Alla inlägg den 7 april 2007

Av Zkrivaren - 7 april 2007 23:27

Nu går vi, tro det eller inte, mot vår och sommar och med det kommer ett och annat åskväder och då skall jag fösöka att inte göra om mina misstag från 2006 då
jag passade på och prata i mobilen när åskan gick som bäst och ner i masten till vilken jag var närmast och uppkopplad mot. Jag tappade kontakten med motparten, hörde inte ett dugg och det var inte dövhet på grund av åskan. Samtalet hade kopplats ner.

Då såg jag att jag hade ingen som helst kontakt med masten några hundra meter bort. Åskan hade träffat densamma.
En stund senare var masten och uppkopplingen normal igen och jag kunde åter ringa via samma mast samtidigt som åskan drog vidare.

Därmed stänger jag bloggen för idag och "dundrar" i "lopplådan" med hunden vid sidan av densamma.

Natti natti!

Av Zkrivaren - 7 april 2007 19:56

Kommer du ihåg den där reklamen i TV: "Plötsligt händer det", när en person står sist i en jättekö i livsmedelsaffären och plötsligt öppnar en ny kassa?

Det hände mig innan påskhelgen. Jag hade hamnat sist i en lång kö och framför mig stod matroner med vagnar som var så överlastade så att jag undrade hur hjulen orkade. Och så stod ungdomen med läsken i famnen, före liksom gammelmormor med Rolls Roycen (rullatorn).
Plötsligt händer det, kassa 4 öppnas och jag rivstartar från min utsatta sista platsens startposition, och når kassan efter 1,358 sekunder. Fick släppa ner korgen lite bryskt i farten för att stanna tog en stund och gjorde snygga spår, kallas numer dekoration, golvet. Och jag var etta!

- Vad skulle det där vara bra för? frågade kassörskan.
- Tja, vill man vara först gäller det att vara snabb, svarade jag henne och fick betala 123:50 för mina varor.
Nu undrar jag vilken affär jag ska handla i nästa gång.

Av Zkrivaren - 7 april 2007 18:25

Tänk vad ett litet misstag kan göra. För min farmors farmors brorsdotter Eleonora, blev det ett mycket framgångsrikt misstag, som finns än idag 114 år efter hennes död.
Jag skriver Västerbottenost som kom till tack vare Eleonora, som tragiskt gick bort i lunginflammation, bara 56 år ung.
Och numer är Västerbottenost så populär att efterfrågan överträffar tillverkningen och priset överträffar "pluskans" innehåll. Inte blir det bättre sedan Norrmejerier har blivit kunglig hovleverantör.

Av Zkrivaren - 7 april 2007 17:24

För ett år sedan var det stor uppmärksamhet omkring de fartkameror som skulle upp. Och nu kommer ännu fler "livräddande" kameror.

Och i framtiden ska livräddarna kunna mäta avstånd mellan fordonen eftersom tekniken finns och bara behöver finputsas så kommer det nog snart. Men redan nu vore det bra om dessa livräddare med sitt spejande öga och flashande ljusstråle (påminner om Startrek), kunde registrera alla gamla gubbar och kärringar i sina nyinköpta fina dyra bilar, som de inte kan köra.

Idag var minst en av dom ute och…f-n vet vad hon gjorde, men framåt gick det, väldigt sakta. Med tanke på åldern på skele…kvinnan som körde, var nog Flintstones bil modern när hon var ung. Det var på den tiden som man sprang igång bilen och fortsatte av bara farten. Snacka om nyttig bil, politiker. ”Ta bilen och få en jädra bra kondition” kunde vara en bra slogan. Och antalet trafikolyckor skulle, liksom antalet nyinköpta bilar, minska drastiskt.

Nåja, tillbaka till kärr…den ytterst försiktiga damen i den nya fina bilen. Kanske hade hon glömt glasögonen varifrån hon kom, vilket hon kanske hade glömt, för det verkade som hon hade visa problem att se genom vindrutan, och den var ren (utan horn).

Tänk dig själv på en 90-väg harva i bästa fall 50. Får nog ringa till sotaren på måndag och be honom sota avgasröret, så igensotat som det blev efter tantens oguidade tur på just den riksväg jag befann mig på. Och vid samma tidpunkt dessutom.

Tänk om det hade kommit en löpare och tränat. Denne hade med god marginal sprungit om den långsamma damen, som förmodligen hade fått en hjärtattack. Hon som körde så fort, omsprungen av en löpare! Och vart i alla…är då fartkameran? Det är väl som med polisen, de är inte där man vill ha dem. Såvida man inte har glömt att skatta bilen eller försäkra den, då är de på plats väldigt snabbt.

Av Zkrivaren - 7 april 2007 15:23

Visste du att det finns massor av journalister inte bara i lilla Sverige utan på den här planeten, som var och en skriver otroligt mycket. Lägg sedan till diktare, författare, musiker, bloggare m fl. så blir det ännu mer text som skrivs ner för hand, via skrivmaskin, dator eller på annat sätt.
Utan alla dessa människor som skriver skulle du därute inte ha det så kul åt dessa skriverier. Det skulle inte heller vara intressant att läsa en deckare, roman, skräckis etc. om det inte fanns någon som skrev dessa böcker, och de skrivs varje dag av miljarder människor, en del intressanta saker och ting annat rent nonsens.

Själv håller jag mig till sanningen och min uppfattning, vilket stör andra. Men till er säger jag bara, sluta och läs!

Själv läser jag mycket, främst bläddrar jag igenom väldigt många tidningar varje dag, lyssnar även på radio och TV och deras nyhetsprogram. Jag finner ofta intressant, idiotisk, rolig, barnslig eller teknisk text, bara för att nämna en del.

Förr när jag satt bakom mikrofonen och via etern lät min röst ljuda, var det något ljushuvud som påstod att jag hade en väloljad käft som glappade för mycket. Idag har jag hittat botemedlet, men istället fått en ny spännande och för vissa irriterande sjukdom, den kallas i folkmun för skrivklåda. Och är en ganska skön sjukdom.

Av Zkrivaren - 7 april 2007 14:22

Visste du att för 240 år sedan var det bara 2 miljoner svenskar i det här landet? Sedan tog det 68 år innan vi nådde tre miljoner invånare, det är en årlig ökning på 6 promille. Men då var det ju en mycket klar majoritet ursvenskar jämfört med idag.
Sen gick det 19-34 år mellan miljontalen och vi nådde 8 miljoner invånare, nu utspädda med invandrade människor från när och fjärran, som medförde nya spännande saker till Sverige. Men sedan skulle det ta 35 år, det vill säga år 2004, innan antalet invånare i Sverige passerade nio miljoner. Och år 2027 räknar experterna med att Sverige har tio miljoner invånare. Om inte kriminalitet, bråk, krig, sjukdom o dyl. slår ut människorna i Sverige och drastiskt minskar antalet. Den som lever får se, men just nu är vi över 9 miljoner invånare i Sverige. (Källa: SCB)

Av Zkrivaren - 7 april 2007 13:20

Många har synpunkter på alkoholen, på att dricka ren sprit eller grogg.

En och annan fördel finns med groggarnas tid, man blir glad. I mitt fall ”pladdrig”, om man nu skall tro dem jag lär ha ”trakasserat”. Jag kallar det vänligt besök klockan 03 på lördagsmorgonen. Ovänligt var det av dem som lät mig stå och trycka på dörrklockan i fem minuter.
”Pladdrig”? Jag som bara snackade oavbrutet i trettio minuter? Och de hade mage att inte förstå ett ord jag sa.
Jag säger bara att det är inte lätt att vara full och glad.

Av Zkrivaren - 7 april 2007 08:17

Brrr. Vad hade jag gjort igår för att förtjäna denna morgon?
Jag vaknade till på morgonen stel i varenda lem, utom en, av köld! Det var bara ett måste att gå upp på det kalla golvet vilket jag har täckt med en varm skön matta. Termometern visade 4 minusgrader!

Jag kröp snabbt ner i säng, men redan efter fyra timmar hade njurarna gjort sitt arbete. Upp ur den sköna bädden till svinkalla toaletten. Och min vätska från kroppen sprutade över den påbörjade istiden i toaletten.

Jag gick och lade mig igen, inte ens hunden hade lust att gå ut som brukligt är annars. Det blev en längre sovmorgon än normalt, och det var skönt. Men kl 10:00 var jag ändå tvungen att tvinga mig upp i det fortfarande kalla sovrummet. Ute var det bara 3 plusgrader.

Ut med hunden och frysa, men i solen var det varmt och gott, så dagen kanske blir bättre ju längre den lider.

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards