Alla inlägg den 20 april 2009

Av Zkrivaren - 20 april 2009 22:12

 Nu rasar vinsten rejält för den statliga gruvjätten LKAB. Botten har gått ur marknaden och nästan ingen köper järnmalm. Det gör att LKAB:s vd, Ola Johnsson är beredd att sänka sin lön med 600.000 kronor.

Men facken vill inte att arbetarnas löner sänks med 20 procent.

Uttrycket att vi skall vara rädd om ledningspersoner stämmer i det här fallet.

 http://svt.se/2.22620/1.1526527/lkab_s_vd_sanker_lon_med_600_000?lid=puff_1526544&lpos=rubrik

 


Fildelningssajter stänger

Efter domen mot The Pirate Bay har fildelningssajt efter fildelningssajt stängt ned all verksamhet.

Och åklagare utreder just nu svenska Studentbay.

– Vi tittar med stort intresse på de sajter som finns kvar. För att se vilka vi ska gå på, säger Henrik Pontén, vid Antipiratbyrån till aftonbladet.se

I fredags kom domen mot The Pirate Bay. Fängelse i ett år och 30 miljoner i skadestånd blev resultatet film – och skivindustrin jublade. Och svallvågorna efter domen har nu spritt sig till andra fildelningssajter ute på internet. En efter en av sajterna har stängt ned verksamheten efter domen.


De sajter som Aftonbladert listar är:

Wolfbits

Powerbits

Piratebits

Nordicbits

Hyperbits

mp3nerds


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4949303.ab



Det har varit en kylig vår och det har underlättat för de som har pollenallergi som jag, men medicinerna ger jag inte alltid mycket för, utom mycket pengar.

Nu har forskare vid Tabriz Medical University i Iran hittat en länk mellan näsan och reproduktionsorganen. Forskarna hävdar att sex får våra blodkärl att dra ihop sig och öppnar samtidigt blockerade näsgångar och klarnar rinnande ögon, och då alltså lindra besvären.

Det betyder att man äntligen kan förena nytta med nöje, som jag alltid har sagt när jag har sex, men var är de trevliga damerna nu?

http://www.expressen.se/sex/1.1539804/sex-kan-hjalpa-vid-pollenallergi


Nu måste jag skynda till medicinplatsen, med min otur ligger väl en ragata i sängen och väntar.

Det är nu jag önskar jag hade en familj....


Lev väl!


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 20 april 2009 19:46

I januari i år hade ungefär 112 000 svenskar varit sjukskrivna sedan minst 30 dagar. Det är hälften så många som i december 2003 och Försäkringskassans prognos är att sjukfallen under 2010 kommer att plana ut på en nivå som anses historisk.

Enligt Försäkringskassan går det inte att koppla minskningen till de nya sjukskrivningsreglerna som infördes den 1 juli förra året.

http://norran.se/nyheter/inrikes/article277852.ece


Det var en grov en, jag har bara hört hur väldigt många personer varit rädda för de nya reglerna och än idag hör jag människor som inte vågar vara borta från jobbet pga sjukdom, om de ens blir sjukskrivna, vill säga. Försäkringskassan lär sig aldrig!


Samtidigt talar man om tajt samarbete mella FK och AF, två omöjliga stelbenta jätteklossar, som inte kan röra sig utan att skada den lilla sjuka och/eller utsatta enskilda människan.

Man skall satsa på de långtidssjukskrivna, så de inte får en stadigvarande inkomst av en förtidspension, som kan ge dem lite lugn och ro. Att unga människor 19-24 år, springer arbetslösa i allt större omfattning gör uppenbart inget, de har ju många år kvar, tycks de resonera.

Jag tycker att man skall ge de långtidssjukskrivna till en viss gräns, förtidspension, tidsbestämma som det var förr med sjukskrivningarna, och satsa på att få ut de unga, vår framtid, i arbete istället.

FK skall hjälpa de sjuka utsatta, de som i många - inte alla - fall har det svårt ekonomiskt, svårt psykiskt då konstiga beslut, ändrade regler och mycket mer, sker i rutin hos FK, som bara drar åt tumskruvarna och säger att sjukfrånvarons låga antal inte beror på dem.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 20 april 2009 19:32

Volvo Personvagnar kallar tillbaka 21 380 bilar för att montera en skyddskåpa över en modul som styr kylfläkten. Det gäller fyrcylindriga dieselmotorer i C30, S40 och V50 av årsmodell 2007 där det i ett par fall börjat brinna i motorrummet. Andra problem som uppstått när styrmodulen blivit fuktskadad är att fläkten inte slutat gå, så att batteriet på bilen laddats ut.


Närmare 2.000 bilar finns i Sverige, samtliga ägare har underrättats per brev, men det är iskalla kårar utmed ryggraden, när jag får vetskap om sådana saker, man har ju suttit i en.


http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/volvo-aterkallar-21-000-bilar-1.11502


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 20 april 2009 19:18

Att vara cyklist kan vara besvärligt ibland, speciellt i storstäderna och på livligt trafikerade vägar.

Jag har själv jobbat på Stockholms trafikerade vägar och fått mina blessyrer. Och cykeln klarade sig i trafiken, värre med tjyvarna.

Dagens stackare trodde jag inte hade kollen på honom när han kom på vägen jag gick på, bakom mig.

Plötsligt gick jag tvärt åt höger, ut på en gräsmatta för att underlätta, det kom nämligen en bil bakom cyklisten, som hade tvingats ut av mig annars.

Detta fick cyklisten att vingla til då han följde mig med blicken, undrandes hur jag visste, samtidigt som en bilist åkte om, hejandes.


Tur man har "ögon" i nacken, så man hinner se vad som händer.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 20 april 2009 13:45

Detta kommer bli mitt sista inlägg. Jag har ingen ork, ingen energi... ingenting kvar att ge någon.


Nu får jag bygga upp mig själv för att överleva, vet det kommer krävas allt av mig och jag måste ta chansen. Den kommer bara en gång till i min tid.


Hoppas vi alla haft ett utbyte av varann, men nu kommer nu gå skilda vägar. Vill säga Tack Z för att jag fått vara med här och delat denna blogg med dig, jag vet inte om du kommer förstå, men jag kan eller orkar inte förklara!


Jag hoppas och önskar alla allt gott, ta väl hand om er... det är ni värda

Kram Zimpel...

Av Zkrivaren - 20 april 2009 11:22

En gamling på 98 år gjorde sin årliga läkarundersökning. Läkaren frågade hur han kände sig:
- Jag har aldrig mått bättre! Min fästmö är 18 år och är gravid och väntar mitt barn. Sååå... vad säger doktorn?
- Låt mig berätta en historia för dig. Jag känner en jägare som aldrigt missat ett tillfälle att jaga. Men en dag placerade han av misstag sitt paraply på ryggsäcken i stället för geväret. När han var i skogen stod plötsligt en björn framför honom. Han tog fram paraplyt från ryggsäcken, siktade på björnen och.... PANG!! Björnen föll ner och var död!
- Ha ha ha! Det är inte möjligt, sade den gamle. Det måste varit någon annan jägare som sköt björnen.
- Just precis! svarade läkaren.

Av Zkrivaren - 20 april 2009 09:51

Facebook förbjuds att användas av de landstingsanställda i Jämtland. Orsaken anges att man kan få in virus och trojaner i sina datasystem. Detta uppger TT.

Är detta början till att Facebook kommer att sättas i skamvrån hos de offenlighetsanställda inom landstingen i Sverige?


//Zkrivaren

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards