Alla inlägg den 5 april 2007

Av Zkrivaren - 5 april 2007 23:59

Oj, snart midnatt. Tiden flög iväg här vid datorn.


Godnatt & sov gott besökare därute någonstans! 

Av Zkrivaren - 5 april 2007 13:58

Jag har blivit tillsagd att låta bli att äta så många ägg, inte för kolesterolen och andra onyttiga eller farliga ting, utan för att jag blir så uppäggad!

Av Zkrivaren - 5 april 2007 13:56

Som släktforskare ramlar det in uppgifter på de mest konstiga sätt.

Häromdan fick jag ett vykort avsänt för tre månader sedan till fel person. Avsändaren påstod sig ha haft en släkting till mig på besök. Denna släkting hade fått en cd-rom av mig med massor av foton jag inte kunde identifiera.

Jag ringde därför upp denna för mig okända person, som bekräftade att det som stod på vykortet. Efter hand vi pratade visade det sig att denna person kommer från östra delarna av Västerbotten och frun från västra delarna. På båda orterna har jag dokumenterad släkt. En ny spännande del i forskningen har börjat.

Av Zkrivaren - 5 april 2007 12:57

Idag står påskkärringarna klara för avfärd på sina kvastar mot Blåkulla.

För några år sedan satt jag och pratade med en släkting om detta och vi började fundera på var Blåkulla låg och när de startade sin flygtur. Enligt släkten, som tror dom vet bäst, startar påskkärringarna sin flygtur klockan 17:00. Men var ligger då målet?

Efter en hel del funderarande och sopånande kom vi fram till att det ligger i Solna, utanför Stockholm. Där alla blå husen finns. Släktingen blev i eld och lågor, hand bodde ju i "Blåkulla" och kunde ta emot alla snyggingar, som han sa

Nu bor han inte kvar där och tur är väl det för min före detta häxa till sambo skall väl dit.

Av Zkrivaren - 5 april 2007 10:54

Ska fastighetsskatten slopas och villaägarna hurrar, men det finns flera vinnare, alla som bor i hyresrätter.

Slopandet av fastighetsskatten medför en sänkning av hyresgästernas boendekostnad med 50 kronor i månaden. Det menar Hyresgästföreningen.

Regeringens beslut att slopa fastighetsskatten innebär att det istället införs en kommunal fastighetsavgift på 900 kronor per lägenhet eller max 0,4 procent av taxeringsvärdet. Det innebär ca 50 kronor i månaden för en hyresrätt. Avgiften ska finansiera merparten av den slopade skatten.

I dag är fastighetsskatten i genomsnitt 25 kronor per kvadratmeter för hyresrätter. Beräknat för en hyresgäst i en trea på 75 kvadratmeter blir det 1 500 kronor per år i fastighetsskatt. Men den enskilda hyresgästen är ofta inte medveten om att han eller hon betalar fastighetsskatt då den är inbakad i hyran.

Den slopade fastighetsskatten kommer Hyresgästföreningen att ha som ett argument för lägre hyra i hyresrätter. Men den nya avgiften slår olika beroende på var i landet man bor. Det är taxeringsvärdet som avgör. En trea i Stockholm på 75 kvadrat får 190 kronor i sänkt boendekostnad i månaden. En lika stor lägenhet i Falun sänks med 32 kronor i månaden.
I bägge fallen har man räknat in den nya kommunala fastighetsavgiften.

Det är framför allt nya fastigheter och fastigheter på tillväxtorter som gynnas

Men när detta kommer upp i kommande hyresförhandlingar är det inte säkert att det blir några sänkningar av hyrorna i hyresrätter därför att hyresbolagen har hittat andra nya eller gamla ökade kostnader som måste täckas. Vanligen är det sopor, fjärrvärme och el vars kostnader har stigit och som bostadsbolagen vill ha kompensation för i högre hyror.

Var med och påverka
Det finns möjligheter att hålla nere hyrorna om hyresgästerna börjar att intresera sig för sitt område, sina bostäder osv.
Ett exempel tar jag från mig själv. Min hyresvärd har 90 lägenheter (hyresrätter) i området, fördelat på 10 uppgångar. I varje uppgång finns det tio lampor, var och en med en vanlig 60 watts lampa i. Varje gång det tänds och lyser i fem minuter i en uppgång drar det 600 watt. Ett elbolag sa att man kan räkna 1 krona per kwh. Det lyser i snitt 3000 minuter i månaden i varje uppgång.

Jag föreslår därför att man byter till lågenergilampor som drar betydligt mindre, men lyser lika bra, således en 11 w lågenergilampa som ger ljus motsvarande en normal 60 watts glödlampa. Jag bytte på egen bekostnad ut två lampor i min uippgång och på en månad sparade bolaget in 300 kronor.

Nu funderar bolaget på att istället sätta in tio par lysrör i varje uppgång!  Varje lysrör motsvarar 30 w. Innehåller mer mljöfarliga ämnen än lågenergilampor och drar mer energi. Till detta kommer att för varje uppmontering av ett enda par, måste ett företag hyras in och göra arbetet, vilket kostar stora pengar, som vi hyresgäster får betala via hyran.

Jag kommer att fortsätta kampanjen för lågenergilamor före lysrör så länge jag kan. Det kommer, om mitt förslag går igenom, visa sig på framtida hyror.

Säkert har du i ditt bostadsområde något som kan förändras och påverka din hyra. Tala med hyresvärden elelr den lokala hyresgästföreningen i ditt område om det.

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards