Alla inlägg under mars 2008

Av Zkrivaren - 23 mars 2008 00:40

Hej på er alla påsk-kärringar å gubbar.

Nu är denna dagen över å en ny har börjat..inget skäll än så länge..

men det beror väl på att alla andra sover:-)

Zacke-Znacke..längtar efter dig...hmmm..vad gör du??

Släpp taget å sov nu..lilla vän.

Man kan spara på sig...


Ni andra ..gå å lägg er oxå...

sitt inte uppe längre nu..


säger jag för att jag ska krypa ner..

ensam...å kall...i en lånad säng..


God nattis-kram Zacke

//Zaga-som -zover-znart


Av Zkrivaren - 23 mars 2008 00:25

Oj vad tiden går snabbt när man pratar med Zaga...den lilla musiga goa puddingen.

Jo, vi har kontakt även på andra sätt när rivjärnet till mamma tillåter, vill säga. Saknaden kan inte skrivas med ord, det gör bara så ont inuti i mig, var vet du säkert.

Hon är den som lyfter upp mig, som får livet att bli bättre. Hon får mig att skratta o må bra...Zaga, det finns ingen som kan konkurrera med henne, inte för min del åtminstone. Och det skriver jag med hjärtat!

 Varje gång jag tappar kontakten eller hon inte av någon anledning hör av sig eller skriver här, känns en värk i mig, en värk jag inte tycker om...som gör mig nedstämd...saknaden blir så enorm.


Annars har dagen gått i jobbigt vädertecken och stilla lugn i bostaden med en del chatt på msn och enstaka tel.samtal


Lev väl och fortsatt trevlig helg! 


//Zkrivaren 

Av Zkrivaren - 22 mars 2008 21:48

Raaap....urk nej inte mer...å nu har grannen fest...packad o klar ska jag in och supa loss....femton bärs, tre vinare och....blääää!

Kommer att få upp varenda ägg jag har smällt i mig idag...fick ta Zagas oxå eftersom hon inte tycks komma, men gullungen har kladdat så fint i bloggen så vad är allt annat på jorden? Inte mycket! Suck.


Jag ser själv ut som ett ägg av alla ägg...vissa andra detaljer är längre inte runda utan eggformade...Zaga...hörde du det?


Kanske jag ska ta med några flak...ägg till grannen och be om en omelett....hehe...så packad som han redan är, kommer omeletten att bli på golvet....rå!

Kan se framför mig när han skall ta upp allt, böjer sig ner och tappar balansen...somliga äter på golvet. Fast han lär nog mest svära och ta sig upp...halka och sätta sig några gånger. Efter den så kallade städningen lär han behöva byta kläder oxå och förhoppningsvis gör han det i svorummet...tänk på damerna!

Det är nog bäst att inte göra besöket... så slipper hans svartsjuka komma fram och ställa till det.

Och jag har Zaga, den finaste på hela jorden, rar, söt, gullig, kelsjuk och mycket mera...det räcker till mig...och jag saknar dig, Zaga!


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 22 mars 2008 20:31

Hej alla ägg...

Har ni oxå tryckt i er en massa mat å godis nu...

Skulle vilja ha det STORA påskägget här nu...Zacke-Znacke var är du???

Hahaha..du verkar ha fyllt din dag med en massa skoj saker...


Här är det kallt som tusan å blåser gör det...skitväder alltså..

Det är det nog runt i landet oxå..

Påsk-häxan..har vilat sin vassa näbb en stund...men den kommer snart igång igen...hmmm...undrar om jag kan smyga på ett par gummisnoddar på näbben nu när hon vilar:-)

Hahaha...vilken syn..å va lugnt det skulle bli för oss andra..kanske skulle jag få vara med i nån mer släktings testamente om jag gör så:-)


Men..som den snälla Zaga jag är så gör jag väl inte det...elller?!

Jaja..vi får väl se...


Hoppas ni haft det lugnt å skönt..å att alla som varit ute på vägarna tagit sig fram hela....om ni ska hem i morrn..kör försiktigt..

Krama varandra i trafiken..


Jag ska försöka skicka en bamsekram till Zacke..

Skick...skick....skick...men...kommer den fram eller???

Hihihi...inte den din dummer..kramen:-)


Ha det påsk-gott alla.

Kikar väl in när näbbgäddan lagt sig...


//Zaga-med -gummi....snoddar:-)


Av Zkrivaren - 22 mars 2008 16:45

Den kristna kyrkan firar påsken till minne av Jesu död och uppståndelse, ett firande som sedan 300-talet är utsträckt till en hel vecka (stilla veckan) med psalmsöndagen, dymmelonsdagen, skärtorsdagen, långfredagen och påskdagen. Den viktigaste gudstjänsten är av tradition påsknattens, då också dop eller doplöftesförnyelse kan äga rum; den har återinförts i den romersk-katolska kyrkan och i många andra kyrkor under 1900-talet.


Påskprocession i Cáceres 

Tidpunkten för påskens firande har varierat. Enligt judisk kalender (som är en månkalender) firas påsken den 14:e dagen i vårmånaden Nissan, då det alltid är fullmåne. De kristna började snart att flytta påskfirandet till påföljande söndag, den dag de menar att Jesus uppstod. Vid Första Konccilliet i Nicaea år 325 beslöts att påskdagen alltid skall infalla första söndagen efter första fullmånen efter vårdagjämningen.

Ett nytt problem uppstod dock genom övergången från den julianska till den gregorianska kalendern under 1500- till 1700-talen. En stor del av de orotdoxa kyrkorna höll fast vid den julianska kalendern (så kallade gammalkalendarister), och för kyrkoenhetens skull beslöts att alla ortodoxa kyrkor skulle fira påsken efter juliansk kalender, även om några i övrigt följer den gregorianska kalendern. Resultatet är att påsken i ortodoxa kyrkor vanligen infaller på annat datum än i övriga kyrkor.

Många kloka män har tillbringat oerhört mycket tid åt att konstruera en tillförlitlig påsk-kalender, men de flesta försök har lämpat sig föga åt datorisering. En sådan algoritm, utvecklad av den tyske matematikern Karl Friedrich Gauss, Gauss´påskformel (de:Wiki), låter sig emellertid ganska enkelt överföra till en tämligen kompakt datoralgoritm. Ett försök till detta finns här: Påskformeln i TurboPascal! Enligt denna formel är tidigaste datum för påskdagen den 22:a mars, och sista möjliga datum är den 25 april. Senast påskdagen inföll 22 mars var 1818, och nästa gång blir 2285. Senast påskdagen inföll 25 april var 1943, och nästa gång blir 2038.

Lite förenklat kan man säga att Påskdagen infaller första söndagen efter den fullmåne som infaller på eller närmast efter vårdagjämningen (21 mars)


(Källa: Wikipedia) 

Av Zkrivaren - 22 mars 2008 15:30

Följande story i tre delar, är skriven med delvis verklighetsbaserad bakgrund, och kom till en tid efter att händelsen ägt rum i verkligheten.

Den är skriven i jag-form utifrån tankarna hos en tjur. 


//Zkrivaren


En tjurs påskhelg

Att stå i hage är inte så pjåkigt, i synnerhet när det finns många snyggingar till kossor i samma hage. Kolla bara in hennes juver! Det är så det… Nåja, hagen är stor nog för oss elva vuxna och två små. Egentligen är det tre stora hagar som människorna gjort till en, efter det att jag trängde mig in till Rosa med den förföriska blicken, den som fick mig att frusta och pusta och skrapa klövarna i marken innan jag tjurligt rev ner stängslet som höllt oss åtskilda. Sedan var det pang på, och nu är kalven med i hagen. Man får aldrig tveka!

Men var håller människorna hus idag? Vattnet är nästan slut. De vet ju att 750 liter vatten går åt ganska snabbt när det är stekhett ute. Jag får väl skrika högljutt så att det hörs några kilometrar. Då blir det ett jädra liv på människorna i synnerhet när mitt råmande spräckt fönsterglaset hos de som bor precis utanför hagen, dom med alla godsakerna i trädgården.
Jag var där förra året och smakade. Som tjur har man sina fördelar. Men av någon anledning uppskattade inte människorna det, varken mina ägare eller dom som äger huset med tillhörande trädgård. Människor är bra märkliga, inte nog med att de måste gå på bakbenen hela tiden så man blir trött av att bara se dem, de ska bestämma och hitta på de mest snurriga saker som bara en människa kan hitta på. Som att flytta oss djur alldeles för sent mellan alla hagar, bara för att vi är hungriga. Skicka in allt käk i en hage, det är bättre!
Men var är vattnet? Jag har väntat alldeles för länge, snart går solen ner och människorna har inte fyllt på vatten ännu.

-Hör upp kossor, nu får vi göra något åt situationen. Jag föreslår att vi lämnar hagen via södra hörnet där ägarna inte orkat sätta upp ordentligt stängsel. Vi tar oss ut och går till vi hittar lite vatten att dricka.

Det blev en tjurigt tjusig tjur (jag), nio kossor och två kalvar som lämnade hagen. Fia blev kvar och det är på grund av mig, åtminstone en viss del av mig, om du förstår. Snart är det dags och då får hon alla förmåner en mamma kan ha, även om hon råkar vara en ko.


Fortsättning kommer på påskdagen.


Av Zkrivaren - 22 mars 2008 15:10

Kuckel vill jag ha nuuuuuu! Men var är då Zaga, min solstråle till glädje? Jo, hos sin mamma. Och det fortfarande efter att jag var nere i ICA och blev nästan utkastad för mitt beteende!


Som du sett ville Zaga, sötnosen, att jag skulle köpa hem massor av ägg...och kondomer?! Så med osäkra kliv på en fläckvis isig trafikerad väg tog jag mig med risk för livet, mot centrum. Välbehållen och skakad kom jag in och tog med två kundvagnar på en gång...äntligen fick man dra offentligt!

Fram till äggen och där fanns det bara ett tiotal kartor ägg. När Zaga vill ha mycket ägg....då är det mycket, så jag fick tag i personalen och frågade om de kunde värpa fram fler ägg. Det var inte så lyckat....för den liksom jag, inte ville se universums alla stjärnor i äggröra!


Nästa sak jag kom ihåg var att det stod en kund och undrade om jag skulle ha alla äggen själv. Kärringen Kunden fick en karta ägg i nyllet med sig hem.

Med nio kartor ägg och resten av småförpackningar som kunde uppbringas från lagret, dit jag smög mig ut och plundrade friskt på ägg, drog jag mig till kassa 2, där en trött kassör satt, och han blev inte mundtrare av alla äggen. Han muttrade nåt om en nedsmetad kund före. Men jag då, knalgul och röd av äggula och näsblod? Var jag finare? Ska nog kasta ägg på honom om inte Zaga snart kommer hit.


På vägen hem hittade jag en häxa i en snödriva. Jag såg bara hatten på henne och benen...vem fan tittar på benen? Nåja, jag släppte påsarna med ägg i backen och fick äggröra också. Drog ut henne ur snödrivan och fick en omgång av henne...av det positiva slaget. Lite flaxande med trollspöt var äggen hela och badrummet fyllt av ägg. Stackars hund som var där.....storstädning väntade.

Hon berättade att kvasthelvettet som bara flugit 3467968 timmar hade gått sönder och hon hade tappat kontrollen över densamma.

Jag kunde inte låta bli att nämna nåt om Zagas mamma...som så gärna ville till nästa universum...

Strax efter hade hon trollat fram en beställning från häxornas universum, en turboladdad kvast av 2009 års modell med möjlighet till elva gånger ljudets hastighet, autopilot, fåtölj och säkerhetsbälte. Försöksmodell.

Jag fick en manual till den så nu måsta jag bara få den till Zaga, så kan hon ge rivjärnet en låååång resa,

- men Zaga, glöm inte att riva några kilo morötter innan!


// Zkrivaren i påsken s grepp

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards