Alla inlägg den 27 mars 2009

Av Zkrivaren - 27 mars 2009 23:45

Jag sitter här ensam och inser hur ensam jag är.

Folk till trots via datan, är inte detsamma som i verkliga livet, det kan aldrig ersätta ett telefonsamtal eller en träff, gå på bio, käka middag ihop osv.

Datan är datan, och den skyddar den andre från att visa vem det är egentligen, för snacka kan man alltid för ingen ser ju om man ljuger. Inte heller är det farligt att såra någon, jävlas med någon osv.


Snart ligger man väl och sover i datan också.


Lev väl!


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 27 mars 2009 22:43

-Inte kan jag komma till dig, det kostar för mycket. Bara resan är på 1 000 spänn. Jag har så taskigt med stålar.

Hur många gånger har man inte hört detta.


Senare skall det ätas flott ute för en tusenlapp.

Resa för 10.000 kronor.

Köpa värstingdatan för många tusenlappar.


Jag konstaterar att det är skillnad på s.k fattiga och fattiga.

Precis som med s.k vänner och riktiga vänner.


//Zkrivaren




Av Zkrivaren - 27 mars 2009 22:25

Den 18 mars är en smått historisk dag. Det var då polisen visade att de fanns, att de klarade av ett uppdrag.

De tog sig in i en lägenhet där ingen misstänkte att något skulle hända. 

I lägenheten, som de tipsats om, för själva visste de inget, fanns det utrustning för piratkopiering, skriver SvD.

I bostaden hittades en server med många högupplösta filmer, redo för internet och nedladdning av alla de som sysslar med sådant, som struntar i upphovsrätt och ersättningar, så länge de själva inte behöver förlora stålar. De är riktigt schyssta snubbar och snubbor. Och de säger nog inte nej till en semester i några år med full kost o logi.

Samtidigt gör ju inte filmbolagen så mycket för att lösa problemet på ett bra sätt, de har ju fullt upp att jaga alla som skall sättas åt.


I det aktuella fallet var det Antipiratbyrån, de utan lapp för ena ögat (de kanske har på båda?) som anmälde allt.

Tillslaget är en fortsättning på husrannsakan som utfördes i Brandbergen i södra Stockholm i februari mitt under den uppmärksammade Pirate Bay-rättegången.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2661701.svd


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 27 mars 2009 17:20

Försäkringsbolagets Afas vd Torgny Wännström fick både lön och pension under två år, rapporterar LO-tidningen.

– Det kan naturligtvis sticka i ögonen att man får både lön och pension. Men systemet fungerar så, säger Afas styrelseordförande Bertil Jonsson, tidigare LO-ordförande.

Pensionen är enligt årsredovisningen ”oantastbar”. Wännström, som fyllde 60 år den 14 juni 2006, fortsatte som vd i lite drygt två år, till den 1 augusti 2008.

Lika illa är det med vice vd Lars Öhrstedt och Gunnar Söderberg, som har liknande förmånsbestämda pensioner. Alla kommer från Folksam och hade med sig avtalen därifrån.

Detta skriver aftonbladet idag.


Det är dags att ingripa, göra om systemet så att detta inte kan ske någonsin mer.

Speciellt i en finanskris där varslen haglar och arbetslösheten blir tvåsiffrig, då om något skall inte en vd, vice vd, sytelseordf. eller ledamot etc. kunna få ut dessa fantasisummor!

Inte underligt att försäkringspremien stiger hos Folksam, när deras vd och vice har sådana fantastiskt höga förmånliga löner och pensioner samtidigt.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 27 mars 2009 12:18

-Jag har inga planer på att avgå, det vore fegt, säger Vanja Lunby Wedin till LO-tidningen.

Personligen anser jag det vara smart att avgå, om man inte är girig och vill ha mer förstås.


http://www.expressen.se/Nyheter/1.1513143/sa-har-sager-fackledarna-om-lo-basen


http://www.expressen.se/Nyheter/1.1513103/packa-och-dra-wanja


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 27 mars 2009 11:52

Västgötabonden hade snott sig för att hinna få ut mjölken till vägen på morgonen. Men mjölkbilen dröjde. Han blev irriterad. Mjölkbilen kommer så småningom och föraren hoppar upprörd ut.
- Har du hört att tyskarna gick in i Polen halv fyra i morser?! frågar han.
Bonden:
- Ja, dom pojkarna är f-n i mig uppe på morron!

Av Zkrivaren - 27 mars 2009 11:11

Hej alla.

Nu var det ett tag sedan jag varit här inne och det har sina skäl... sjuka sådana. Ibland tar värken över ttalt och man hinner inte med ett "vanligt" liv, vilket kan vara frustrerande.


MEN... Nu har kampen börjat... och jag kommer lägga all min energi på det då detta Är viktigt. Den som inte är sjuk, kan bli... har någon i sin omgivning som är sjuk osv. Alla borde vara med!


Vi har ju haft en omröstning här inne och jag önskar alla som inte har klickat i vad ni tycker, gör det. Är vi sjuka fel behandlade, är vi värda den jakt som pågår, att vi alla ses som fuskare och behandlas som brottslingar... framför Allt, skulle Jag vilja ha denna behandling själv om jag blir sjuk?


Jag har tidigare lagt länkar om Resurs och manat er att gå med. Vi sjuka behöver all hjälp vi kan få. Detta nya nätvärk börjar nu komma ut i media. Kolla länk... Idag efter detta kändes det som något fog tag i mig och fick mig att skicka till ”min” tidning. Har även letat upp adresser till tidningar i närområde. En vän som har börjat jobba 100% fackligt ska få ta med sig min historia ikväll, och några andras som måste fram. Alla är av naturliga skäl anonyma!


RESURS, Respekt för Sjuka och Utsattas Rätt i Samhället  ett nätverk av engagerade läkare och sjukskrivna. (47 medlemmar på några dagar)


Detta är opolitiskt då vi sjuka är sjuka över partigränsera, detta är vktigt för politik splittrar och det gynnar inte om vi ska kämpa tillsammans.Idag behöver vi sjuka komma ut och att fler får reda på att RESURS finns och vad som är på gång.


Kanske vi kan bli många i U-stad och ha en manifestation här runt U-stad. Om inte, får blir det Göteborg. Hellre fler på få ställen även om det blir dyrare och svårare att ta sig dit. I U-stad skulle en eldsjäl också finnas, någon som kan och vill stödja de sjuka, kämpa för den sjukes rätt i samhälletNu börjar det koka i grytan då det nu påbörjats arbete för manifestationer runt om i landet.


Ni har några gånger skrivit om de sjuka utsatta och deras kamp här, senast igår som handlade om Elisabeth. Vi är många i området som har haft enorma problem med försäkringskassan som tror sig göra oss sjuka friska... (ungefär som ta din säng och gå). Nu fungerar ju detta inte utan de sjuka kämpar med det lilla den har och detta gör inte den sjuke friskare. Man får ha i minnet att vi sjuka redan "jobbar" 100% och resten av dygnet gör vi övertid, vi har aldrig ledigt, vi har inte semester för vi bär på våra sjukdomar var vi än går. Sen ska vi ut och jobba lite till. För de sjuka handlar detta inte om "vilja" jobba, det handlar om "orka jobba... dygnet har bara 24 timmar.


Jag är själv den sjuk som kämpat mot försäkringskassan och på något sätt fick jag rätt. Men som sjuk och det jag fick lägga ner min energi på sitter jag här idag med stora sviter av att känna mig kränkt, jagad, förnedrad osv av behandlingen. Att finna kunskap var en jobbig "hobby" och detta utan hjälp. Den hjälp man trodde sig kunna få fanns inte på f-k. Man var många gånger på väg att ge upp. Det jag hade i huvudet var: Vill inte samhället veta av mig så har jag inte här att göra, då kan ni förstå var jag var på väg, jag är inte ensam.


Här är en del av en kvinna som sitter idag och kämpar för sitt liv. Citerat "Tyvärr så är det så här det går till och jag tror att regeringen vet om detta men dom har skygglapparna på man ska utrotas har jag förstått, dom skiter i den som är sjuk"

här en till : "Är sjuk och funderar extra mycket nu på självmord som är en lösning för mina problem och sjukdomar och där hjälper varken KBT eller några piller". Ja, hur många känner inte detta av oss sjuka., hur många gör det inte?
 

Hela samhället har fått en syn på oss sjuka och det gynnas inte oss sjuka, vi är misstänkliggjorda, vi kan inte tala om att vi är sjuka, vi får formligen be om ursäkt vi finns till... ja det har fört med sig att vi idag är i mer utanförskap än tidigare. Det enda trygghet man har är innanför sin egen dörr så länge man får ha det kvar.Efter nu de nya reglera vet idag ingen var man sitter. Det enda vi vet är att vi är sjuka och vi har ingen större önskan att få vara friska och finnas till i samhället.


Nu har DN skrivit om den eldsjäl som nyss startat ett nytt forum för stöd för de sjuka, det kommer att bli Manifestationer runt om i landet. Idag är det 3 städer men vi hoppas det blir fler. Det är inte så lätt för oss sjuka att få ut detta till allmänheten och vi sjuka har svårt att komma ut och protestera utifrån våra åkommor.Jag hoppas ni har lust att gå in och läsa på länkar och förhoppningsvis kontakta Jenny på Resurs.


Jag hoppas ni gör något bra av detta så många fler får reda på att kampen har påbörjats och vi behöver hjälp av de friska för att orka.Min mailadress har ni ju så höra av er går bra.

Mvh "Zimpel"

(Undertecknat med mitt namn)

Detta har nu gått till avsändaren, hoppas de nu läser och gör något av det. Jag håller tummarna...Nu går kampen vidare och jag hoppas Ni är med oss i minoritet.


Önskar en vissen God morgon och alla en bra dag. Ta hand om den på bästa sätt. Kram Zimpel...

Pz.Ni som kom enda hit... snälla glöm inte omröstningen! Dz

Av Zkrivaren - 27 mars 2009 10:59

Nu kommer Mona Sahlin och Thomas Östros med sin medicin att ta Sverige upp ur den ekonomiska krisen, de lägger fram följande förslag:

1. En ny förmögenhetsskatt. Vi socialdemokrater vill införa en ny förmögenhetsskatt, där de som har en förmögenhet som överstiger 2 respektive 4 miljoner kronor får betala 1 procent i förmögenhetsskatt.

2. En rättvisare fastighetsskatt. Det är orimligt att de med stora attraktiva fastigheter inte bidrar med mer i skatt än vanliga radhusägare. Vi vill att de med villor som är taxerade till mer än 5 miljoner kronor ska betala en extra fastighetsskatt på 1 procent av taxeringsvärdet över denna nivå. Vi vill också minska fastighetsskatten för de med låga inkomster genom att låta begränsningsregeln omfatta alla.

3. Höjd skatt för höginkomsttagare. Vi vill höja inkomstskatten för dem med riktligt höga inkomster. Vi tittar på olika modeller – men den som tjänar närmare en miljon kronor om året kommer med vårt förslag att få betala mer i skatt än i dag.
Med dessa förslag om rättvisare skatter beräknar vi få in över fem miljarder kronor som bidrar till att finansiera våra förslag för att ta Sverige ur krisen. Vi stänger inte heller dörren för att det kan behövas ytterligare skatteförändringar. Krisen är djup – och alla måste axla sin del av ansvaret. 


Men är enbart skattehöjningar den hjälp vi behöver?

Idag har Sverige den näst högsta arbetslösheten bland ungdomar i världen, de som är vår framtid. Hur många av dem kommer att uta problem komma ut i arbetslivet någon gång i framtiden då krisen är över?


Regeringen har inte heller förstått vilken effekt jobbkrisen har på de offentliga finanserna. Sedan valet har den borgerliga regeringen sänkt skatterna med 80 miljarder kronor. Så sent som den 1 januari i år – efter att tillväxten sjunkit med nästan 5 procent månaderna innan – genomförde regeringen en skattesänkning på 15 miljarder kronor. På lånade pengar. Enligt Riksgälden kommer staten under 2009 att behöva låna ofattbara 135 miljarder kronor. Inte sedan 1995 har staten behövt låna så mycket pengar. 


Känns ovanstående text från DN, igen?

Så jobbar de borgerliga politikerna, med en ekvation som inte går ihop ekonomiskt, men kanske politiskt på kort sikt eftersom det alltid är populärt att sänka eller ta bort skatter.

På lång sikt är det annorlunda. Vi är inte USA, vi är Sverige med våra förutsättningar. Jag förespråkar inte höjda skatter och nya skatter på olika saker, i synnerhet inte sådana som drabbar den vanliga klåg och mellaninkomsttagaren, däribland skatten på bilbränsle.

Och nog är vi alla med och bidrar redan nu i krisens spår på olika sätt, en skattehöjning för de ekonomiskt svaga, är inte en lösning på krisen.

Regeringen säger sig vilja satsa på skolan och vården, ändå varslas lärare, skolklasserna blir onaturligt stora och problemen växer i skolorna för lärare och elever, för det finns inga pengar.

Inom vården varslas det också, det är stora underskott som skall skäras bort. Folk får bli arbetslösa.


Vi kan inte sitta och glädjas åt en uppgång när den så sker och oavsett vilken färg regeringen har, för effekterna kommer att sitta i länge efteråt, inte minst skall lånade pengar betalas tillbaka.


[Källa: dn.se]


//Zkrivaren

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards