Alla inlägg under februari 2009

Av Zkrivaren - 26 februari 2009 18:59

I mitt bostadsområdehar vi sedan något år källsortering, vilket innebär sortering av sopor, som vissa gör och andra inte gör. Och det är lätt att förstå dem som inte gör det.


Idag tömdes säckarna, och 1 och en halv timme senare, var säcken för kartong, wellpapp, toarullar etc, full! Nästa tömning är om 14 dagar! Själv tömde jag tre påsar med sammanpackad kartong av olika slag, som stått upp till tio dagar i bostaden.


Källsortering är fantastisk - för vem?

Hyresvärden är ännu mer fantastisk - tror dom.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 26 februari 2009 16:17

Tre varma grader säger termometern, men det är kallare i vinden. Våren är på väg, hävdade jag tidigare och gör det ännu.

För mina stora öron uppfångade ett samtal mellan tre personer, där samtliga nu ser sina vårlökar komma upp, en av dem hade snart utslagna blommor.

Idag kom jag ihåg att köpa rakhyvlar, något jag glömt i 2 veckor. Det kändes skönt, men det var nära ögat att jag hade glömt dem igen. Och när
jag kommer till kassan är två kassörskor redo att betjäna...mig! Det är ICA-service!
Jag valde den högra eftersom jag kom från det hållet, och hon hejade glatt och när jag hade betalt kom jag naturligtvis på att jag glömt påsen.
Tre steg tillbaka med orden:
-Det man inte har i huvudet får man ha i bena.

Utanför trodde jag att jag hade tappat mobilen, inte den senaste och skrytsammaste, den får bli billigare först, men den kassörskan höllt i en mobil av samma modell och färg som min. När jag kände efter var min kvar i byxfickan.


//Zkrivaren tankspridd idag

Av Zkrivaren - 26 februari 2009 13:57

Och så har den svenska epidemin till sjukdom slagit till igen. Jag talar om den svenska avundsjukan.
På 3 dagar har två av mina vänner råkat ut för påhopp, orättvisa påhopp från avundsjuka illasinnande personer via sina bloggar. I ett fall gick ärendet långt, onödigt långt på grund av en enda persons avundsjuka. Vill man inte läsa det, är det bara att låta bli, valfrihet kallas det.

Här tycks detsamma ske för här försvann bild o bakgrund för oss som skrivit, laddat ner osv. Sådant är...kul?
Lite information från ansvariga är banne mig inte för mycket begärt!


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 26 februari 2009 13:45

En amerikan är på semester i Stockholm och anmäler sig till en guidad tur genom huvudstaden. Guiden visar stolt upp de mäktiga byggnaderna, men till hans stora irritation säger amerikanen gång på gång:
- Äsch, det är väl ingenting. Sånt där kan vi bygga på en dag i USA...
När den guidade gruppen kommer fram till Stockholms slott bestämmer sig guiden för att jäklas med amerikanen. Guiden står stilla och tittar på slottet, och amerikanen frågar:
- Vad är det här för byggnad?
- Jag vet inte, säger guiden, den stod inte här i morse...

Av Zkrivaren - 26 februari 2009 13:38

Förmiddagen rann iväg fortare än vanligt, e-post, uppdateringar och det vanliga tog sin tid. Nu regnar det ute och är +3 grader. Våren är på väg nu, det känns så. Jag väntar på att höra kanadagässens skrik i skyn innan de landar vid "min" sjö, några hundra meter bort. De är ju regelbundet återkommande fåglar, för min del är det tredje året, som jag träffar dem när de nu kommer.

Fortfarande är det inte möjligt att lägga ut inlägget, och irritationen växer, åtminstone hos mig. Jag vet flera som har bytt, alltså lämnat och detta stopp påverkar sannolikt flera att lämna till annan leverantör.

//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 26 februari 2009 13:30

Natten blev en låååång skön sömn, kanske för skön av det stående problemet att döma. Eller hade det varit en kvinna i min säng utan att jag vaknat, som gjort nåt?

Under natten regnade det lite och det är blött ute, på med gummistövlarna alltså och gå. I skrivande stund är det mulet, och jag kommer inte fram att lägga ut texten heller. Irriterande när sådant händer.
Nu blir det att lägga allt på hög, seda få ut det.

//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 25 februari 2009 22:32

Så har vi kommit till den stunden att sista inlägget(?) skall skrivas, och med tanke på nattens arbete med alla bloggar blir det kanske inte så många som hinner läsa, så jag blir kort i kväll.


Jag ska själv varva ner med en kopp choklad innan sängen drar mig till sig, den känner sig ensam tror jag.


Lev väl!


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 25 februari 2009 19:55

En viss mängd musik får man ladda ner, men vad är en viss mängd i antal och tid?

Är det en låt i veckan eller månaden?

Är det valfri låt/artist?

Om polarn laddar ner utan min vetskap på min dator när vi har fest, ska jag verkligen betala?


Många frågor i många huvuden och allt från den 1 april. Säkert finns det ställen där ip-nummer inte syns eller delas ut, och flera rättegångar av den typ som nu pågår mot Pirate Bay, lär se dagens ljus.

Nedan kan du läsa lite av vad det innebär.


Ipred-lagen
Utgår från ett EU-direktiv från 2004, som egentligen skulle varit genomfört 29 april 2006.
Lagen ger från 1 april upphovsrättsägare rätt att bland annat:
° samla uppgifter om aktivitet på ip-adresser, utan särskilt tillstånd från Datainspektionen.
° i domstol begära identitetsuppgifter om innehavare av ip-adresser, för att kräva skadestånd.
° därefter samla bevis under 1 månad utan att den misstänkte informeras.
° under den månaden i domstol begära intrångsundersökning, där kronofogden kommer hem och kopierar innehållet i en enskilds dator.
Lagens tillämpning ska löpande granskas av regeringen.
Källa: Näringsutskottets betänkande 2008/09:NU11. (TT)


http://www.expressen.se/Nyheter/1.1479243/ipred-lagen-har-klubbats-igenom



//Zkrivaren

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards