Alla inlägg den 13 mars 2008

Av Zkrivaren - 13 mars 2008 23:57

som har blivit ett år äldre å ett år klokare??

Näe..skulle inte tro det...men jag har fått många fina presenter å det är ju det som är viktigt med en födelsedag..eller hur?

Den som säger nåt annat den ljuger!!


Skitprat..som att..åh, det är roligt om ni bara kommer..ni behöver inte ha nån present med...Haha..prova det ska ni se vad glad det födesedagsbarnet blir!


Det har varit en kanondag..och det har varit nån minut som Zacke å jag fått för oss själva innan nästa gäng kommit..men vi är snabba ..å gör det vi ska..stående om det är nödvändligt.


Nu har jag slagit in lilla vännen i ALLT papper som jag hittat här "hemma"...så nu ska jag öppna den bästa presenten jag kan få.....hahahaha

Ni andra får sakta dra er ut ur ...bloggen..å ge oss lite privatliv en stund:-)


Ja..just det..tack för alla GRATTIS till Zaga..kommentarer..

Skit-kul å veta att ni anstränger er.


//Zaga-som-ryter-mer-vuxet-nu!!!!

Av Zkrivaren - 13 mars 2008 22:59

En timme till sedan en Zagolik födelsedagsfest slut, åtminstone del 1.Zaga har firats av å det värsta, men var det növändigt att skicka in en raket i garderoben...utifrån? Visserligen har jag alltid tyckt den varit lite mörk, men nu blev det lite väl ljus och hett. Tur att vi hade brandsläckare hemma. Och grillkorv. Vi hann ju grilla några dussin korvar.

Zaga, förlåt mig för att jag sprutade skum på din korv. Jag lovar att du ska få en finare goare mumsigare ikväll, än den skumma du råkade få i handen då.


Sedan måste man ställa frågan vad poängen är med att gå med en tom ölflaska större delen av kvällen i en näven och dricka whisky med den andra? Fast det är klart, han har ju aldrig varit riktigt klok.


Nu har Zaga tagit hand om disken, in o ut som hon sa...disken i maskin alltså! Det andra är min avdelning. Fast först måste jag få ut de som somnat i sovrummet. På återhörande, kanske redan ikväll!


Lev väl!


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 13 mars 2008 19:30

Jag tänkte i det här avsnittet berätta hur allt började med släktforskningen.


1970-talet

Jag backar i rasande fart till -70-talet då jag börjar få träffa släkten, både trevliga och otrevliga personer. Gemensamt var att de kom från Norrland allihop, men inte var morsan därifrån..?
Tankarna for runt och de blev väl inte färre av att familjen umgicks med en annan familj med norrlandspåbrå, en familj som kom att sätta mycket djupa spår i mig för alltid Crying or Very sad

Så en dag fick jag veta av morsan att hon gifte sig i Gällivare. Vart i alla...låg Gällivare, undrade jag. Jo, det låg långt upp i norra Sverige. Och så tog nyfikenheten överhanden.
Lite prövande började jag söka informationen, men intresset blommade aldrig upp rejält, och jag skulle inte få det lätt skulle framtiden visa.


1973

Året var 1973 när min morfar avled i sömnen. Min mormor ringde dåvarande 90 000 eftersom morfar (hennes make) inte vaknade. Polisen ringde min mor, och jag blev plötsligt en morfar fattigare.
Jag hade genomlidit en svår mobbing och nu detta. Men nu var det svåra över sade de vuxna till mig i min sorg över förlusten.


På sjukhuset
Två år senare hamnade jag på sjukhus med en nära på brusten blindtarm, som skyndsamt togs bort. Två veckor senare fick jag var i såret och en ny vistelse på sjukhuset. Jo, men viss,t ibland blir det ju så. Men ingen räknade med att jag ytterligare tre veckor senare drabbas av en blodpropp som sänkte mig för en lång tid varav fem veckor på sjukhus.
Det är då som tankarna om släkten blossar upp, men vem hade penna, papper...inte jag.


Tre år senare, 1978

Jag skyndar tre år framåt i tiden, 1978, då jag träffade Sigge, som jag kom bra överens med, fast åldersskillnaden var stor. Han och jag började prata släkt och kom in på forskning. Han hade forskat lite, men tyckte det tog lång tid. Så jag avskräcktes nog lite där.

Min mormor var duktig på släkten, det visste jag, men jag hade aldrig frågat henne, och jag skulle aldirg hinna fråga visade det sig en marsdag 1979.
Efter sin mans död flyttade hon till mina föräldrars bostad, och denna ödestigra dag när jag pratade med morsan i telefonen hör jag plötsligt en duns och ett skrik som aldrig ville sluta. Hörseln blev sämre innan jag fick min mor att sluta skrika och tala om vad som hänt. Min mormor låg till synes livlös på golvet vid sidan av min mor. Hon hade fått en hjärnblödning.

Nu fanns plötsligt bara mina föräldrar kvar, som kunde ge mig svaren, men det skulle inte bli några svar eller forskning eftersom mormor låg på sjukhus svårt medtagen och hennes bror började bråka om precis allt. Och värre skulle det bli.


1981

Fredagen den 13 några år senare vaknade jag tidigare än normalt av att någon försökte slå in min ytterdörr. Kraftigt uppskakad lyckades jag ta mig samman och ta telefonen, som ringt innan. Något sa mig att jag skulle ringa föräldrarna, vilket jag gjorde. En främmande röst svarade och jag frös till is, samtidigt kokade hjärnan av aktivitet. När morsan svarade och hörde mig fick jag det som skulle skada mig många år framåt. Min far var död. Liksom släktforskningen.


Nu började allvaret

Så här fortsatte det under de närmaste åren och forskningen låg på is till början av 90-talet då jag äntligen hade ro att börja, om än bara med min mor levande kvar. Hon kunde ge upplysningar, få och intressanta. Vad jag inte fick veta var att hennes släkt kom från Småland.

Idag har tusentals personer från 2005 till sent 1500-tal spårats och släktforskningen ger mig en hel del glädje, sorg, spänning etc. Mer om detta tänkte jag fortsätta med vid ett senare tillfälle i denna blogg.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 13 mars 2008 17:39

Vem var det som sa att en olycka aldrig kommer ensam? Inte var det jag!
Jag syftar på en gammal sak om att det är ett virus som ger människan ett antal sjukdomar (inflammationer) och fetma. Inte f-n är det ett virus som ger mig stor pondus (mage), det är jag själv! Det är jag som äter och rör mig. Som nu t.ex rör jag ju flera fingrar för att kunna skriva detta. Och när jag äter rör sig käken som bara attan.

Men samtidigt tänker jag på Maslows (nej, det är ingen dalmas som är låg(=kortväxt)) teori som går ut på att människan är en helhet. Skulle i och för sig vara intressant och se en människa som inte är det:
-Gustaf lilla, där borta går visst huvuddelen av fru Persson.
-Var?
-Hon är på gräset vid busken klockan ett, kära du.
- O ja, där ser jag huvudet! * asgarv*

Och tänk dig ett kafferep med huvudlösa damer, det skulle det bli ovanligt tyst kafferep. Och det kan ju vara bra för betraktaren som då kan få en syl i vädret.

Nåja, över till teorin. Om Maslow har rätt i sin behovstrappa som går ut på att vi människor har olika behov att fylla, från den dagen man som en liten skrikig parvel tvingas ut ifrån det varma sköna inre, ut i en kall kyla till konstiga varelser som himlar med ögonen och uttrycker konstiga ljud. Till den dag det andliga tar över kroppen när man ligger med näsan i vädret och inte längre andas.
Då måste ju alla dessa inflammationer, fetma och andra sjukdomar tillhöra den helhet som Maslow beskriver i sin behovstrappa.

Och naturligtvis har jag allt detta. Shocked Ok, nästan allt då?! Så nu får det väl bli ett nytt namnbyte, till AD-36, så heter det senaste fyndet om sjukdomarna. Skulle inte förvåna mig om jag får en specialkomponerad smiley som gör konstiga saker mot mig. Det kanske är fingergymnastik? Det är 08:orna bra på i allmänhet, och så finns det ju undantag även här för jag knyter näven, och då inte i fickan. Men varför gör man det mest i bilarna?
Men några som är bra på fingergymnastiken, det är dagens ungdom. Först visar de fingret, sedan kommer den knutna näven. Och med lite tur får man se universums alla stjärnor.

En av de bästa läkarna har jag också träffat. Allt började med att jag hade fått problem i en fingerled. Knallade motvilligt till vårdcentralen för undersökning. Provtagning och urinprov, sedan väntade jag på domedagen. Men så illa blev det inte då, för läkaren skrev ut ett recept med tabletter som skulle motverka problemen, bara jag åt hyfsat varje gång jag tog en tablett. Och detta för att motverka allt jäkelskap den kunde ge magsäcken. Och hjälper inte det så kunde jag få tabletter som skyddar magsäcken mot tabletterna som ska göra mig frisk? Men det är ju klart, den nya medicinen har ju biverkningar, och drabbas man av de…så finns det ju mer medicin.
Ja, denne doktor var en av de bästa på att dela ut medicin. Så om du besökare skulle se mig på ett foto, så skrik inte att det är en tablett, det är bara jag som drabbats av ett virus i en teori rätt och slätt.

Så nu är det dags att ta cykeln ut på vägen och visa fingret.

//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 13 mars 2008 16:14

Tänk vad filmens värld är lik vår egen, det verkliga livet, utom på en sak som kallas lyckan.
Jag satt och såg Djungel-George på TV, hur han blir förälskad och hur den blivande rivjärnet (svärmor alltså) jämför honom med ränder och fläckar. Ränder är fint, fläckar är det inte, dem torkar man bort.
Själv känner jag mig som en fläck ibland massa ränder här jag bor. Nej, det är inte på slottet eller någon herrgård med galler för fönstren. Inte ens människor i vita rockar syns. Det är väl för kallt. Men kalla och okänsliga människor ser jag varje dag, och tvingas tala och spela med i detta ojusta spel. Det enda som får dem att le, förutom pengar de suger ut av fläckar, är när dessa fläckar försvinner. Kanske dags att äta en tvättablett


//Zkrivaren 

Av Zkrivaren - 13 mars 2008 15:55

Dagen så här långt har präglats lite av födelsdagsdamen Zaga, som får gratulationer från när o fjärran, så lär väl inte sakna de som inte är här.


Min cykeltur på stora gatan här höllt på att bli en olycksalig tur. Full fart nedför backen som slutar med en tvär höger-vänstersväng över en gata och tvär vänster-högersväng över en bro. När jag har tio meter till kurvan kommer tre mindreåriga fellärda ungar på cykel på fel cykelbana mot mig och vi får mötet i den trånga kurvan. Eftersom de inte klarar ens att cykla på rätt sida blir det jag som får ta allt. Genom skicklighet och utan att behöva kasta mig över staketet in till pingstkyrkans tomt, kom jag förbi dem.

Då ser jag gammal farbror 70+ i cykel- och gångbanan samtidigt observeras en bil från höger. Då jag inte skulle hinna bromsa trampade jag på och siktade in mig på den smala bit som fanns just vid slänten mot vattnet innan bron, och lyckades ta mig om gubbtjyven på fel sida.


Som vanligt ringer det i mobilen och jag kör åt sidan och stannar efter en synlig kurva med stor p-plats och med mig en meter från körbanan. Under samtalets gång noterar jag attt bilisterna kör vänster trafik, något som fick mig att stå kvar extra länge. Det visade sig att de var rädda om mig. Tack för det.


Hon ville träffa mig

En kvart senare kom jag i full fart mot en korsning där jag har företräde. Från andra hållet kom en snygging (som Zaga) i sin 744:a. Hon bromsar när hon ser mig, och jag hade skiftat grepp för att bromsa, nu började jag att trampa på och öka farten, då kör människan ut framför mig! Jag är säker på att hon ville träffa mig, dock lite hårdhänt.


Generösa ICA

Äntligen hade ICA fått hem blomjorden, så jag passade på att köpa 10 liter direkt. Blommorna står och skriker i kör, ostämmigt också: -Vi vill ha jord!

Så bara att köpa det. I väntans tider i den låååånga kön, händer det som vi ser i TV-reklamen om Triss-lotten. Du vet kassan som öppnar och man springer. Fast det här var Las Vegas-modellen. En kund betalar och skall få en sedel och små mynt tillbaka. I den moderna butiken handskas maskiner med pengarna och istället för att leverera sedeln kom allt i enkronor till kunden. Det sprutade enkronor ur automaten och jag bara väntade på glädje tjutet, och ett tjut kom från den supertrevliga kassörskan, som sprang runt för att stoppa flödet ut.

Säga vad man vill om ICA, men ibland är de generösa.


Det var en kort sammanfattning om delar av min dag.


//Zkrivaren

Av Zkrivaren - 13 mars 2008 14:36

Med järnvägsfolk i släkten känns det naturligt att bo vid järnvägen, men när Banverkets gubbar startar upp loken mitt i natten, varvid jag studsar upp och i mitt yrvakna tillstånd, något intrasslad i täcket, gör en mindre snygg kullerbytta från sängen till golvet, då kan jag hålla mig för skratt. Värre är om man har druckit mycket och trycket ligger på.


Tänk dig vakna av något oidentifierbart muller, du flyger upp intrasslad i täcket så att man vid en första blick tror att Mohammed har kommit på besök, innan du ramlar i golvet. På golvet blir du sittande i en konstig ställning vilt svärande över ett täcke du en gång hade ovanpå dig.
Nej det var inte en tjej, som du först trodde där på golvet.
Efter en halv minut vaknar du till liv för att upptäcka att det är blött under och omkring dig. Ditt vid uppvaknandet, underliv var under högt tryck när du slog i golvet och därmed slogs trycket ut, varvid det sprutade ut vilt, precis som när man tappar vattenslangen med vattnet sprutande.
Naturligtvis kliver du upp och sätter foten i vätskan när det mullrar till igen utanför ditt fönster. Du rusar till balkongen och sliter upp dörren och tar det där fasansfulla steget som innebär att du barfota över hela kroppen slår en frivolt över det låga räcket till den franska balkongen, faller en halv meter. Vad värre är sluttningen som du kanar nerför i hög fart, ända fram till gubbarna som värmer upp sitt arbetståg, och i väntan på det dricker morgonfikat.

Det är nu som jag är glad att jag inte dricker morgonkaffe.

Av Zkrivaren - 13 mars 2008 13:10

Har du blivit ovän med någon? Kanske du önskar livet av denne? Då har jag den perfekta planen för dig. Du köper ut en massa alkohol som du lastar i dig. Sedan sätter du dig i en bil och kör ihjäl den du är ovän med. Själv får du en reprimand och kanske en månads semester med betald kost och logi av klass 1-modell. Du har ju kört rattfull. Har du otur kanske du inte ens får ledigt en dag eftersom brottet inte är allvarligt nog.
Så enkelt är det idag att ta livet av andra utan att behöva ta ansvar för det. Skulle du däremot skjuta någon med berått mod, då har du fängelse i lägst fem år framför dig.

Det är svårt att förstå varför jag skall få många år i fängelse för att jag har ett skjutvapen jag inte har licens för, som jag råkar ha med mig när jag möter min ovän. Att jag då drar upp vapnet, osäkrar det och råkar skjuta ihjäl min ovän, bara för att jag inte kan hantera ett skjutvapen, ska väl inte ge mig fängelse, möjligen böter för olaga vapeninnehav.

Och med kniven då..?
Går du ut med din morakniv och skär upp någon till döds, blir det vissa problem att förklara sig, men gör du detsamma hemma i köket med en kökskniv då finns det förmildrande omständigheter, kanske lite för mycket alkohol?

Om du placerar en bomb på någons toalett kan du se gallren redan innan det smäller, och tänder du eld i ett sju våningar högt hus, är mordbrand ett faktum och fängelset väntar.

Egentligen är det inte så underligt att mer än 15 000 kör rattfulla varje dag.


//Zkrivaren 

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards