Alla inlägg den 18 mars 2009

Av Zkrivaren - 18 mars 2009 21:10

Det var i tisdags förmiddag som händelsen inträffade. En transport hade precis lämnat Ugglarps slakteri strax söder om Svedala när grisblod började läcka ut på vägen. Närmare tio kilometer av väg 662 och länsväg 108 färgades röd. Totalt rann 400-450 liter blod ut på vägen.

Kan man kalla det kommunistisk väg?

http://www.kvp.se/nyheter/1.1502738/450-liter-grisblod-smetade-ner-en-mil


Själv vill jag tömma mig på mina fem liter blod för allt är bara jobbigt, inklusive att skriva en blogg och underhålla den med vettig text. Tomt överallt i mig och en enorm oro sliter mig i stycken. Nån självklar zkrivardrottning finns inte om det händer, inte än i alla fall.

Tänk att få åka iväg nånstans, få varva ner och framför allt lugna ner...sig.

Inte ens sängen är längre ett vilsamt alternativ. Inte ens där verkar jag ha en plats längre.


Lev väl!


//Zkrivaren



Av Zkrivaren - 18 mars 2009 16:02

Kraven på Stockholms hemlösa ska bli tuffare enligt ett nytt förslag till socialtjänst- och arbetsmarknadsnämnden. Till exempel ska prövningarna för att en hemlös ska få plats på ett av Stockholms fem lågtröskelboenden, som främst riktar sig till missbrukare, bli hårdare. En ”grindvaktsfunktion” som får förödande konsekvenser, menar Per Sternbeck, ordförande RFHL.

– Man försöker lösa strukturella problem genom att stänga ute hemlösa missbrukare. Trots att det finns ett ökat behov av stödboenden vill man minska inflödet, det kommer att leda till en utslagning bland de mest utsatta. Fler kommer att dö av alkohol- och drogrelaterade problem, säger Per Sternbeck till DN.se.

http://www.dn.se/sthlm/allt-hardare-krav-pa-hemlosa-1.824083


Man vill se till att de som idag inte bryr sig om att ens ta kontakt med den hjälp som finns, och bara fortsätter med droger, skall ha krav på sig.

De övriga skall få full hjälp.

Frågan är om ens de får full hjälp från sociala och andra inkopplade myndigheter. Och hur skall man kunna lösa bostadsfrågan i en stad som redan är full med människor som redan har bostadskontrakt. Några lediga lägenheter i rätt pris för en hemlös, som vanligen även är arbetslös, lär ha svårt att betala hyran själv.

Sociala har vissa möjigheter att stå för hyran, men i finanskriser skall det sparas och risken är stor att även de hemlösa, drogberoende eller inte, drabbas av besparingarna.

Och hur skall man få tag i bostäder i en stad där redan människor som har det gott ställt, inte kan få en bostad? Även socialas resurser är begränsade.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 18 mars 2009 15:53

Har du en Ericsson mobil? Då kan det vara en av de sista som Ericsson bidrar med.

Nu är ryktet igång att Ericsson släpper sin del av Sony Ericsson, men kan man lita på ryktet?

Mobilbranschen står inför svåra tider. Svensk-japanska Sony Ericsson är ett av de bolag som haft det särskilt tufft. Enligt den tyska tidskriften Manager Magazin vill nu Ericsson avsluta sitt ägande i bolaget. Tidningen hänvisar i sin nätbilaga till flera olika källor som sägs ha insyn i ärendet. Delägaren Sony pekas ut som den som ska ta över bolaget.

Rykten om att samarbetet mellan Ericsson och Sony gnisslar har funnits länge. Men enligt Greger Johansson, analytiker på Redeye, finns det flera saker som pekar på att ryktena inte är sanna.

http://www.dn.se/ekonomi/rykte-ericsson-vill-slappa-sony-ericsson-1.824163


//Zkrivaren


Av Zkrivaren - 18 mars 2009 11:02

En flintskallig 30-åring gick till en spåkvinna, slängde fram en almanacka och sa:
- Jag vill att du pekar ut datumet när jag kommer förlora min oskuld.
Spåkvinnan bläddrar igenom den och säger till slut:
- Tyvärr, du måste komma tillbaka med en ny almanacka. Denna slutar efter år 2019.

Av Zkrivaren - 18 mars 2009 10:54

Många skolor tar kontakt med bloggportalen blogg.se för att få stopp på bloggmobbning.

Kränkningar och påhopp i bloggar är så pass vanliga att bloggportalen stänger ner ungefär två bloggar om dagen.

- Oftast är det just de reglerna användarna brutit mot när vi stänger ner bloggen, säger Roland Karlsson som är ansvarig för bloggandet på blogg.se

Roland Karlsson säger också att de är noga med att det inte räcker att bara stänga en blogg.

http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=2706107


Orsaken eller orsakerna bakom mobbingen, blir orörda, de som skall tas upp och åtgärdas. I annat fall kommer mobbingen att fortsätta. Via blogg nån annanstans, i skolan, på fritiden osv.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 18 mars 2009 10:35

Tidsplanen har spruckit och åtta till tio miljoner kronor saknas. Politikernas löfte om att bygga Europas största skejtpark i Högdalen riskerar att grusas.

Löften från politiker, som inte är värda pappret det är skrivet på. Ofast är det så. Ändå sitter vi väljare och röstar på dem, hoppas de skall lyssna och göra rätt saker, fatta beslut som väljaren, vi alltså, vill.


I höstas beslutade politikerna i Stadshuset att 30 miljoner kronor skulle vikas till det jättelika skejtbygget i Högdalen. Men man missade en detalj; anläggningen ska byggas i ett grönområde som saknar fungerande infrastruktur.

- Den placering man har valt saknar infrastruktur för att uppföra arenan, driftsätta arenan och få folk att på ett lätt och smidigt sätt komma dit, säger Åke Roxberger, planeringschef för idrottsförvalntningen.


Politikerna i stadshuset talar med stora ord hur det skall lyfta söderförorten till Stockholm. Högdalen, skall sättas på kartan som en skejtort man vill till.

Då gäller det att fixa fram de pengar som saknas, inte svika väljare, ung som gammal.


Jag växte upp i närheten och vet hur området ser ut. På vintern var det skidor på Högdalstoppen, rakt utför, utan att veta hur man bromsade.  Jag tog nödstoppet, satte mig på baken. Värre var det sista biten, när föräldrarna tittade på. Måste visa mig på styva linan, och dundrade ner, förbi föräldrarna som drog djupa andetag. Jag var på väg mot den livligt trafikerade Magelugnsvägen. Tur för mig fanns ett trådstaket uppsatt, i vilket jag fångades upp. Ett nytt sätt att stanna var uppfunnet.


I Högdalens centrum minns jag mest djuraffären, där jag köpte mina djur, eller gamla Tempo, dit jag gick med föräldrarna.

Numer är det en bussknut med ett antal bussar kors och tvärs, samt t-banelinjer, som tar människan vart den vill...nästan.


Och när jag hör detta om att löften kanske inte infrias blir jag både ledsen och arg samtidigt.


För den som vill läsa om det, klicka på länken:

http://www.dn.se/sthlm/hogdalens-skejtpark-hotad-1.823784 


//Zkrivaren


Av Zkrivaren - 18 mars 2009 09:31

En tidig morgon och alldeles själv, känns det som. Till slut började folk vakna upp, undra när jag ska göra det? Bara för att man stiger upp behöver man inte vara ”allert”. Efter söndagens misstag har det varit värre värk än vanligt, vad det beror på kan snillet jag bara spekulera. Har haft en knivspets i nacken där jag har diskbråck... gick inte röra skallen åt något håll utan spetsen trängde in. Sen att ta en sömntablett på dagen var för övrigt ingen hit, snacka om vinglig och var som en ”guppy” hela dagen, så dj-la trött.

Utav mina knivskador gjorde det att jag missade min tandläkartid på måndag, detta är en mardröm för mig att inte ringa och tala om att jag inte kan komma. Jag hatar missa, kommer helst en månad för tidigt en timme försent. Nu har jag ringt så hon ska ringa upp... och så är det dags för förklaring som den som är sjuk alltid måste. Jag vill helst inte behöva betala pga av sjukdom, får se hur det går... nu är det bara vänta tills hon ringer och det kan gå en halv/hel dag med den väntan. Sen får jag tacka för påminnelsen Z, har inte sovit ordentligt inatt för jag var rädd missa ringa.

Kollat tidning och där står att kommunen sätter upp 100 nya papperskorgar. Nya röda fina och på bild visar en röd påse i. Röd påse innebär brännbart, man kan undra om det inte gäller samma för kommun som för hushåll som ska sortera ihjäl sig. I dessa röda kommer allt hamna och mycket som inte ens är brännbart. Vi får hoppas någon nisse ska sortera innehållet i slutändan innan bränning.

Sen en anka om posten som har lyckats komma på e-m istället för förmiddag, man kan undra var postpersonal gör som att inte komma ut förrän så sent... själv har jag inte fått post på flera dagar och jag anar oråd. Är det ett tecken på otrevligt grönt kuvert...

Idag på nyhetsmorgon har de tjatat om fetma, tom ”lagom” och hur farligt det är, vilka sjukdomar människor får om de inte är normalviktiga. Nu tror inte jag det hjälper med skrämselpropaganda för att få folk gå ner i vikt, hur många år de kommer leva kortare. Talas också i programmet hur bra och lätt det kan vara laga egen mat istället för att köpa färdigt, det är bra... men alla hinner inte i detta stressamhälle. Så många som äter skräpmat, många hinner många gånger inte äta alls... eller har råd

Nyheterna visar också att moderaterna har ökat i jämförelse med sossar, eller förtroende för Fredrik kontra Mona, kd hamnar under strecket 4%...

Sen alla bonusar till alla höjdare, hur de roffar åt sig pengar som inte finns. De borde inga ha alls då de har sina topplöner redan och klarar sig så bra att leva ändå. Jag undrar när jag ska få någon bonus, hmm eller åtminstone skattesänkning som alla andra. Är väl bara en dröm, vi sjuka ska få betala dyrt och känna att vi lever på alla vis, lyckliga vi.

Nu blir det kaffe med en messmörmacka i avvaktan på bidrag från f-k som jag är så tacksam jag får för att ”överleva” en månad till. Nä nu får jag hänga på mig telefonen så jag inte missar samtal och sedan planen för dagen i övrigt blir väl vänta på den stora solen som skulle komma idag... och med den kommer det dåliga samvetet att man borde göra massor, kanske bäst dra ner persiennerna så inte strålarna får allt att komma fram inomhus, för att inte snacka om rutorna.

Precis nu är dessa städtanter i tv-rutan. Det var precis det jag behövde höra nu. Programmet kommer tillbaka där de visar upp svinstior till hem... det är väl så man får ha det snart om hushållsarbete ska räknas som arbetsförmåga.

Tips: Bikarbonat är bra suga upp svett i sängen, som är en smittkälla. Bädda ska man inte bädda, vädra är bra. Tvätta kuddar och täcke varannan månad

En snuskkälla är tangentbordet.. Huanemej

...gå in och kolla på 4:an, de kommer med massa tips och tävling blir det. Man kan vinna en hel städdag. Får säga lycka till!

Ha en bra dag i vårvädret och ta hand om er dag...// Zimpelz

Av Zkrivaren - 18 mars 2009 08:38

Jag sov som en stock när det plötsligt började tjuta i lägenheten. Det tog en stund för mig att vakna, och då satte jag mig upp i sängen. Tjutet överröstade allt. Det var egentligen inte mycket den behövde överrösta, tyst som det var klockan 4 på morgonen.

Mina sömndruckna tankar undrade vad det var som tjöt och  något senare poppade lösningen upp i hjärnkontoret: rökdetektorn!

Det  visade inte vara den, det var inte ens verklighet, jag drömde allt, somnade om och hamnade i nästa dröm, tills klockan brutalt väckte mig och jag tvingade mig upp för att möta en kylig, men solig morgon, det är onsdag!!


//Zkrivaren


Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards