Alla inlägg den 5 februari 2009

Av Zkrivaren - 5 februari 2009 21:01

Det är inte alltid som allting fungerar hos människan, ibland går något snett, som för mig nu.

Jag ger och ger, vissa tar emot, andra inte. De flesta ger mig på käften, när jag öppnar mig.

Nu lägger jag mig och hoppas på en bättre morgondag, om jag inte fryser fast i kylskåpet.


Lev väl!



Av Zkrivaren - 5 februari 2009 17:50

Idag har snön kommit på allvar...eller snarare på marken i nästan hela Sverige, värst i Norr- och Västerbotten, där upp till fem decimeter väntas komma ner.

Och idag tänkte jag muntra upp alla läsare med vinterminnenr som jag minns. Några åtminstone.

Det första kom när jag var liten, runt 8-10 år då en kompis hittat den ultimata pulkabacken, nära bosaden så föräldrarna kunde se oss. Det var ett berg, starkt sluttande, nåt åt störtloppsfantasterna att åk utör. Men nu tog vi pulkan och åkte med fart ner, men inte utan fara. Längst ner, där man fick rikta in sig på en av oss byggd övergång från skarp lutning till noll lutning, och sedan komma upp i backen på andra sidan. Den var inte så nrant, bara smal, en meter bred. På var sin sida var det höga stenkanter och taggiga buskar.
Som extra svårighetsgrad kom det även människor gåendes från tre håll.
Detta var inte svårt att klara, men nära var det några gånger då några tjejer höllt på att bli påsatta påkörda av mig.


Då höjde jag svårighetsgraden till 9 poäng, för jag hade hittat den ultimata pulkhoppedelen i backen.
Sagt och gjort, med högsta möjliga fart kom jag farandes, över hoppet ut i luften, ca 10 meter ovan mark. För att likt tecknad serie stanna upp innan jag åkte lodrätt ner i betongen.
Hur ont det gjorde går inte att beskriva, men läkarbesök var ett måste och en spricka i kosvansen, som jag sa då, hade jag fått. Senare fick jag veta att det hette svanskotan. :-)

//Zkrivare som älskar damer sommaren

Av Zkrivaren - 5 februari 2009 16:11

Mitt i allt elände med pengar som fryser inne eller tas från fattiga, kommer en intressant och  - om jag får skriv så - rolig nyhet från Dagens Industri.


"SEB:s vd Annika Falkengren avstår helt från sin bonus för 2008. För 2007 fick SEB-chefen 4 miljoner i bonus och därmed totalt 12,1 miljoner kronor i ersättning.


Enligt SEB:s årsredovisning för 2007 framgår att vd:n Annika Falkengren fick 4 miljoner i kronor i rörlig lön. Tillsammans med en lön på 7 Mkr och förmåner värda 1,1 Mkr betyder det att SEB-chefen fick 12,1 Mkr i ersättning för sitt jobb i banken under 2007."


Okay, bruttan klarar sig ändå, och kan säkert dela med sig till någon...mig kanske? Men gesten att avstå en summa av denna storlek, är fin. Om pengarna sedan kom till användning i någon form av fond, dit alla som vill följa hennes exempel lämnar överflödiga pengar, för utdelning till t.e.x pensionärer som får mindre snart, vore ännu bättre.

Här har andra stora inkomsttagare nåt att lära sig av, men bakom varje klok kvinna står det ju bara...män.

Undrar om regeringsledamöterna kan avstå sin höjning i år till förmån för...något?


Läs hela artikeln i DI:

www.di.se


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 5 februari 2009 15:45

Nu tar Kronofogden till de vassate de har, som de fick 2008, att ta pengar från den enskildes bankkonto, för att betala gamla skulder.

Ingen hänsyn tas till om det är en ekonomisk svag person, som kanske har lagt undan pengar för vård, tandvård eller annat liknande. Detta tar fogden ingen hänsyn till.


Och för de som har hamnat där och normalt använder sitt bankkort, ICA-kort eller annat kort med kontanter på konto, riskerar att stå med tomt konto i kassan, när matvarorna skall betalas. Vad är detta för ett oerhört elakt påhitt som våra folkvalda politker givit Kronofogden tillstånd till?

Först efteråt när fogden varit framme får den drabbade veta något.


Även om reglerna för utredningarna har ändrats, är reglerna desamma för vad man får behålla för att klara sitt uppehälle.

Ändå upplever många budget- och skuldrådgivare att kronofogden tillämpar hårdare tag sedan årsskiftet.

Sven Kihlgren, chef för indrivningen på kronofogden, tror att det kan bero på att situationen med större utredningar för alla skuldsatta är ny.
- Det har gått lite fort ibland. Man kan få en rättelse i efterhand, men det är inte helt lätt, säger han.

- Man får inte sätta av pengar till vad som helst, även om det är behjärtansvärt. Att till exempel spara för att besöka sina barn är inte ett tillräckligt skäl.

Frågan är om mat, sjukvård och tandvård, är saker man får sätta undan pengar för, och i så fall, hur märker man upp dem så fogden inte rör pengarna?


Läs mer i DN.se

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=880764


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=880766


På förekommen anledning skall jag förtydliga mig. Texten ovan avser vanliga människor och inte brottslingar som dömts för brott och skadestånd!

//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 5 februari 2009 15:31

Idag känner jag mig insnöad - ute!

Okay, en centimeter är inte hela världen, det är hos mig. Det är småhalt och jävligt. Och naturligtvis åkte jag på att köpa batterier eftersom någons minne inte varit i funktion...tydligen. Jag nämner inga namn.

Så iväg till ICA, och köpa det och lite snabbmat. Och till en väntande kassörska, modell gullig. Hon till och med sa att hon väntade på mig. Inte utan att man blir varm i kläderna, undrar vad familjen säger om det.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 5 februari 2009 10:41

Det var en gång två norrmän som skulle bygga ett hus. De hade nyss lagt in isolering och ska bara sätta på panelen på utsidan. Den ena normannen står och spikar medans den andra ska öppna en låda med spik och hjälpa till.
Normannen tittar ned i lådan med de fint uppradade spikarna.

— Men det här var ju väl konstigt!? säger han till den andre.

— Vadårå? svarar den andre.

— Ser du inte? Huvuderna på spiken är riktade mot väggen och den spetsiga bort från väggen. Det kan jag aldrig spika i!

— Är du dum eller? De spikarna ska vi ha till andra sidan av huset!

Av Zkrivaren - 5 februari 2009 10:28

Det skiljer nästan 35 000 kronor från den som tjänar mest till den som tjänar minst bland västsvenska kommunstyrelse- ordföranden, visar Dagens Samhälles sammanställning.
Tidningen har tagit fram vad ordföranden i alla Västsveriges kommunstyrelser har i lön.

Listan toppas av Göteborgs nytillträdda Anneli Hulthén (S). Hon får enligt tidningen 66 500 kronor i månaden 2009 – en höjning med 6,6 procent från förra året.

Detta är ändå för lite för kommunalrådet i Lerum, Henrik Ripa (M) i Lerum vill ha 100 000 kronor i månaden.
- Det vore en rimlig nivå här, säger han till GT.se.

Tänk om vi vanliga människor, politkernas väljare, de som inte har det så fett ställt och tjänar mindre än 10.000 kronor netto, kunde få del av dessa
pengar. Pensionärerna kan få en höjning från nuvarande belopp med 6-8 procent, som politikerna får mindre i lön. Enligt en omröstning i GT.se,
anser 93 procent av svenskarna att politkerna är överbetalda.

Läs mer genom ett klick på länken nedan.
http://www.gt.se/nyheter/1.1455480/kommunalradet-i-lerum-vill-ha-100-000-i-manaden


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 5 februari 2009 10:17

Jag känner mig sliten, ledsen och allmänt nedåt nu, och påspädningen kommer dessutom uppifråm, det vita helvetet, som vi döpt snön till här. Den är allt annat än välkommen. Även om det bara är nån centimeter än så länge.


Kanske det var orsaken till nattens dåliga sömn? Eller tänkte jag på nån för mycket?


Oavsett detta, jag är snart åter.


//Zkrivaren

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards