Direktlänk till inlägg 6 april 2007

Pengar är inte allt

Av Zkrivaren - 6 april 2007 16:15

Fotbollspremiär idag får mig att tänka på den gamla goda tiden när IFK Göteborg spelade mot Inter på Ullevi. En kompis hade fått tag i fler biljetter, alla ståplats, men ändå. Det var ligacupmatch med ett svenskt lag.

Mitt problem var att jag inte hade råd för matchen skulle spelas just vid den tiden. Då ställde en kompis, Pierre, upp och lånade den hundringen jag saknade mot att jag kunde betala tillbaks när jag fått lite över. Kisen var ändå född miljonär och hade inte jobbat en dag. Han levde på räntorna. Han var skolkamrat med Sten, som ordnat biljetterna. Således åkte jag, Sten, Mia (Stens flickvän), Pierre och Tore till Göteborg för att se matchen.

I Göteborg hade Sten en lägenhet i vilken vi skulle övernatta. Platserna vi fick var usla. Jag fick en pelare mitt i synfältet och en stor jävel framför mig och då är jag 184 cm över marken. Jag trängde mig fram lite och fick en hysad plats med hyfsad koll på plan. Problemet var att när IFK gjorde något bra eller domaren klantade sig, fick man ta smällarna i reaktionerna hos åskådarna.

Något blåmärkt tog vi oss efter matchen, som slutade 0-0, med buss tillbaks mot lägenheten. På bussen började en tjej att flirta grovt med mig och när hon gick av, en hållplats före min, var det nära att jag följde med.

Dagen efter skulle jag åka hem, de andra kulle vara kvar och följde av artighet med till stationen för att vinka av mig.

Två veckor senare hade jag fått lite kosing och gänget som var i Göteborg, utom Pierre, och jag beslutade för att gå ut denna fredagskväll. Vi gick till en av Stens stamkrogar. Precis utanför dörren halkar jag till på något och sätter mig nästan. Detta ser dörrvakten från sin placering bakom en tjock dörr med liten ruta och menar att jag är onykter och får inte komma in!

Nu utbryter en rejäl diskussion där vakten får förstärkning och vi är totalt 10-15 personer som nu ska snacka. Det hela skutar varken med slagsmål eller skottlossning, inte ens ett hot, bara ett löfte om att ingen av oss skulle komma tillbaka någonsin.

Vi gick till en annan krog och beställde kvällens första, men långt ifrån sista, öl. Vi hade ett långbord för oss själva, men så var vi 8 personer och jämna par. Vid 02-tiden kommer Pierre dit. Han blir förbannad när han ser mig och börjar att bråka. Till slut får personalen ingripa och säga åt honom vara tyst eller lämna lokalen. Han vägrade så jag lämnade lokalen i samförstånd med alla inkl personalen.

På lördagen, dagen efter alltså, skulle jag få dambesök vid elvatiden och några minuter i ringde det på dörrklockan. Tur att man bara hade en etta och städa till när man varit ute, tänkte jag precis innan jag öppande. Dörren rycks ur min hand och det nästa jag märker är en knytnäve på väg mot mitt ansikte och jag for som en projektil in i lägenheten. Det var Pierre som inte tålte att han, som han sa, blivit så förolämpad som under natten. Dessutom skulle han ha sin hundralapp omgående, annars...

Han fick sin sedel och med mycket möda blev jag av med honom. Nu återstod att städa upp efter kraschlandingen i en stol, dessutom kunde jag behöva en uppfräschning själv. Jag hann klart innan dambesöket kom och förklaringarnas tid var här.

Senare på dagen gick jag över till Sten, som chockade av mitt mörbultade ansikte innan han ändrade färg efter att ha hört storyn. Efteråt var det inte längre kul att heta Pierre och vara miljonär för här hjälpte inga pengar i världen mot utfrysning som följde.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zkrivaren - 11 februari 2013 12:40

Hästkött i lasagne, en katastrof och stor nyhet, alla anklagar alla i spåren av hästkött som kanske funnits länge i lasagne, istället för nötkött som ska vara i densamma. Vad ingen talar om är den otroliga leveranskedja från slakt till frysen i ...

Av Zkrivaren - 5 februari 2013 23:24

I Lidköping kan många hålla sig för skratt, men vad skall de göra? Jo, slå en signal för att slå en drill, den senaste (vansinniga) tekniska utvecklingen i mobiltelefonens historia är ett faktum. Står du och väntar på buss eller tåg och blir n...

Av Zkrivaren - 22 januari 2013 20:52

Jordbruksverket tycker att vi äter för mycket kött i Sverige, det är inte bra för miljön, anser de. Därför föreslår Jordbruksverket att en skatt ska läggas på köttet, för att få oss medborgare att äta mindre kött. När tar dessa dumma dörslag slut...

Av Zkrivaren - 22 januari 2013 14:33

Åter är den hatade TV-licensen, numer TV-avgift, blivit aktuell. (Uppdaterat) Nu ska alla som har en dator, surfplatta eller mobil (smartphone) betala avgift. Att INTE inneha TV räcker alltså inte för att komma undan en onödig avgift om tusentals k...

Av Zkrivaren - 11 januari 2013 21:42

Hackare utnyttjar säkerhetsbrist – så skyddar du dig Säkerhetsexperter varnar för användning av datorprogrammet Java. En allvarlig säkerhetsbrist har upptäckts och datoranvändare uppmanas att stänga av funktionen. Så löd inledningen i arti...

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards