Alla inlägg den 7 mars 2007

Av Zkrivaren - 7 mars 2007 22:22

Båtmässan i Älvsjö, vilken tur att jag inte är där. Jag har gjort mitt där en gång och att gå därifrån med påsen över huvudet vill jag inte göra igen.

Vid besöket gick jag runt och tittade på allt från livbojar till lyxbåtar tills jag fastnade vid en mindre båt av trä, om jag inte minns helt galet. När jag stod och tittade på den kom en person fram till mig och frågade om jag tyckte om det jag såg. Och eftersom jag gjorde det blev mitt svar därefter. Men, tillade jag, lite för dyr för mig. Samtidigt som jag försökte lista ut priset på den.
- 125 och den är din.
- 125 spänn, det var billigt, sa jag tankspritt och sekunden efter när mannen skyndsamt gick ifrån mig insåg jag vad jag hade sagt. Röd som en trafiksignal i nyllet drog jag en påse över detsamma och drog därifrån. Aldrig mer en båtmässa (tror jag).

Av Zkrivaren - 7 mars 2007 20:31

Båtmässan i Älvsjö, vilken tur att jag inte är där. Jag har gjort mitt där en gång och att gå därifrån med påsen över huvudet vill jag inte göra igen.

Vid besöket gick jag ruint och tittade på allt från livbojar till lyxbåtar tills jag fastnade vid en mindre båt av trä, om jag inte minns helt galet. När jag stod och tittade på den kom en person fram till mig och frågade om jag tyckte om det jag såg. Och eftersom jag gjorde det blev mitt svar därefter. Men, tillade jag, lite för dyr för mig. Samtidigt som jag försökte lista ut priset på den.
- 125 och den är din.
- 125 spänn, det var billigt, sa jag tankspritt och sekunden efter när mannen skyndsamt gick ifrån mig insåg jag vad jag hade sagt. Röd som en trafiksignal i nyllet drog jag en påse över detsamma och drog därifrån. Aldrig mer en båtmässa (tror jag).

Godnatt!

Av Zkrivaren - 7 mars 2007 08:30

Internet tar slut! Hur ska det gå med bloggandet, filmnedladdningen, SVT:s utbud och allt annat megastort som finns att ladda ner från Internet?
Äh, det är väl bara att bygga ut internet ordentligt. Visst, men vem betalar det?

Kanske är det dags att fundera på om det blir någon form av begränsningar på det från början fria internet. Ett internet som med tiden har blivit företagens och medias marknadsföringsplats. SVT får begränsad antalet uppladdningar av diverse filmer och nyhetsprogram. Tidningarna likaså. Nedladdning av stora saker som filmer får begränsas till ett litet antal sajter.
Jag vet att det jag nu har skrivit inte alls är poppis ibland alla internetanvändare och jag kanske ses som deras fiende, men fortsätt att läsa innan du avskriver mig från de vettigas lista.

Ovanstående är ett sätt att på kort sikt vinna utrymme, men det kommer nya filmer, nya stora objekt, inte minst oilka program från bl a Microsoft, som man vill, eller kanske måste, ladda ner. Och till slut är det inget utrymme kvar.
Då är det nog bättre att de stora stora utrymmeskrävande sajterna med filmer, filmklipp, musik, program o dyl får betala extra för detta och pengarna går till att finansiera en utbyggnad av internet som håller på sikt.
SVT med alla sina utrymmeskrävande inslag får betala för detta, men INTE via licenspengar! Det skulle kunna ge flera fördelar om SVT skar ner sitt utbud rejält. Det skulle innebära att SVT, släpper till bandbreddssutrymme på internet, samtidigt som de sparar pengar och därmed slipper minska antalet sändningstimmar hos lokalradion.

En video tar upp till 30 gånger mer utrymme än musik. Youtube är en av de värsta. Enligt Metro utgör trafiken till och från Youtube 35 procent av all utnyttjad bandbredd. Men om Google, som äger Youtube, ska bekosta utbyggnaden, blir det privata intressen som styr och det kan i sin tur få negativa effekter.

Kanske borde staten stå för 50 procent av kostnaderna och kommuner och utrymmeskrävande sajter för vardera 25 procent av kostnaderna för utbyggnaden.

Och görs det inget kommer en nätinfarkt så småningom och sedan står allt stilla.

Presentation

Omröstning

TV-avgift skall betalas...
 ...via en avgift som nu
 ....reklam
 ...skatt
 ...skatt och reklam

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards