Alla inlägg den 1 februari 2009

Av Zkrivaren - 1 februari 2009 21:26

Jag har besegrat dagen, denna söndag och all trötthet jag burit på och inom mig idag. Nu är det kväll och snart skall jag krypa ner till en råtta dam tom säng  kall och inget jag vill till, men vad gör man inte för...sig själv.


Nu är bloggen skriven för idag, nya inlägg imorgon, åtminstone från mig.

Zimpelz, kanske kommer och nattar efter mig. Kanske? Hon lär nog göra det...på sitt sätt.


Lev väl!


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 1 februari 2009 19:30

Det var värst vad folk tror gott om västkusten, där droger, uppgörelser och ond bråd död härjar.

Jag för min del vet var jag bor, men skryter inte om det...än. ;-)


Men nu ska jag till "norrkusten" för där firar ett par bröder sina 1 årsdagar just  idag. Det är Rex och Rufus, två råttor, som mer är som tama små hundar. Som inte heller är rädda för just hundar. Går bra ihop med de flesta på två och fyra ben.


Grattis råttisar!


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 1 februari 2009 17:30

-Vad kallas en kurvig kvinna?

-Ingen aning.

-Barockdam!


-----


En dag var Sven ute och gick och såg sin kompis Olle komma åkande i en splitterny cab.
Olle stannade vid Sven och visade upp ett stort smil, mycket nöjd med sin nya bil!
- Olle, var har du fått bilen ifrån? frågade Sven.
- Stina gav den till mig.
- Gav hon den till dig? Jag visste att hon gillade dig, men det här är ju löjligt!
-Så här var det, sa Olle. Vi var ute och åkte längs kustvägen mitt ute i ingenstans.
Helt plötsligt kör Stina in på en lite skogsväg, stannar och kliver ur bilen. Sen kastade hon av sig alla kläderna och sa:
- Olle! Kom och ta det du vill ha!
Så jag tog bilen och åkte iväg!
-Du är smart, sa Sven, kläderna hade aldrig passat dig!



Av Zkrivaren - 1 februari 2009 17:27

God em . Hoppas att min data håller sig snäll tills jag har skrivit färdigt detta inlägg. Söndag och vilodag , ja en annan har ju vilo dag varje dag i veckan sedan många år tillbaka. Idag har det inte hänt så mycke bara nätverksporten på laptopen som har sagt upp bekantskapen med mig . Så nu börjar det vara akut att fixa den . Inge kul när den bara lägger av ibland men peppar peppar ta i trä ( mitt huvud) så har den hållt nu ett tag . Hoppas att den kan vara snäll så länge jag är ute på nätet ialla fall .

Ja här på västkusten ( bästkusten) har vi haft minus hela dagen och soligt , bättre det än dis , dimma och regn som vi nu har haft för länge.

Ha en bra em och kväll

Kram

// Zladdertackan.

Av Zkrivaren - 1 februari 2009 14:28

Många i Sverige klagar på vädret och väntar på värmen, de skall inte åka till Kentucky, som har drabbats svårt av en isstorm.

Först kom det 20 cm snö, sedan frös allt till och is bildades på allt, som bl a trädgrenar, stolpar och elledningar.

Detta har inneburit att runt 500.000 invånare saknar el just nu.

Jag avundas inte dem, eller vill ha vädret.


I Melbourne däremot är det runt 45 grader varmt. Går det möjligen att skicka lite värme till Sverige, det räcker med +30 grader i skuggan.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 1 februari 2009 11:39

Man får oftast vad man betalar för, vad det än må vara

Nu kan man likna detta med en viss myndighet men det ska jag låta bli att ta upp...

Förr sa man, ”Jag har en gås oplockad”, vilket betydde man hade något otalt med. Här verkar det vara tvärtom.

 Gås på bilden har inget med inlägg att göra...


Kalla fakta tog sig in och fick se förhållandena...

http://www.tv4.se/samhalle/kalla_fakta

Jysk avböjde medverka. De följer de etiska normerna...

http://www.tv4.se/1.830506/2009/01/29/jysk_vi_lever_upp_till_vara_etiska_normer

Svenska Dagbladet: Här plockas de - levande

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2403685.svd

Lista på företag: Om nu det går att lita på, men en bra början.

http://www.tv4.se/1.830394/2009/01/29/lista_foretag_som_saljer_dun_fran_levande_faglar

Är det konstigt att saker produceras eller plockas på fel sätt då vi i detta samhälle vill ha allt till en så liten kostnad som möjligt? Denna gång har rapport kommit om dunet. Hur fåglar plockas levande, vilket är vidrigt... Helt klart tjänas det på att plocka en gås 4 ggr gentemot 1 gång...

Men ännu vidrigare är att vi konsumenter köper dessa billiga varor. Vi vet ju, eller borde veta att länder utanför har en helt annat synsätt än oss. Ingen har våra regler vare sig inom djurvård eller barnarbetare.

Jag har alltid ansett man får vad man betalar för. Ju billigare, ju mer ska man ifrågasätta hur allt gått till för att de kan pressa priset.  Se bara på alla billighetskedjor som ploppar upp. Det känns inte alltför långsökt att tänka sig att ju billigare duntäcke, desto vidrigare förhållande för fåglarna. Det visar sig gång på gång att jag... får rätt.

Svenska företag flyttar utomlands, utav vilka anledningar? Just för att reglerna inte är så hårda som innanför landet. Man kan ha billig arbetskraft, i vissa länder nästan gratis, barn får jobba från tidig ålder. Made in Kina, made in Taiwan, made in India, made in Thailand osv... I de fattigare länder kan det vara mat på bordet som är det viktiga, vill vi ta bort den från deras bord?

Hur fattigt Ungern är vet jag inte, men inte har de vår levnadstandard.


Finns det någonting vi inte gör för pengar? Hur kan vi i Sverige göra, jo vi låter bli att köpa, något annat sätt kan vi inte komma på, eller?...  Vi i Sverige trycka på så det blir en ändring, det går ju i de länder inom Eu... hur går det med de utanför?

Så fortsättningsvis, var vaksam, tänk före ni handlar billiga varor.

Sen vet vi ju alla att det finns de kedjor som bara inget annat vill än få in så många kronor det går, de har inte sett eller hört något. Inte heller verkar det som de vill veta något.  Precis som med allt annat, vet de inget har de inget ansvar. ”Dum som en gås” finns det också något som heter, det får väl stå för dem...

Sen finns det de seriösa... såg en film på TV från Norge en gång, där var det kvinnor i skärgården som samlade ejderdun, finns säkert många länder som gör liknande. De ska inte bli drabbade. Så bojkotta är inte det rätta...

Verkar inte som det finns en lätt lösning...

Så vem kan man lita på? Jo, ens eget sunda förnuft...

Ha en förnuftig söndag...//Zimpelz

Av Zkrivaren - 1 februari 2009 11:03

Februari börja väl bra, med en söndag. Bara och slappa på morgonen, inget plugg, inget kneg, bara slöa och göra det man tycker om.


Däremot har det blivit kallt ute. Jag är van vid nån plusgrad, har nu -3 och blåst. Att vara inomhus är ett bra val då, speciellt om man  får välja själv. Kanske ligga och mysa med någon man gillar skarpt, och ägna all sin uppmärksamhet mot denne, istället för att tänka på att gå ut.

Själv har jag ingen att ägna uppmärksamheten på i denna lya, men jag kan ju stanna inne ändå, och skriva blogg.


//Zkrivaren

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards