Alla inlägg den 12 april 2009

Av Zkrivaren - 12 april 2009 22:46

Efter Ipred-lagens inträde dyker allt fler sätt att undgå skivbolagens granskning upp.

Sajten Ipred watchlist, eller Ipred-koll, kan man med en lätt sökning ta reda på om ens IP-nummer varit aktuellt för granskning.

Inititativet till tjänsten togs av Malmö-bon Jacob Hansson, men uppmärksammades omedelbart av Piratbyrån och drivs numer i deras regi.

Tjänsten på sajten bygger på ett frivilligt nätverk av datoranvändare. Den som vill veta om ens IP-nummer varit aktuellt för granskning anmäler det på hemsidan. Frivilliga kontaktar sedan tingsrätter runt om i Sverige om vilka nummer som efterfrågats i tingsrätten.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2727783.svd


En bild säger mer än tusen ord, säger man, men jag vågar påstå att texten ovan säger väldigt mycket, innan man ens läst hela artikeln i SvD.


Lev väl!


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 12 april 2009 17:57

Din Facebooksida kan kosta dig drömjobbet.
En ny undersökning visar att chefen ser dig - på nätet.
GPS, e-post och spionprogram i datorn är andra sätt att övervaka sina anställda.
- Arbetsgivaren kan till och med se när du går och kissar, säger Kurt Junesjö, expert på arbetsrätt.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1531107/sa-spionerar-chefen-pa-dig


Övervakningen är här för att stanna. Lika mycket som vi använder datorn för att spela, arbeta, lyssna på musik, se film, ladda ner/upp m.m kan den användas för att kontrollera vad vi gör av andra. Men jag tror få vill ha det så. Men många struntar i det, konsekvenserna blir därefter.

Är det en sträng och hårdför samt okänslig person med bestämmandemakt, kan det bli obehagligt, är det tvärtom kanske ett samtal räcker.


Vi klagar på övervakande kameror ute på gator och torg, men på internet är det ovanligt tyst


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 12 april 2009 10:22

När jag äntligen fått av mig kläderna, vilket alltid tar lite lä-ngre tid när man är ensam, var jag så trött att jag såg...damer.

Jag hann släcka belysningen innan jag somnade och som jag sov. Och det var inte så konstigt, har ju sovit för lite de sista nätterna. Nu sov jag som en stock i hela 4 timmar.


Sedan var det lönlöst att försöka ens, till slut satte jag "korsdrag" i sovrummet. Jag öppnade allt utom fönster, och lyckades somna om.


Ipredlagen sätter sina spår nu, säger branschen, som upplever en kraftigt ökad laglig försäljning av musik, film och dataspel. Siffror upp till 30 procent uppges.

- Vi har absolut märkt en skillnad. Redan fem dagar efter att Ipred trätt i kraft gick både trafik och försäljning upp med runt 30 procent, säger Jacob de Geer, vd för Ameibo som säljer och hyr ut filmer på nätet.

Han har inga reda sifferbelägg, säger han, men tyckte sig se en ytterligare uppgång när han nu i påskhelgen kollade försäljningsstatistiken. Största uppgången ser han på hyrsidan.

http://www.dn.se/kultur-noje/musik/ipred-far-den-legala-handeln-att-oka-1.842620


//Zkrivaren piggare än vissa andra


Av Zkrivaren - 12 april 2009 00:22

Jasg sitter uppe fortfarande, inte för att vänta på någon som inte kommer, eller hör av sig, utan för att  jag är upptagen med annat.


Flera Djurgårdssupportrar orsakade kaos när de trängde igenom polisens avspärrningar vid nya Gamla Ullevi. Barnfamiljer flydde när supportrarna for fram 45 minuter före matchstart.
- Det såg lite otäckt ut ett tag, säger GT:s reporter Carin Linnér som hamnade mitt i bråket. 

http://www.gt.se/nyheter/1.1530173/supportrar-trangde-igenom-avsparrningar


Det här är en andledning till varför man inte vill gå på fotboll.  Detta är inte fotbollsälskande supporters, detta är bråkmakare. Om de ens är djurgårdare, vet jag inte, men de hör inte hemma på en fotbollsmatch. ven om det inte hände något nstörre allvarligare denna gång, så ska det inte ske.


Värre är när man inte klarar en förlust. När man tar ut det på ett våldsamt sätt, då ska man inte se fotboll live.

Den här gången var det DIF-supporters, nästa gång kan det vara AIK eller HIF eller något annat gäng supporters, om de nu skall kallas det.

De seriösa människorna i supporterklubbarna försöker göra nåt vettigt, som vissa förstör, vilket är tråkigt.

http://www.gt.se/nyheter/1.1530324/vilt-slagsmal-efter-matchen


http://www.dn.se/sport/fotboll/storbrak-nar-djurgardsfans-lamnade-goteborg-1.842416


Tur jag inte har någon väntandes i sängen, skulle bara bli bråk kanske?


Lev väl!


//Zkrivaren

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards