Alla inlägg den 15 april 2009

Av Zkrivaren - 15 april 2009 20:01

Nu kommer nya uppgifter till Ipredmotståndarens glädje i dagens nummer av SvD, där det bl a står att läsa att internetoperatören Bahnhof, inte sparar ip-nummer, och därmed kan utlämna det till rättvisan vid anmodan från domstol.


I och med att den nya fildelningslagen Ipred trädde i kraft den 1 april har film- och musikbolagen rätt att via domstol kräva namn och adress på personer som misstänks för olaglig nedladdning. Som SvD.se tidigare berättat finns det redan pågående utredningar om brott mot den nya lagen.

I dag meddelade internetleverantören Bahnhof att den inte sparar sina kunders IP-nummer. Detta innebär att det i praktiken är omöjligt för Bahnhof att lämna ut dessa nummer vid en förfrågan.

Företagets vd Jon Karlung, som är en känd kritiker av Ipred, kallar detta för en "lucka i lagen" och menar att Ipred och den äldre lagen om elektronisk kommunikation från 2003 för tillfället fungerar som konkurrerande lagar.

Hur kommer man då agera om detta åtgärdas kan en användare av internet som undertecknad undra.

 http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2739749.svd

Detta kommer säkert att ge några nya kunder till  operatören på kort sikt, men när allt är åtgärdat och även de tvingas att utlämna ip-nummer de tvingas att spara, hur blir tongångarna då?


Jag kan inte låta bli att fundera på varför alla kunder hos Bahnhof, måste betala för sig som kund hos dem, de som förespråkar att man kan tanka ner upphovsrättskyddat material gratis, så att andra förlorar inkomster.

Bahnhof borde omedelbart sluta att ta betalt för sina tjänster och frivilligt och gratis leverera det kunden behöver och vill ha.


Samtidigt måste annat göras i andra änden, priserna måste ner och det syns hos företrädesvis de företag som säljer musik lagligt via internet, dels har försäljningen ökat, dels är det billigare än att gå ut och köpa en cd för 179 spänn, för en enda låt man gillar.

Jag betalar inte dessa fantasisummor, där endast en liten del kommer till upphovsmannen, däremot betalar jag för den låt jag vill köpa till rätt pris, gärna via internet.


Förafattare stödjer Pirate Bay

- Jag stödjer öppet deras sajt. Sedan tidernas begynnelse har människrona haft ett behov av att dela saker med varandra - från mat till konst. En människa som inte delar med sig är inte bara självisk utan även bitter och ensam, säger Paulo Coelho som själv lägger ut sina böcker på The Pirate Bay.

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_2739669.svd

Jag tycker detta är hedersvärt, men vad lever karln av, när inkomsterna ges bort?


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 15 april 2009 19:57

Telekompaketet är i grunden en översyn av EU:s lagstiftning inom teleområdet. Tanken är att stärka konsumenternas rättigheter; paketet omfattar bland annat förslag om rätten att välja bredbandsleverantör samt möjligheten att behålla sitt telefonnummer vid byte av teleoperatör.

Men frågorna som kommit att stå i centrum är de som handlar om friheten på internet. Vem ska nätet egentligen vara till för?

Bakom Telekompaketet står starka intressen inom nöjesindustrin. En drivande kraft är önskan om att stärka upphovsrätten, men förslaget går längre än Ipred-lagen som också springer ur ett direktiv från EU. Inbakat i det digra paketet finns idéer om att internetleverantörer kan bli skyldiga att övervaka och stänga av användare. Ett annat förslag menar att sajter ska kunna blockeras; åtkomsten på internet begränsas.

Kritiker befarar att nätet i framtiden kommer att bli ett slags ”kabel-tv-internet”. Du betalar för de sidor du vill ha tillgång till, övriga får du klara dig utan.

http://www.dn.se/kultur-noje/forhandlingar-i-bryssel-om-eus-telekompaket-1.844537


Dags för utträde ur EU!!!



//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 15 april 2009 19:51

I kvällens Efterlyst tas problemet med förgiftad mat i skogarna i Dalarna och Gävleborg upp. Sedan 2003 har mat preparerad med gifterna cyanid och karboferan hittas, och ingen vet hur många vargar som strukit med. Men giftet slår även mot andra djur och kungsörnar, rävar och korpar har ätit av den förgiftade maten och dött. Oftast brukar gärningsmännen preparera köttbullar eller korv med gift som de sedan lägger ut i skogen.


Vad är det för ewna individer som vågar sig fram i mörkret för att döda försvarslösa djur, bara för att de har okunskap, idiotiska idéer, lyssnar inte på förnuft osv.?

Vargen kom före människan, och är en del av naturen, som människan förstör genom sin exploatering.

Dessa grymma fega varelser som inte kan med vargen, kan ta sin tillflykt till någon öde ö med mil av vatten runt omkring, där de kan leva helt djurfritt.


http://www.expressen.se/Nyheter/1.1534556/djur-i-skogen-dodas-av-varggift


//Zkrivaren - en sann djurvän


Av Zkrivaren - 15 april 2009 19:37

Solsken och jättehärligt väder, bara att gå ut i kortbrallor och t-shirt...trodde jag. Ute var det endast 11 grader och kylig vind som t-shirten inte var gjord för.

Bättre med en rejäl jacka då, öppen men den tog emot värsta vinden.


På väg mot centrum, 30 meter före min händelserika korsning där det mesta i trafik händer och precis utanför vårdcentralen hände det.

En färdtjänsttaxi kom körandes och utanför vårdcentralen finns ingen trottoar utan som gående håller man sig till vänster och så gjorde jag. Ändå kör den kvinnliga och väldigt närsynta (förmodar jag) chauffören rakt på mig. I sista stund, kanske av en spasm i hennes kropp vreds ratten någon centimeter och bilens sida hamnar i min sida. Resultatet blev smärre skador i sidan på...bilen! Chauffören märkte det och kom kvickt ut ur fordonet. Hade hon öppnat fågelholken, hade jag fyllt den, och då inte med fåglar.


Resten av min färdväg gick utan större händelser tills jag hamnade på ICA, Och i kassan fick sällskap av en kvinnlig präst med former som fick mig att snubbla fram. Det är inte lät att tänka annat än syndigt då,kan jag meddela.

Med denna präst tätt intill mig, lämnar jag butiken och möter en kurvig dam till, nu var det dags att...synda, men jag lyckades missa henne och pelaren utanför, men inte vagnhel... som man parkerat i min färdväg.

Kontentan av detta torde bli att man ska inte vara för religiös eller flämtande efter behagliga kvinnliga personer.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 15 april 2009 11:01

Frun höll upp ett par trosor och sa anklagande:
- Mats, vad är det här? Ett par röda silkestrosor!
- Ja, det var så att...
- Försök inte, erkänn att det är din sekreterares trosor!
- Var hittade du dom?
- Jag? Det var brevbäraren som hittade dom under din kudde...

Av Zkrivaren - 15 april 2009 10:33

Egentligen är detta inte min avdelning utan Zimelz, men hon ligger för ankar i Bengaliska viken, och väntar på mig.

Men Försäkringskassan och dess bravader mot den enskilde fortsätter, är det inte den sjuka, så är det mot pensionärerna, de som har det dåligt ställt alltså.

Socialförsäkringsminister Cristina Husmark Perhsson får inte mycket hjälp av Försäkringskassans utredning som var tänkt att rädda pensionerna. Det mesta tyder på att pensionerna sänks både 2010 och 2011. Klart besked kommer i statsbudgeten till hösten.


I går kom Försäkringskassans rapport och i den framkommer att pensionerna behöver sänkas kraftigt även 2011 med dagens system. Det gör det än mer angeläget för socialförsäkringsminister Cristina Husmark Perhsson att hitta alternativ.


Att pensionerna sänks beror på att den så kallade bromsen, som egentligen heter ”automatisk balansering”, slår till. Balanseringen ser till att pensionsskulderna aldrig överstiger tillgångarna i pensionssystemet.


http://www.dn.se/ekonomi/hon-soker-vag-att-radda-pensionerna-1.844087

//Zkrivaren

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards