Alla inlägg den 19 april 2009

Av Zkrivaren - 19 april 2009 21:32

När Skåne djurpark i Hörr fick en tillökning med tre björnungar, blev notan mycket större, närmare bestämt 300 000 kronor.


Häromdagen beslutade den regionala tillväxtnämnden i Skåne att skjuta till ett driftsbidrag till Skånes djurpark på 1,6 miljoner kronor. Det var 710 000 kronor mindre än vad djurparkschefen hade begärt.

Därmed får Camilla Jönsson det kämpigare att finansiera en tänkt upprustning av den femtioåriga djurparken, som är i skriande behov av renoveringar och av ett större hägn till de kraftfulla brunbjörnarna.

Camilla Jönsson hoppas dock att kunna bekosta ett nytt björnhägn med högre entrépriser. Den 1 april höjdes vuxenpriset från 160 till 200 kronor.

– Vi har haft en god upptakt på säsongen med fint väder i april. Kan vi locka hit 65 000 besökare i år så klarar vi alla de investeringar som finns i vår budget, säger Camilla Jönsson.


Går detta i lås får björnungarna en större chans till ett fint vuxet liv, och djurparken kommer att kunna vara stolta över sina björnar som besökarna kommer att vallfärda till. Men det är ingen garanti, kanske de får en riktig björnotjänst, att bli avlivade.


http://sydsvenskan.se/skane/article427163/Bjornungarna-kan-tvingas-avlivas.html


Nu väntar sängen på mig, inte för att bli avlivad, bata avtagen, täcket.


Lev väl!


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 19 april 2009 12:05

Att sluta på topp. Mängder av artister, idrottare, skådespelare, regissörer drömmer om det. De flesta misslyckas. Viljan att kämpa vidare, önskan att försöka återupprepa och återuppleva gamla succéer lockar för mycket.
Skaparna bakom ”Cityakuten” var inte ens i närheten av att lyckas sluta på topp. När det sista avsnittet i den femtonde och sista säsongen av tv-serien om läkarna, sköters­korna och patienterna på County-sjukhuset i Chicago sändes i USA för två och en halv vecka sedan låg seriens storhetstid redan långt tillbaka i tiden.

Det finns alltid, med all rätt, en viss romantisering kring en tv-series första ensemble. Den första gruppen skådespelare sätter tonen och introducerar seriens miljöer och grundläggande dramatik, det är dem vi kopplar samman serien med. Ta ”Beverly Hills” som exempel: alltid förknippat med Brenda Walsh/Shannen Doherty, trots att karaktären och skådespelerskan som ersatte henne, Valerie/Tiffani Thiessen, faktiskt var med i fler säsonger. I fallet ”Cityakuten” har varje skådespelare som sätter en ny droppnål jämförts med dem som sattes av seriens första gäng skådespelare: Anthony Edwards, Noah Wyle, Eriq La Salle, Sherry Stringfield, Julianna Margulies och, så klart, George Clooney. En sextett som långsamt sprängdes. Stringfield hoppade av först, kom tillbaka, hoppade av igen. Sedan följde Clooney, Margulies och La Salle.


http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/cityakuten-har-haft-sin-sista-patient-1.847365


Jag kommer ihåg hur jag av en slump engång i tiden kom att se ett avsnitt av Cityakuten, sedan var jag fast. Varenda avsnitt skulle ses, det spelade ingen roll vadjag gjorde, bara jag fick se avsnittet när det sändes.

Sedan när det började sändas om, i repris, såg jag repriserna också, de avsnitt jag hade missat.

Tyvärr kom jag att flytta, ingen TV mer och naturligtvis ingen cityakut heller. De första veckorna var hemska, men efter en tid vande jag mig att inte se cityakuten och jag glömde allt.

Nu ramlar minnena på plats och längtan att se allt igen kommer tillbaka...för sent. Cityakutens sista aptient har lämnat.


//Zkrivaren

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards