör det torrt i marken. Torkan ger eldningsförbud. Eldningsförbud ger inga majbrasor, däremot skall de flesta ungdomar mellan 13 och 19 år supa sig fulla under Valborg, visar en färsk undersökning.

Tydligen är en generation förlora...eller två, för det är nyktert som är bäst, det är de som vet vad man gör.

Som onykter har man roligt, men minnet sviker, pengarna försvann och annat kom, som man inte ville ha.


Eldningsförbudet gäller många olika län.

Här jag bor struntar man säkert i det och vi kan stolt berätta genom media, att vi har Sveriges största majbrasa, ingen del av kommunen har klarat sig, så här långt. I andra kommuner respekterar man eldningsförbud, vad det nu kan bero på?  Fast nu målar jag nog nåt på väggen...


Lev väl - var nykter!


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 29 april 2009 22:35

WHO höjde för en stund sedan sin pandamivarning till en 5:a av 6 möjliga.

- Alla länder ska omedelbart aktivera sina pandemiplaner. Detta är en signal till regeringar, hälsomyndigheter och läkemedelsföretag att agera. Världsbanken och andra organisationer ska göra resurser tillgängliga, säger Margaret Chang.

Fas 5 är den näst högsta på den sexgradiga skalan. Ända sedan skalan infördes 2005 har världen ansetts befinna sig i fas 3, fram till i måndags då WHO höjde till 4.

Chang underströk att situationen har gått från mild till allvarlig.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/svininfluensa-who-1.855752


Nu får ansvariga i Sverige nya direktiv, nya regler, nya handlingsplaner att använda i syfte att bekämpa en sjukdom som redan kan ha exponerats för en stor del av Sveriges befolkning.


Tre fall i Tyskland

Det handlar om en 22-årig kvinna i Hamburg som kommit hem från en Mexiko-resa och hade de typiska influensasymtomen. Kvinnan vårdas nu på sjukhus.

De två andra fallen har konstaterats i Bayern - dels en man i 30-årsåldern som vårdas på ett sjukhus Regensburg, dels en 37-årig kvinna vars symtom också identifierats av universitetssjukhuset i Regensburg. I bägge fallen handlar det om Mexiko-resenärer.

 http://www.dn.se/nyheter/varlden/tre-fall-av-svininfluensa-i-tyskland-1.855120


Mediciner finns

Det finns mediciner att ta till. Vaccin tas fram så snart producenterna får klartecken. Men är vi ändå mer utsatta för en pandemi i dag på grund av allt resande över världen? "Nej", svarar statsepidemiolog Annika Linde bestämt.


Miljoner dog

Under 1900-talets pandemier dog många miljoner människor världen över. Först var det spanska sjukan 1918-1919. I den beräknas minst 50 miljoner ha strukit med – 35.000 av dem i Sverige.

Fyrtio år senare, 1957-1958, var det asiaten som härjade och kostade över en miljon personer livet. Virustypen var densamma som vid spanska sjukan. Tio år senare grasserade så den senaste stora pandemin, Hongkonginfluensan. Facit för den hamnade på runt miljonen döda.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/forhoppningsvis-ingen-risk-for-friska-och-starka-1.855656


Idag hoppas vi att vi är starka och friska nog att stå emot den nya influensan, samtidigt som vi får veta att det är människor under 50 år som drabbas svårast, de som borde vara friska och starka nog, att klara det.


//Zkrivaren


Av Zkrivaren - 29 april 2009 20:36

Dagens varmaste dag var det idag med 24-25 grader och det var årets sommar? Om några dagar blir det 13 grader, och hösten är här förmodar jag. Ska nog ta fram vinterstället igen.


En halvmil lång promenad hann jag med idag i alla fall, njöt av vädret och avslutade med att handla en dunke saft hos ICA, där personalen strålade ikapp med solen.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 29 april 2009 12:13

Så var det Ole i Norge som gjorde lumpen. Han var inne på sjukstugan där han sa:
- Jag skulle vilja bli kastrerad.
- Är du verkligen säker på det?
- Japp, jag vill bli kastrerad.
När han kom ut efter kastreringen mötte han en av sina lumparkompisar som frågade:
- Hur gick det med vaccineringen?
- Vaccinering? Var det så det hette?

Av Zkrivaren - 29 april 2009 10:57

Svininfluensan fortsätter att dominera i media, nu har ett fall konstateras i Tyskland och i Mexico hävdas 159 döda i sjukdomen, samtidigt som WHO bara bekräftar sju.

SMI avråder från att åka till Mexico i nuläget på grund av Svininfluensans utbredning i landet


Jag själv planerar inte någon resa alls idag, bara använda fötter och ben till att förflytta mig kors och tvärs i kommunen, samt sätta mig vid datorn och blogga m.m


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 29 april 2009 10:41

Nu har jag varit hos mitt barnbarnet och passat henne.

Hon är värdens goaste tjej .

Och det tycker väl alla om sina barnbarn.

Men man blir så stolt när hon kommer mot en och ropar momo och jag får värdens goaste kram och puss.

Ja då tar mitt hjärta mer än ett extra hopp .

Sedan har jag funderat på det här med mitt hjärta ska iväg och göra en undersökning .

Känner att något är fel och det måste det ju vara när det syntes på ekg . Men bara denna vänta som är och när man bor ensam så är det lite oroligt helst på natten .

 Men jag vet att det inte skulle vara farligt sa de (läkarna ) men efter att ha haft 1 hjärtinfarkt så blir man lite räddare .

Jag tycker ju inte att mitt liv ska sluta nu som bara 52 åring .

Utan jag vill ju ha några år till , så jag kan njuta av min guldklimp och kanske kunna få flera .

Men har ju ganska dålig prognos mina föräldrar dog tidigt .

Men som min msn vän säger ONT KRUT FÖRGÅS INTE SÅ LÄTT .

Hoppas att han har rätt . Ja nu ska jag försöka få tvätt tid missade det i går .Kom hem för sent och sicken miss av mig .

 Men som tur är kan jag med glömma saker , så då är jag mänsklig jag med . hahahaha


// zladdertackan

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards