Alla inlägg den 4 januari 2009

Av Zkrivaren - 4 januari 2009 23:02

Nu mina besökare, är natten här, mörkt ute, ljust inne, och jag har bara ett samtal kvar jag lovade, sedan skall jag i säng.

Imorgon är det...vardag, sa nån, halvdan säger jag.


Lev väl!


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 4 januari 2009 20:24

...är snart slut, men många återstår detta år 2009.


Idag var det bistert ute och promenaden blev kortare än normalt.

Jag kom ner till centrum på sluttampen och smet in till...ICA. Fick bröd 4 spänn billigare och lite köttfärs att göra nåt med...mat kanske.

En trevlig kassör dito kassörska...nu blev valet svårt. Hon är ju go o rar, han är trevlig som få killar jag känner. Och snabbast, så det blev han. Alltid vänligt bemött och några ord på vägen, vad gör det då att det är kallt ute?


Hemma har datorn gått (för) varm, gammal o go. Mejl o msn i tät följd, och nu är vi en mindre här i bloggen, tillfälligt! Hon har datorn med sig så vänta bara, vi kanske får de mest mysiga inläggen här inom kort, så besök bloggen regelbundet.

 Nu ska jag ta en macka o en kopp choklad, vi höres!


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 4 januari 2009 18:46

Nu är en av zkrivarna, vid Gardemoen...hoppas jag, en av de flitigaste och finaste människor jag vet. Så denna låt tillägnas henne nu när hon förmodligen lämnat Gardemoen, Norge.

Av Zkrivaren - 4 januari 2009 16:49

Harry var på fisketur. Plötsligt fick han gammelgäddan på kroken. Efter en intensiv kamp låg gäddan i båten. Innan Harry hann ta ihjäl gäddan så sa den:
- Om du låter mig leva så får du en önskning, vad som helst.
Harry höll upp gäddan och sa:
- Då vill jag kunna pinka den finaste, skottska whiskeyn som finns!
Sen slängde han i gäddan. Han skrattade lite för sig själv åt sin dumhet, men pinkade ändå i kaffemuggen hade hade med sig och se på maken! Den finaste skottska whiskeyn som fanns! Glad i hågen sprang han hem och berättade för frun, pinkade i två glas och gav frun det ena glaset. Dan efter kom han hem från jobbet, pinkade i två glas och gav frun det ena. Så blev det fredag, Harry kom hem från jobbet, pinkade i ett glas och satte sig i soffan. Då kom frun in:
- Men Harry, jag vill också ha ett glas!
- Nädu, i kväll ska du dricka ur flaskan!

Av Zkrivaren - 4 januari 2009 16:24

Nu är kung Bore på väg. Hans förtrupp har ankommit och intagit min tätort, temperaturen sjunker snabbt. När kungen är här är det kallt! Dags att starta ett uppror, för att kung Bore abdikerar, eller lämnar oss.


En halv promenad och brödinköp i ICA, blev dagens utomhusgöra. Förutom kasta massa sopor, nu när det inte är halt.


Jag signerade en gästbok hos en sjuk person, förkyld. Önskade personen en god bättring, och personen replikerade snabbt: "Vad fan har du med det att göra?"

Fan vet, men jag ville vara snäll, det var mitt misstag.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 4 januari 2009 12:17

Mitt brev till Helena Rivière

riksdagsledamot och m-ledamot i socialförsäkringsutskottet. Skriv gärna era synpunkter i mail till "damen".

helena.riviere@riksdagen.se

Hej. Jag har fått hela dagen förstörd pga dig och ditt plumpiga utspel i SvD. Kan säga du är inte den förste... senast var det Cecilia Udin  om ” vilja” jobba. Så du får väl trösta dig, du är inte ensma att vara plumpig. Klen tröst...

Då jag själv blivit sjuk för många år sedan så ska jag idag se hur du och dina gelikar formligen smutskastar oss sjuka. Hade inget sagt om jag med egen ”vilja” hade vållat mig det.

Hur kan du sitta och utrycka lika plumpigt som din kollega. Vi sjuka vill vara friska, vi vill jobba, vi vill ha respekt, vi vill känna värdighet... ja vi vill faktiskt vara något utan för den skull vara parasiter i samhället. Om du tror ni med ert sätt gör den sjuke frisk ska jag vara ärlig mot dig. Det går inte, hur gärna du än trodde det. Försök inse fakta...

Vem av oss sjuka tror du vill utnyttja ert sjuka system? Kan lova dig att ingen av oss vill det. Har inte ens tron att du har det i ditt huvud? Nu är ju du så pass gammal att du inte behöver hamna där... men någon du känner kanske?

Den sjuke stannar i sjukförsäkringen”. Vet du vilket kämp det är för en sjuk att hålla sig kvar mot era orkanvindar? Ni tar formligen livet av de sjuka. Det är så man önskar hoppa nerför ett ättestupa )behöver väl inte förklara vad det är för dig)

Vadå inte ”hur sjuka människor är”? Det borde väl du i din ålder veta hur sjuk en människa kan vara... det borde finnas massor runt dig om du bara öppnade ögonen .

Och vad är detta;  Försäkringskassans handläggare gör en fantastisk insats för välfärdens fortbestånd? Vad gör de och vad blir det av dem, i vilken form skapar ni dessa, var hamnar de... Jo, de hamnar under utmattningssyndrom... just det som f-k ska lära sig mer om och ha mer förståelse för. Konstigt att det sker just nu! De som fanns innan sket ni totalt i, varför?

Förmåga ja, det är ett bra... ord. Det är det den sjuke kämpar med dygnet runt. Om inte alla har samma förmåga då, räknas inte de?

De tidgränser som är satta är lika med tidsgränser som en människa ska leva... vet ni det också? Nä, det ante mig. Alla dör vi av olika orsaker och i olika åldrar... det finns ingen mall. Lika lite som att bli och vara sjuk. Enda skillnad är att den döde inte behöver ha med er att göra, den finner frid. Ska det verkligen behöva gå så långt i ert maktstyre.

Om nu 1 av 4 utnyttjar så se till att hitta dem på annat sätt än att sjuka blir lidande. Inte ska det väl ske på våran bekostnad. Ni får det friska ifrågasätta sjuka så de blir ännu mer isolerade än de är med sina sjukdomar, särskild då de som det inte är synliga... Här kan vi börja snacka utanförskap... det ni just nu ställer till med.

För fan öppna ögonen och se... vi sjuka finns hur mycket ni än önskar annat... Du och dina gelikar kan inte leka Gud och får sen sjuke att ”ta din säng och gå”.... Ge för helvete upp nu med er hetsjakt.

Inga vänliga hälsningar en Zimpel en...


Blir mitt sista inägg, nu drar jag och Aset på semester, ni kan ju räkna ut hur mycket avkoppling det blir. En av det som den sjuke får dras med... inte en sekund ledig. för det är väl inte så att den som är sjuk måste vara hemma??? Annars har den restarbestsförmåga??? Nä fy fan va livet är orättvist, istället för att sitta som gudar över oss sjuka, var för helvete glada att ni är dugliga!!!

 Så låt sjuka vara sjuka, vi är inget att avundas...

Ni får ha det bra hemma... Oslo nästa, sen till värmen. // Zimpel och Aset= MysAset

Av Zkrivaren - 4 januari 2009 10:38

Och så förrädisk, så ful, så kall. Inte kul alls. Jag ska ut och förstöra lite av den genom att trampa på den. hehehe


Idag är jag trött, ledsen och småelak, kanske har jag sovit för lite eller frusit för mycket?. Eller saknar jag någon...ännu mer?

Vi får se vad dagen erbjuder i bloggen.


Ha en bra dag!


//Zkrivaren

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards