Alla inlägg den 4 februari 2009

Av Zkrivaren - 4 februari 2009 22:13

Det är mörkt ute, kallt och rått inne, temperaturen inne når sällan mer än 18,5 grader dygnet runt. Växterna mår inte bra, inte heller jag trvis. Och våren, den sköna v¨ren, var är den? Med sin härliga värme, som får det att hoppa i känslorna och skutta osv.


Vad jag vet är att jag just fick två toalettrullar på rymmen ur ett 8-pack, tydligen har de blivit osams eller så var det för trångt i paketet, för nu ligger två rullar utsmetade i badrummet. Jag undrar vad toapapper inte kan användas till? Möjligen täcke till mig.


Lev väl!


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 4 februari 2009 19:10

På väg hem i eftermiddags träffade jag min före detta hunds bästa vän och kille. Jycken kom fortfarande ihåg mig och tittade även efter min hund, detta trots att de inte setts sedan i somras, och jag har inte träffat varken hund eller husse på närmare två månader. Och någon har sagt att hundar inte minns.


Här minns även många hnundägare hunden och förfrågningar om den och nya djur kommer med jämna mellanrum, kanske blir det ett djur igen, kanske inte. Men jag är öppen för alla slags djur, från råttor och hamstrar till hundar och katter, om jag inte hamnar på en lantgård.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 4 februari 2009 16:54

I ett tidigare inlägg skrev jag om att pengar kan dras från de som har redan mer än de behöver, i många ögon sett.

I SvD finns en som kan minska sin inkomst med 8-9 procent.

 Högst lön har Ingemar Skogö, generaldirektör och chef för Vägverket, med en månadslön på 135 000 kronor.

Med en sådan lön skulle han bara förlora 1.215 kronor, som han kanske spenderar dagligen ändå...till nåt.

Det skall jämföras med en fattig pensionär med 7.500 kr, som tappar 675 kr. av en redan för låg inkomst. Kanske är det matpengarna som går åt, det blir mer (och nyttigare) kattmat istället för pensionären.

De rika kan ju alltid trösta sig med Oxfilé och gott vin av dyrt märke, till lunch.


Snittlönen för de tio bäst betalda manliga generaldirektörerna är 112 700 kronor i månaden. Detta innebär att de kvinnliga generaldirektörerna tjänar i snitt 12 000 kronor mindre i månaden då den genomsnittliga månadslönen för landets tio bäst betalda kvinnliga generaldirektörer är 100 430 kronor.


Inte ens i dessa regioner är det lönemässigt jämställt, även om kvinnorna med nöd klarar sig på cirka 100.000 kronor. Jag vet ju att pälsar, smycken, representation (båda könen), och annat kostar stora summor varje dag.


Kommun- och finansmarknadsminister Mats Odell (kd), som ansvarar för jämställdhet inom staten, säger att det skett en betydande förbättring sedan alliansen kom till makten.

– Många av de manliga högavlönade generaldirektörerna rekryterades av Göran Perssons regering. Sedan vi tog över har fyra kvinnor rekryterats till högavlönade poster, däribland Angeles Bermudez-Svankvist och Minoo Akhtarzand, säger Mats Odell till SvD.se.


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2309913.svd


Det verkar behövas en stridbar pensionärsombudsman med stora befogenheter och vassa tänder, annars har väl de som byggde Sverige, snart tvingats ge sina pengar till nuvarande styrande.


//Zkrivaren - allt mer irriterad

Av Zkrivaren - 4 februari 2009 16:37

Tänk att få gå ut, få den möjligheten, i lite kyligt väder, men utan blåst. Och i full fart ta en rejäl runda. Det känns så skönt.


På torget stod två män och diskuterade, den ena hade komplett skurset i näven:

- Så du skurar?

- Ja, jag måste göra det också.

- Måste? Bara att strunta i!

Det skulle jag också vilja göra, bara strunta i städningen, och annat också.

Nåja, jag hann in på ICA för mjölj och tidning, när jag och Johan fastnade i diskussion om bl a...städning. Det måste vara på modet, att städa.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 4 februari 2009 13:42

Läste på nätet idag att ungdomarna börjar reagera negativt på den kris vi genomgår med  varsel på varsel, som även drabbar ungdomar. Vissa menar att  "gamlingarna" kan väl gå, eller förtidspensioneras.

Och jag kan förstå deras uppfattning, vem vill bli sysslolös, inte ens en "gamling" vill bli det, än mindre en person som har livet framför sig.


Gamla pensionärer, och yngre sådana, anslutna till FK och AMF, blir fattigare. FK varslar om sänkta pensioner med upp till 400 kr per månad. Nu varslar AMF om samma sak, i storleksordningen 100-150 kr/mån.


""AMF är ett av branschens mest stabila livbolag och detta gör vi för att kunna stå starka även framöver. Vårt regelverk innebär att vi är snabba att dela ut överskott vid uppgång, men också snabba att bromsa vid nedgång. Efter ett återtag finns möjligheten att höja återbäringsräntan snabbare. Nu kan spararna tidigare vara med vid en börsuppgång", säger Ingrid Bonde, VD för AMF, i en kommentar."


 "Ett återtag (reallokering) innebär att AMF tar tillbaka delar av pensionskapitalet för att balansera förhållandet mellan bolagets tillgångar och åtaganden. Pensioner som redan har betalats ut påverkas inte utan det handlar om framtida utbetalningar. Inte heller det garanterade pensionsbeloppet påverkas."

Detta skriver Dagens Industri (www.di.se) idag.

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3FArticleID%3D2009/02/04/322776%26sectionid%3DDinapengar%26o%3Dexpressen


Varför kan inte de rika, de med inkomster över 30.000 kr/mån. skära ner istället? De skulle inte märka det, såsom många pensionärer kommer att göra nu.


Och vad gör regeringen?

Jo, de pratar om att hjälpa de fattiga pensionärerna. Pratar?! Gör nåt för helvete! Ta pengar från de andra som drar in jätteinkomster varje månad, och ge pensionärerna så att det åtminstone står kvar på dagens nivå.Skapa en pensionärsakut för pensionärer med nettoinkomst på max. 10.000 kr/mån.


Läs även Svd eller DN (Obs likartad text):

http://www.svd.se/naringsliv/special/pensionsspecial/artikel_2420801.svd


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3116&a=880547


I Sydsvenskan kan jag läsa efter tips, att regerignen gör nåt...talar, ger i uppdrag osv. Just detta jag inte vill ha eller se. Konkreta lösningar är bättre, snabba sådana så att den enskilde slipper lida alls!

http://sydsvenskan.se/opinion/huvudledare/article410581/Justera-bromsen.html

//Zkrivaren




Av Zkrivaren - 4 februari 2009 11:40

Det var en äldre herre som hade en alligator!
Denna alligator hade han med sig på alla puber som han brukade besöka när en dag en av gästerna frågar...
-Varför har du en alligator med dig???
Den äldre herren svarar genom att slå vad om en liten sak, han säger:
-Jag kan slå vad om att jag kan lägga hela min "härliget" i alligatorns mun i 15 sekunder utan att det händer något med mig!
Alla i puben börjar slå vad med varandra...
Herren knäpper upp sina byxor och knackar alligatorn 2ggr på huvudet med flaskan, alligatorn öppnar sin mun och han lägger sin "härlighet" i gapet, när han knackar 2ggr till på alligatorns huvud så stänger alligatorn munnen. 15 sekunder senare så knackar herren alligatorn på huvudet igen och den mångtandade käften öppnar sig. Till allas förvåning så är allt som de skall!!
Den äldre herren frågar om det är någon annan som vågar gör det samma.
Efter en liten stund så säger en liten blond tjej att hon kan göra samma sak bara han inte slår henne med flaskan i huvudet!!!!!

Av Zkrivaren - 4 februari 2009 11:13

//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 4 februari 2009 10:18

Nu är vi mitt i veckan och ett snöoväder drar in från sycväst över landet, värst över bl a Värmland. Senare blir hela norra Sverige halkigt och snön är en viktig faktor i det.


Och manfallet här i bloggen fortsätter tyvärr. jag får nog dra zkriverskorna i håret, så det kan komma igång igen. :-)


Själv är jag igång med olika saker och är trött och mår inte helt bra själv. Men vad gör jag inte för alla besökare?


Jag läste på Expressen.se att en kille fått en halv miljon av misstag. Han drog till Tailand och hade kul för pengarna. Nu åker han på olovligt förfogande, men är det vi normala människor som råkar sätta in våra fattiga slantar på fel konto till företag eller myndighet, så är chansen att få tillbaka pengarna upp till mottagaren. Väldigt rättvist.


//Zkrivaren

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards