Alla inlägg under januari 2009

Av Zkrivaren - 30 januari 2009 13:55

Men en viktig sådan är toalettpapper. Åtminstone för min egen ringa del när jag levererar avfall till leverans nån annanstans, på en åker eller så.

Hur många gånger har jag inte suttit på toaletten, lagt en prydlig hög, vilket inte är dåligt, och upptäcker bristen på toalettpapper?


Alldeles för många gånger, låt vara att jag har papper, men inte i hållaren, därför måste papper upp i hållaren, under tiden jag står med byxorna på golvet och visar baken...och villiga grannen framför.

Det borde banne mig vara minst tre hållare på varje toalett, och lik förbannat skulle de gapa tomma en dag hos mig, för jag inte fyllt på i tid.


Zkrivaren som snart skiter i papper

Av Zkrivaren - 30 januari 2009 13:32

Domaren vid skilsmässorättegången:
- Rätten har beslutat tillerkänna er hustru 15.000 kr i månatligt underhåll...
- Det var väldigt hyggligt. Då ska jag väl försöka bidra med en liten slant själv också!


------------------


- Hur tror fröken att hon ska kunna tillkalla fotgängares uppmärksamhet utan ringklocka på cykeln?
- Men konstapeln, jag har ju bikini!

Av Zkrivaren - 30 januari 2009 11:03

Det är fredag igen, ledigheten för de flesta hägrar, men även ledsamhet för de ensamma väntar, och det är också dags att betala alla januariräkningar. Kan bli svårt för det som varslats och blivit uppsagda, de som idag inte har jobb eller a-kassa. Mina tankar finns hos dem. Jag skall också betala räkningar, om än i vissa fall lite motvilligt. Trots allt vill jag ju ha dem kvar.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 29 januari 2009 23:33

Varför informeras inte de sjuka???

SÅ SÄGER LAGEN
Skadeståndslag (1972:207) 3 kap. Skadeståndsansvar för arbetsgivare och det allmänna

2 § Staten eller en kommun skall ersätta

1. personskada, sakskada eller ren förmögenhetsskada, som vållas genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning i verksamhet för vars fullgörande staten eller kommunen svarar, och

2. skada på grund av att någon annan kränks på sätt som anges i 2 kap.

3. § genom fel eller försummelse vid sådan myndighetsutövning. Lag (2001:732).

Så ansöker du om skadestånd


Om du haft utgifter på grund av att utbetalningen från försäkringskassan blivit försenad kan du ansöka om skadestånd.

Det finns inga särskilda ansökningsblanketter, utan du skriver ett brev där du förklarar på vilket sätt du anser att försäkringskassan gjort fel och redovisar vilken ekonomisk skada det orsakat dig.

Eftersom bevisbördan ligger på dig är det viktigt att du bifogar kopior av räkningar, lånehandlingar och andra dokument som styrker dina utgifter.

Skicka brevet till: Försäkringskassan, HK,
Verksamhetsområde processjuridik,
103 51, Stockholm.
Den beräknade handläggningstiden är fem månader.
En annan väg är att stämma staten i en domstol. Men det kan innebära att du själv får stå för rättegångskostnaderna i slutändan. Förra året tog försäkringskassan beslut i 265 skadeståndsärenden, varav 38 personer fick sin ansökan beviljad.

http://www.kvp.se/ekonomi/1.1447569/morkade-om-skadestand

Va? Är det kaos på försäkringskassan?  Sanningen är att hon varnades för ett år sedan. Men vad sa Husmark... media är orättvis. Vad är sanningen?

http://www.kvp.se/kronikorer/larslindstrom/1.1447568/lars-lindstrom-ministern-fick-kaosvarning-for-ett-ar-sen

Givetvis öppnar sossarna munnen också... Verkar som de kör samma linje fast med en annan formulering. Det var ju de som började försämringarna så varför inte fortsätta.

Kraftsamla för individen.”Nu vill vi ta ett helt nytt grepp över systemen så att ingen ramlar mellan stolarna, och alla får chansen att bidra och komma tillbaks i jobb. Kraftsam kallar vi vår idé om att ge varje individ en egen insatsplan med skräddarsydda insatser – med en egen pott pengar för utbildning, rehabilitering och praktik”

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_2394195.svd

Ser ni, ”egen pott”?

Nu kan man vända och vrida på deras formuleringar. Är inte detta ett liknande sätt, de tror man blir frisk av pengar att spendera. Den som är för sjuk tilldelas ingen ”pott”. Ska den sjuke ta sin "pott" och gå ur försäkringskassan.

Tycker ni jag är negativ? Det kan ni lita på att jag är, blir man illa behandlad litar man inte på nån, man har lärt för resten av livet. "Bränt barn skyr elden"

Säger bara lycka till, som att välja mellan pest och kolera

Önskar er en god natt...

Av Zkrivaren - 29 januari 2009 22:42

Det, som jag i förra inlägget skrev, avbrutna msn-samtalet kom tillbaka och försvann, som på kortvågsradions tid, fast utan brus och via datorn.

Nu är det till största delen avklarat, nu väntar jag på nästa imorgon eftermiddag, då ska vi ha roligt.


Nu ska jag ha mindre roligt, sova.


Lev väl!


//ZKrivaren

Av Zkrivaren - 29 januari 2009 21:53

Under kvällen blev det tyst här, plötsligt kom msn igång och jag hamnade i en het livlig diskussion, med ett mycket brutalt slut på msn.

Jag blev avbruten av en oerhört gullig tös, som man kanske inte vill få nog av;-) och när jag kom tillbaka några minuter senare efter att ha meddelat vad som hänt, var den andre utloggad, trots löfte om väntan.


Tur att det finns gudomliga damer som avbryter mig, och som ska komma åter i morgon eftermiddag vid 14-15, annars vet jag inte vad jag hittar på.


Det vet jag inte nu heller, tänker på någon rätt mycket.


Vi hörs!


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 29 januari 2009 21:00

Om ni nu tyckte mitt föregående inlägg, ”Hur ska jag prioritera?, lite längre ner, var stressande och mycket.  Att vara sjuk är ungefär detsamma om man inte i lugn och ro får vara det. Allt tar mycket längre tid om men ens blir klar. Att vara sjuk är 24 timmars jobb. Om då den sjuke dessutom ska tampas med myndigheter räcker inte tiden till.

Inte konstigt många hamnar i utmattningssyndrom(utbränd, gå i väggen), svårt att sova och sen ska ha energi att nog att klara nästa dag.

Nu sitter handläggarna och klagar att man ska ha förståelse för dem då de sjuka hotar och kallar dem en massa fula ord... i all förtvivlan. Vad har de sjuka mer att ta till när de pratar och vänder ut och in på sig för att någon ska förstå. Ordförrådet tar slut... och då menar jag totalt slut.

Om nu handläggarna har det så illa så får de klaga uppåt till sina chefer, de har ju någon att klaga till, tvärtemot den sjuke. Om nu deras situation är ohållbar får de väl tala om för sina överordnade att det inte funkar skicka ut de sjuka ur systemet. Neka övertid om ni inte orkar, ni behöver inte visa er på styva linan.

Nu berättar f-k:s anställda, som jag ser det för att, som jag tror att bli ursäktade... men det finns inget som ursäktar då de har ett val... och det har de tagit själva. Så innan ni klagar på er arbetssituation, ta itu med era chefer. Protestera, strejka om så behövs... det får alla andra göra för att få upprättelse. Men låt inte de sjuka/skadade lida mer, de har nog.

Försäkringskassans anställda om sin arbetssituation...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4271691.ab

Christina Husmark Pehrsson: Mediebilden är orättvis...

http://www.aftonbladet.se/debatt/article4285404.ab

Här måste jag bara säga... Om det var hälften av det som media får ut... Tycker jag det är...ILLA NOG!!!

Jag undrar vad de alla trodde då de tog jobbet? En dans å rosor?

Det går söka skadestånd, men vem skulle orka strida för det också?

http://sydsvenskan.se/globalinfo/article409087/Det-gar-att-soka-skadestand.html

Lite av min dags skörd i detta ämne...

För övrigt har jag umgåtts med mitt barnbarn och nu sover han sött... och modern är på tjejmiddag, där jag inte platsade. Imorgon blir det tomt och då får jag klara mig själv igen.

Ha det bra där ute...// Zimpelz

(Tidigare inlägg om förkränkningskassan finns i högerspalt under försäkringskassan)

Av Zkrivaren - 29 januari 2009 18:58

Jag hörde häromdan om att fortfarande saknar många bostäder rökdetektor, som kan rädda liv. Men inte nog med detta, nu pratas det om brandsläckare också. Vilken tur att jag har en redan, men jag undrar, vem ska betala brandsläckare, och vilken typ av brandsläckare blir det. Om man nu blir påtvingad sådan. Dessutom ska man kunna hantera den också.

Kanske det går lika bra med lite vatten?

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards