Alla inlägg den 3 mars 2009

Av Zkrivaren - 3 mars 2009 21:57

Kvällen är här och en bra tisdag blev en sämre kväll efter att jag hamnat i diskussion om utseenden och förhållanden.

Idag tycks allt kretsa om hur man ser ut, attraheras och pengar, det skrämmer mig och sänker mig.

Vad har jag gjort? Jag som mer ser det inre, det som finns inuti, inte det yttre skalet, som kan vara hur fint och gulligt och sexigt som helst, men insidan är ful, grym och elak.


Nu känns världen tyngre och det mörka kommer mot mig, är fallet på gång? Eller finns det där en ängel för mig?

T o m zkriverskerna har tagit olovligt långledigt, de har ingte tid eller inget att skriva om. Undrar om det finns nån åt mig med horn o svans?


Lev väl!


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 3 mars 2009 21:19

Hade inte tänkt ge mig in i detta men jag gör det som jämförelse... Här kommer dagens första och sista från mig...


Det viktiga... berör oss?


Ibland blir jag förvånad vad som berör människor. Så många som bara bryr sig om ytliga ting. Det man kan få gratis engagerar. Nåfot man har nytta av sjlv för stunden. Kan man ”ta” något av det som tillhör andra... ska vara en rättighet. Att det sedan sitter människor som har sitt levebröd av det de kan... är inte av intresse. Ibland så kan jag relatera det till att betala tv-licensen, man vill gärna se och andra får betala... dyrt.

 

Det ser man nu i media när det handlar om Pirate Bay. Så mycket skriverier och många som är intresserade vad som händer i fallet. Ska det vara rätt... eller fel. Vem ska bli skyldig?

 

Jag vet det är många som laddar ner musik, böcker, videofilmer för eget bruk för att slippa betala... sen kan man kopiera och ge vidare, säkert de som tjänar några kronor på det.  Nu är jag inte helt utan ansvar i detta då jag själv laddade ner musik till datorn, jag kopierade så jag skulle kunna höra i bilen. Det var innan snacket om att det skulle bli olagligt, då la jag ner det.


Ju mer man tänker vidare, vilket man måste för att förstå, så inser jag att jag inte själv skulle vilja jobba gratis... de som håller på med musik, författa ska ju bara överleva. De måste ha mat på bordet, de har familj att försörja... är det då rätt av oss andra formligen ta deras lön? Vem av alla de som ger ut, laddar ner vill jobba gratis på det jobb de har?


Först ska vi tjäna på det vi utför, sedan ska vi ta andras inkomst... Är det rätt för att vi ska snika till oss det andra har upphovsrätt till? Var ska man dra gränsen på vad som är lagligt eller... inte? Har man inte pengar att konsumer med, kan man ju inte bara ta, ... Att bara ”ta” Är att stjäla...

 

Visst är det bedrövligt att alla dessa mellanhänder måste finnas... men det får inte drabba den som vill ha sin lön för mödan till eget uppehälle, är det konstigt?

 

Den 17 april kommer dock domen

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=286&a=480299


Åklagarsidan har yrkat på fängelse samt skadestånd på 117 miljoner kronor

http://www.metro.se/2009/03/03/94899/rattegangen-slut-snart-kommer-domen/index.xml

Ännu hårdare press på fildelarna...

http://www.dn.se/fordjupning/europa2009/annu-hardare-press-pa-fildelare-1.809944


NU...

Till något av Allt i samhället som borde beröra människor mera... och som vi alla kan hamna i...

Kommer till något som borde beröra oss alla som fan är viktigare än alla ned-uppladdningar.


Tex... Hur människor i sjuka i samhället behandlas. De som kämpar för att överleva under sina förutsättningar.  Hur väldigt många ser de sjuka som parasiter och lever på de som jobbar och betalar skatt... Hur många ser de sjuka som snyltare... Hur det fuskas hej vilt... och hur de sjuka får kämpa i olika rätter utan hjälp. Men detta ämne bryr sig inte så många...

http://www.aftonbladet.se/debatt/article4536571.ab


Och nu utövar f-k hot mot regeringen för att få mera pengar... till vems fördel kan man undra... de sjuka?

http://www.dn.se/nyheter/minskad-personal-okar-press-pa-forsakringskassan-1.810814

 

Medans Husmark reser på turné... för att informera om det brev som håller på att skickas ut till de 430.000 berörda... Till vilken kostnad? Undrar om hin är rädd hon kommer missa en och annan sjuk ”fuskare” tro? Eller att de sjuka inte an läsa skriven text?


För er som vill hjälpa de sjuka... Gå in på Resursbloggen, ett nätverk för de sjuka. Bli engagerad och hjälp till.

http://resurs.blogg.se/category/allmant.html


http://www.protestera.just.nu/


Några städer har redan gjort det... Göteborg tar nu också upp kampen... http://resurs.blogg.se/2009/march/goteborg-tar-upp-kampen-samling-pa-gustav-ad.html


Sen en viktig "obetydlighet" till... alla barn som mår dåligt i vårt fantastiska välfärdsamhälle...

 

Måste säga vi lever i en "fantastisk" sjuk värld. Jag hoppas dock "rättvisan" kommer vinna i de båda det ena och andra fallet.

Med detta svammel som varken jag... eller ni inte heller förstår önskar jag er en god natt...// Zimpelz

Av Zkrivaren - 3 mars 2009 20:20

När djurskyddsinspektörerna tog sig in på en äldre kvinnas gård i Västerdalarna möttes de av en skrämmande misär. Inspektörerna tvingades avliva över 100 svältande djur, bland dem 19 katter som suttit inlåsta på toaletten.
- Alla var magra eller väldigt magra, säger Johanna Öijer djurskyddsinspektör på länsstyrelsen.

Detta skriver Expressen


http://www.expressen.se/Nyheter/1.1486010/har-tvingas-de-avliva-100-svaltande-djur


I 20 års tid har detta pågått med kommunens vetskap. Det har kommit förelägganden, lite har gjorts och sedan fallit tillbaka igen.

Hur kan detta få ske idag? Alla de djuren som har lidit under denna tid, för att ingen kan ta tag i det och göra det som krävs.


Vi tar efter USA i så mycket, varför tar vi inte efter dem i bl a Texas och inför en speciell djurpolis efter amerikansk modell, med hårdare straff för djurplågare så våra djur får det liv de förtjänar.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 3 mars 2009 17:37

Tänk att det skall vara så svårt att komma ihåg vissa saker, som bomullspinnarna, Topz, jag glömde igår och skulle haft i förrgår.

Nåja, glömsk man gör så gott han kan (tyst Zimpelz) och glider in på ICA, det är tomt spöklikt tomt. Bara två personal, nästan inga kunder.

Jag tassar tyst efter topz, men ödet slår till, det blir totaltstopp i hjärnkontoret.

Hallå...var är alla?

Strejkar ni i huvudet?

Eller somnade ni?


Jag srpinger som en yr välgödd tupp runt i butiken, fattades bara personal med slaktverktyg bakom mig, så var kalkonfilmen klar.

Till slut hittade jag det jag skulle ha, och lämnade efter betalning butiken.


En bit från butiken går järnvägen, och jag fick åter igen möjlighet att se godståget från norra Sverige...eller till norra Sverige, beroende på vilket håll det rulla, och jag kunde inte låta bli att räkna vagnarna nu heller, 40 stycken rullade förbi i god fart.

Minnen från morfars tid vid järnvägen rullar också förni...i minnet.

Det var tider det.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 3 mars 2009 15:34

Ha aldrig sex i trädgården! Visst är kärleken blind, men det är fan inte grannarna! (Självupplevt)


---------------


När de båda männen från gasverket har läst av alla mätarna i ett villaområde vänder sig den äldre av dem till sin yngre kollega och säger:
- Ska vi slå vad om att jag hinner före dig till bilen?
Den yngre mannen tittar nedåt gatan mot bilen som står parkerad ett kvarter bort. Han ler och säger:
- Du har inte en chans.
I samma stund som de båda männen börjar springa tittar en äldre kvinna ut genom fönstret i ett av husen längs gatan.
De båda männen springer sida vid sidan när de plötsligt hör hur någon flåsar ljudligt bakom dem. De stannar och vänder sig om och ser den gamla kvinnan komma springande mot dem.
- Vad står på? ropar den äldre mannen till henne.
Hon hinner ifatt dem och säger flämtande:
- När jag såg två män från gasverket springa för brinnande livet, tänkte jag att det nog är bäst att jag också gör det!


Av Zkrivaren - 3 mars 2009 15:23

Vänta dig en härlig vår.
Enligt norska meteorologer kommer den att bli varmare än normalt.
- Det kan bli en halv till en grad varmare i södra Sverige, säger Oyvin Johnsen, som arbetar på meteorologisk institutt.
Vänta dig en härlig vår.
Enligt norska meteorologer kommer den att bli varmare än normalt.
- Det kan bli en halv till en grad varmare i södra Sverige, säger Oyvin Johnsen, som arbetar på meteorologisk institutt.


http://www.expressen.se/vader/1.1485238/det-blir-en-harlig-var


http://www.yr.no


Det är inte lite försent den äntligen kommer, våren som är så efterlängtad sedan minst en månad tillbaka. Egentligen kommer väl våren aldrig i tid, för den som väntar, men nu har det varit uselt väder efter en usel sommar, så vi behöver sol och värme, och det är mycket av denvaran.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 3 mars 2009 12:14

Nu får jag sluta beställa hem mat.

Jag har alltid tyckt den tagit lite lång tid, idag fick jag svaret.

Bilen stannade utanför fönstret mitt och det visade att den hade kört 17,5 mil enkel väg!


Inte konstigt att maten blir kall och företaget har dyra maträtter.

Å andra sidan, fick jag ju ingen mat...Halllåååå...


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 3 mars 2009 11:10

Debatten om filedelningen och rättegången mot Pirate Bay går vidare. Idag är det troligen den sista dagen i domstol, för den här gången. För oavsett utgång, kommer någon att överklaga domslutet och det blir en prövning även i högre instans.

Jag har nämnt det förr, men kan och har förmodligen varit otydlig, delvis felaktig om vissa saker som jag nu skall försöka rätta till på ett tydligt sätt.


Vad är illegal fildelning?
Fildelning innebär att man gör sina dokument tillgängliga för andra datoranvändare. Dokumenten kan vara texter, bilder, ljud, film med mera. Till exempel på arbetsplatser är fildelning idag något helt nödvändigt och tillämpas fullt lagligt. Fildelningen blir illegal om filerna sprids utan upphovsrättsinnehavarens medgivande.

Vad är upphovsrätt?
Den som har skapat exempelvis film, musik, ett datorspel eller en roman har upphovsrätten till verket. Upphovsrätten är skyddad i lag. Det finns två delar i upphovsrätten: den ekonomiska och den ideella. Den ekonomiska innebär att upphovsrättsinnehavaren har rätt till ersättning om hans eller hennes alster sprids. Den ideella upphovsrätten innebär att alstret inte får användas på något sätt som kränker upphovsmannens konstnärliga anseende och egenart.

Vad säger lagen om fildelning?
Sverige fick en skärpt lagstiftning 2005. Numera är det inte bara olagligt att göra material tillgängligt på Internet utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd. Det är även olagligt att ladda hem det. Straffen är böter eller fängelse i högst två år. Ett mindre antal personer har dömts till böter i Sverige för att ha spridit film och musik. Ingen har ännu fått fängelsestraff.


http://www.dn.se/nyheter/sverige/illegal-fildelning-en-snabbguide-1.809761


http://www.dn.se/kultur-noje/the-pirate-bay-bara-en-av-manga-fildelarsajter-1.810755


http://www.dn.se/kultur-noje/rattegangen-mot-pirate-bay-dag-9-1.810989


http://www.dn.se/kultur-noje/rattegangen-mot-pirate-bay-dag-10-1.811671


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4544446.ab


 http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2541833.svd


//Zkrivaren

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards