Alla inlägg den 20 april 2007

Av Zkrivaren - 20 april 2007 09:51

Som liten kis i grundskoleåldern var det full fart på fritiden och vi ungar hade kommit in i slangbellaperioden. Vi konstruerade slangbellor på löpande band som skulle ha fått fabriker att slå igen.

Uppfinningsrikedomen avseende märlor var enorm och vad man kunde skjuta på fanns ingen gräns. Det roligaste vi visste var att skjuta en märla i baken på en tjej i kjol. De brydde sig mer om kjolen än om en eventuell smärta.

Vi lekte också krig med slangbella och skarpa märlor. Vi ett av dessa tillfällen kom jag  att hamna i en trappuppgång hukandes bakom en trappa för att ladda om. Om ladda och klar stack jag fram skallen och där var min fiende, och han sköt först.

Sekunden efteråt kände jag en skarp smärta och synen var borta på mitt vänstra öga. Jag gallskrek av rädsla och smärta. Gärningsmannen själv chockades svårt och vuxna kom till undsättning.

Vi ungar fördes båda till sjukhus och hamnade på olika ställen där. Jag kom snabbt till en ögonläkare, som redan förberett operation, då det hade förvarnats innan ankomst.

Han tittade i mitt öga och frågade vad jag såg. Inget sa jag åt honom, men det gör ont. Han "bände" lite på ögat och använde något verktyg och ut något från ögat. Han spolade sedan ögat och ställde samma korkade fråga igen.

Nu kunde jag svara lätt gråtande att jag såg ljus, men inte mera.
Jag fick veta att ögat hade klarat sig, men det skulle ta tid innan jag återfick normal syn igen. En vit plastlucka för ögat och inga flera slangbellor blev ordern.

Kisen som prickade så skickligt ögat, tog mycket illa vid sig och hade varit helt omöjlig att föra ett samtal med, tills han fick veta att jag skulle kunna se igen. Vi kom att vara goda vänner under en lång tid.

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards