Direktlänk till inlägg 6 april 2007

Påskminnet

Av Zkrivaren - 6 april 2007 12:08

En påsk för många år sedan skulle jag följa en kompis till dennes lantställe för att koppla av. Tyvärr fick vi åka sent sent på kvällen, efter elva. Inte så kul då det var mörkt och efter timmars körväg. Men polarn tryckte pedalen i botten och vi åkte. När vi hade åkt i någon timme frågade polarn om jag hade anlag för åksjuka.
- Nä, bara jag kan se staketpinnarna, så är det ingen fara, svarade jag kaxigt.
- Det är inget staket, det är belysningsstolparna!

Lite drygt två timmars körning och inte en spya bad polarn mig att hålla utkick efter en ganska hastigt påkommen avfart från den raka stora fina vägen vi åkte på.
- Där, jag ser den, skrek jag till.
- Var?
- För 500 meter sen!

Han bromsade ner och vände bilen, och körde betydligt långsammare tillbaka en kilometer. In på den mindre vägen och jag trodde att vi hade hamnat på Gröna Lund i Stockholm. Vägen var smal så att knappt en bil fick plats. Kurvig som en välsvarvad snygging och upp och ner som en bergodalbana. Så åkte vi i ett par kilometer innan vi var framme tidigt på morgonen.

Vi sov länge på långfredagen, men när vi vaknade var det till solsken och värme. Vi käkade och gick till skogs eftersom träden kröp inpå knutarna. Flera timmar senare kom vi tillbaka, trötta och lite hungriga.

Men innan det var dags att göra i ordning mat, tittade vi till polarns segelbåt. Ingen stor sak, men nog så härlig att vara ute med.

Middagen slank ner och resten av eftermiddagen och kvällen tillbringade vi med att slöa och snacka skit. En och annan öl slank också ner innan "lopplådorna" kallade till sig oss. Till min nackdel var det kanonsvart när vi släckte ljuset, det gick inte att se ens handen några centimeter framför ögonen. Naturligtvis hade jag en mardröm denna natt och vaknade på ett smärtsamt sätt då jag i sömnen kastade mig in i väggen vid sidan av sängen.

Polarn som vaknade av oväsendet tände ljuset och såg vad jag hade ställt till med, så det blev till att förklara. Efteråt sa han till mig att även han hade haft samma problem, men de hade gått över med åren. Något jag ännu inte vet eftersom jag inte gått in i kompakt mörker av det slaget igen. Men då lyckades vi somna om och vakna dagen efter som vi slöade bort.

Vi åkte hem redan på påskdagen eftersom vi ville slippa alla köer som har en förmåga att uppstå när alla ska hem vid samma tid. Vi åt en stabil frukost och gjorde i ordning för avfärd och jag skulle önska att jag hade låtit bli frukosten. Inte nog med vägens beskaffenhet, vi fick möte också. Tur i oturen så var det vid en möteplats? Måste ha varit den smalaste mötesplats jag hamnat på, och med en väldig sluttning nära höger hjulpar.

Med millimeterprecision kom vi förbi och snart ut på den stora vägen, som nu hade en del trafik. Väl ute på den stroa vägen började min mage att vilja returnera frukosten, något polarn inte blev förtjust i. Han stannade vid en mack och jag skyndade ut ur bilen och spydde. Orsaken till detta vet jag inte, men vi skyllde på den smala vägen.